The purpose
of this study is to explore the effects of using the Argumentation Based
Inquiry (ABI) approach (adopted from the Science Writing Heuristic - SWH
approach) on students’ concept learning levels. ABI approach which is an inquiry based approach was constructed Keys, Hand, Prain and
Collins (1999). In the study,
quasi experimental design with pretest and posttest control group is used. The
experimental group performed laboratory activities through ABI approach, the
control group performed laboratory activities through traditional approach. The
sampling of our study was comprised of the students from a primary public
school in Yalova. The students were 7th graders in the academic year
2010-2011. A total of 65 students (31 girls and 34 boys) participated in our
study. Conceptional Test was used in this study as the instrument. After the implementation there was a significant
difference between the experimental and the control groups in favor of the
experimental group in terms of concept learning level.
Inquiry Argumantation Based Inquiry Approach Concept Learning
Bu çalışmanın amacını,
Fen ve Teknoloji dersinde laboratuvar uygulamalarının Argümantasyon Tabanlı
Bilim Öğrenme (ATBÖ) yaklaşımını temel alan aktivitelerle gerçekleştirildiği
deney grubunda yer alan öğrenciler ile klasik yaklaşımı kullanan kontrol
grubunda yer alan öğrenciler arasında, kavram öğrenme düzeyleri açısından, bir
farklılığın olup olmadığının belirlenmesi oluşturmaktadır. ATBÖ yaklaşımı Keys,
Hand, Prain ve Collins (1999) tarafından geliştirilmiş araştırma-sorgulamaya
dayalı bir yaklaşımıdır. Araştırmanın modeli ön ve son test kontrol gruplu yarı
deneysel desendir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, Yalova ilinde bir devlet
ilköğretim okulunda 2010–2011 eğitim-öğretim yılında yedinci sınıfta öğrenim
gören öğrenciler oluşturmuştur. Çalışma grubu 31 kız, 34 erkek olmak üzere
toplam 65 öğrenciden oluşmuştur. Bu çalışmada Kavram Testi veri toplama aracı
olarak kullanılmıştır. Uygulamanın ardından deney grubu ile kontrol grubu
arasında, kavram öğrenme düzeyleri açısından deney grubu lehine anlamlı bir
fark oluşmuştur.
Araştırma-Sorgulama Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımı
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2014 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 37 Sayı: 37 |