Bu
çalışmanın amacı, üstün zekalı ve
yetenekli öğrenciler ile üstün zekalı ve yetenekli olmayan öğrencilerin
biyoloji kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımı ile
karşılaştırılmasıdır. Çalışma grubu, kolay
ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma grubu
2014-2015 akademik yılı bahar döneminde, Marmara bölgesinin 2 farklı ilindeki
Bilim ve Sanat Merkezlerine (BİLSEM) devam eden 82 üstün zekâlı ve yetenekli
öğrenci ile Marmara bölgesinde bir ortaokul ile bir Teknik ve Mesleki Anadolu
Lisesinde öğrenim gören üstün zekalı ve yetenekli olmayan 82 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel
araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Verilerin analizinde
içerik analizi kullanılmıştır. Her öğrencinin “Biyoloji……………. gibidir/benzer;
çünkü……….....” cümlesini tamamlamasıyla veriler elde edilmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre, tüm katılımcıların biyoloji kavramına yönelik olarak
çoğunlukla hayat/yaşam metaforlarını oluşturdukları gözlenmiş olup, biyolojiye
yönelik olumlu bir algıya sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırmada; üstün
zekalı ve yetenekli öğrencilerin üstün zekalı ve yetenekli olmayan öğrencilere
göre biyolojiye yönelik daha fazla çeşitte metafor oluşturdukları
belirlenmiştir. Ayrıca üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin üstün zekalı ve
yetenekli olmayan öğrencilere göre biyolojinin merak uyandırıcı bir alan
olduğunun daha fazla vurgulandığı tespit edilmiştir. Araştırmada üstün zekalı
ve yetenekli öğrenciler ile üstün zekalı ve yetenekli olmayan öğrencilerin
biyolojiye yönelik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki
bulunamamıştır.
The aim of this study is to compare gifted and talented students and non-gifted students’ perception of Biology with the help of metaphors. Phenomenology Design from qualitative research designs is used in the study. The study group is decided through the method of convenience sampling. The study is fulfilled with the study group that consists of 82 gifted and talented students who have attended Science and Art Centre in two different cities of Marmara region and 82 non gifted students who have been studying in a secondary school and a Vocational and Technical Anatolian High school in Marmara region in the Spring term of 2014-2015 education year. The data is obtained through asking students to complete the sentence “Biology is like……….; because…………..” According to research results, it is observed that all participants usually create life and experience metaphors related to the concept of Biology and it is retained that the participants have a positive perception towards Biology. In the research, it is determined that gifted and talented students are able to create more various metaphors towards Biology than non-gifted students. Moreover, it is retained that gifted and talented students emphasize more than non-gifted ones that Biology is an intriguing field. In the research, there is not a statistically significant relationship found between the gifted and talented students and non-gifted ones’ perception of Biology
Gifted and talented students Science and Art Centre Biology Metaphor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 45 Sayı: 45 |