Bu çalışmada ebeveyn mükemmeliyetçiliğinin okul öncesi
eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının algılanan kaygı düzeyini ön görmedeki
rolü incelenmiştir. Veri toplamak amacıyla, Okul Öncesi Kaygı Ölçeği (Ebeveyn
Formu), Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve araştırmacı tarafından
oluşturulan ailelere yönelik kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma,
Denizli İl Merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıflarına ve
bağımsız anaokullarına devam etmekte olan 5 ve 6 yaşlarında 379 çocuğun
ebeveynleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde çoklu ve
aşamalı regresyon, ANOVA, Tukey Post-Hoc Test ve korelasyon istatistiki
tekniklerden yararlanılmıştır. Annelerin ve babaların tek başlarına sosyal
düzene yönelik mükemmeliyetçilik düzeylerinin ebeveynin algıladığı çocuk
kaygısının anlamlı yordayıcısı olduğu görülmekle birlikte, kendilerine yönelik
ve başkalarına yönelik mükemmeliyetçilik düzeylerinin kaygı üzerinde anlamlı
yordayıcı olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Bulgular eğitsel doğurguları ile
tartışılmış ve ilgililere önerilerde bulunulmuştur.
This study analyses the role of parent perfectionism
on predicting anxiety level of 5 and 6 years old preschool children. The data
collection was done through the use of Preschool Anxiety Scale (Parent Form),
Multi-dimensional Perfectionism Scale and Personal Information Form (Parent
Form). The study was carried out with parents of 379 preschool children in
kindergartens (privately owned or run by the Ministry of Education) in Denizli.
The data were analyzed using multiple and stepwise regressions, ANOVA, Tukey
Post-Hoc Test and correlation statistics tests. The results indicated that the
social-oriented perfectionism level of mothers and fathers were valid predictor
of perceived anxiety of children. On the other hand, it was found that
self-oriented and other-oriented perfectionism levels of parents were not the
valid predictors of perceived anxiety in children. Implications of the findings
were discussed and suggestions were given.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2014 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 39 Sayı: 39 |