Bu
çalışmada ebeveynlere uygulanan bir Aile İletişim Becerileri Psikoeğitim
Programı’nın 5-6 yaş çocukların sosyal duygusal uyumuna etkisi incelenmiştir.
Çalışmada ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Çalışmaya 24 ebeveyn ve 5-6 yaş çocukları katılmıştır. Deney grubunda 12
ebeveyn psikoeğitim programına alınmış ve program haftada bir gün olmak üzere
toplam sekiz hafta planlanarak uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları
olarak Etkili İletişim Becerileri ve Sosyal Yetkinlik ve Davranış
Değerlendirme-30 (SYDD-30) Ölçekleri, verilerin analizinde ise Mann Whitney U
ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri kullanılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda; deney grubu çocuklarının sosyal duygusal uyumunun sosyal yetkinlik
ve anksiyete-içe dönüklük alt boyutlarında psikoeğitim programı sonrasında
olumlu yönde değişim olduğu, ancak sosyal duygusal uyumun
kızgınlık-saldırganlık test puanlarında anlamlı bir fark olmadığı; kontrol
grubu çocuklarının anksiyete-içe dönüklük ve kızgınlık-saldırganlık alt
boyutlarında anlamlı bir değişim olmadığı, ancak sosyal yetkinlik alt boyutu
puan ortalamasında azalma olduğu; deney grubu çocuklarının sosyal duygusal uyum
puan ortalamasının kontrol grubundan anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu
görülmüştür. Araştırmada, elde edilen bulgular eğitsel doğurguları ile birlikte
tartışılmış ve ilgililere önerilerde bulunulmuştur.
Aile iletişim becerileri psikoeğitim programı etkili iletişim becerileri sosyal duygusal uyum
In this study, the effects of a structured Family Communication Skills
Psycho-education Program on 5-6 years-old children’s socıal-emotıonal
adjustment were examined. Quasi - experimental pre-test and post-test with
control group design was used in the study. 24 parents and their 5-6-years-old
children participated in the study. In the experimental group, 12 parents were
taken into the psycho-education program and the program was planned and applied
for a total of eight weeks, one day a week. Effective Communication Skills and
Social Competence and Behavior Evaluation– 30 (SCBE – 30) Scales were used as data collection tools and
Mann Whitney U and Wilcoxon Singed Ranks Tests were used in the analysis of the
data in this research. As a result of the analyses, it was found that the
experimental group’s children had a positive change in the social competence
and anxiety-introversion sub-scale of social emotional adjustment after the program;
however there was not significant difference in the anger-aggression test
scores. Meanwhile there was not significant difference in the
anxiety-introversion and anger-aggression sub-scales of the control group’s
children; however, the social competence mean score decreased. The averages of
the children in the experimental group was significantly higher than the
control group’s. In the study, the findings were discussed and recommendations
were presented together with the educational implications.
Family communication skills psycho-education program effecitve communication skills social-emotional adjustment
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 44 Sayı: 44 |