It is considered important for
effectiveness and efficiency that teachers who work in schools as educational
organizations are aware of their contributions to the school, to meet their
needs and expectations and being creative. Organizational support is a
perceptual concept that is expressed as teachers who feel safe and valuable, to
be aware that an organization behind them. In this study, the primary school
teachers’ perceived organizational support levels have been examined. The
sample of the study consists of 494 teachers working in 17 primary schools
which were chosen from these districts by cluster sampling method. Perceived
Organizational Support Scale developed by the researcher and Personal
Information Form has been used to collect data. Kruskal Wallis analysis and
Mann-Whitney U test were used to analyze data. According to the results of the
study, teachers in primary schools perceive the highest level of organizational
support in instructional support dimension, the lowest level of organizational
support in administrative support dimension. The perceived organizational
support of teachers is not differentiated in accordance with gender, branch,
education status and received the award for its achievements in vocational. The
perceived organizational support of teachers is differentiated in according to
age. While the justice which is the subscale of organizational support is
differentiated according to vocational experience, instructional and
administrative support is not differentiated in according to vocational
experience.
Organizational Support Instructional Support Administrative Support Justice Primary School
Eğitim
örgütleri olan okullarda görev yapan öğretmenlerin okula yaptıkları katkılarının
fark edilmesi, ihtiyaç ve
beklentilerinin karşılanması, yaratıcı olması etkililik ve verimlilik için
önemli görülmektedir. Bu anlamda, öğretmenlerin kendilerini değerli, güvende
hissetmesi, arkalarında onları destekleyen bir örgütün olduğunu bilmeleri
olarak ifade edilen örgütsel destek kavramına olan ilgi de her geçen gün artmaktadır.
Bu araştırmada, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin algıladıkları
örgütsel destek düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini küme
örnekleme yöntemiyle seçilen 17 ilköğretim okulu ve bu okullarda görev yapan
494 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen
Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği ve kişisel bilgi formu ile toplanmıştır.
Verilerin analizinde, Kruskal Wallis analizi ve Mann-Whitney U testi yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler
örgütsel desteği en yüksek düzeyde öğretimsel destek boyutunda, en düşük
düzeyde ise yönetsel destek boyutunda algılamaktadır. Öğretmenlerin
algıladıkları örgütsel destek cinsiyet, branş, eğitim durumu ve mesleki başarıdan
dolayı alınan ödül değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamakta; yaş
değişkeni açısından anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin mesleki
kıdem değişkenine göre destek algıları adalet boyutunda anlamlı bir farklılık
gösterirken, öğretimsel destek ve yönetsel destek boyutlarında anlamlı bir
farklılık göstermemiştir.
Örgütsel Destek Öğretimsel Destek Yönetsel Destek Adalet İlköğretim Okulu
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2016 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2015 |
Kabul Tarihi | 4 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 40 Sayı: 40 |