In this study, it was aimed to determine the relationship between the self-efficacy beliefs and the profeSional anxiety levels of the pedagogical formation education students. The research is in the relational search model. In the study, self-efficacy perceptions of formation students were considered as independent and professional anxiety levels as dependent variables. The research's universe constitutes 1012 prospective teachers trained in the Pedagogical Formation Education Certificate Program at the Pamukkale University Faculty of Education. The sample consists of 283 prospective teachers selected by random sampling from this group. In the research, "Teacher Self-Efficacy Belief Scale" was used to determine the self-efficacy of teacher candidates and "Anxiety Scale of Pre-Service Teachers" was used to determine professional anxiety levels. There was a negative relationship between the self-efficacy perceptions of the teacher candidates and their occupational concerns. Teacher candidates with high self-efficacy perceptions have low levels of professional anxiety. In addition, it can be said that the self-efficacy perception significantly predicts the level of professional anxiety.
Bu çalışmada pedagojik
formasyon eğitimi alan öğrencilerin özyeterlik inançları ile mesleki kaygı
düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel
tarama modelindedir. Çalışmada formasyon öğrencilerinin öz-yeterlik algıları
bağımsız, mesleki kaygı düzeyleri bağımlı değişken olarak ele alınmıştır.
Araştırmanın evrenini Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde Pedagojik
Formasyon Eğitimi Sertifika Programında eğitim gören 1012 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Örneklem ise bu gruptan tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 283
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada, öğretmen adaylarının
özyeterliklerinin belirlenmesi için “Öğretmen Özyeterlik İnanç Ölçeği”, mesleki
kaygı düzeylerinin belirlenmesi için ise “Hizmet Öncesi Öğretmenlerin Endişe
Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmen adaylarının özyeterlik algıları
ile mesleki kaygıları arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Özyeterlik
algıları yüksek olan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeyleri düşüktür.
Ayrıca, özyeterlik algısının mesleki kaygı düzeyini anlamlı olarak yordadığı
söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 45 Sayı: 45 |