Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının aile katılımına yönelik tutumlarının yordanmasında karanlık dörtlü kişilik özelliklerinin ve algılanan empatik ve sosyal öz-yeterlik düzeyinin rolünü incelemektir. Çalışma kapsamında, 416 öğretmen adayından gönüllülük esasına dayalı olarak veri toplanmıştır. Çoklu hiyerarşik regresyon analizinin ilk aşamasında, öğretmen adaylarının sahip olduğu sosyodemografik özellikler (cinsiyet, sınıf düzeyi, gelir düzeyi) kontrol değişkeni olarak tanımlanmış, ikinci aşamada öğretmen adaylarının karanlık dörtlü kişilik özellikleri (makyavelizm, narsisizm, psikopati ve sadizm) ve üçüncü aşamada empatik öz-yeterlik ve sosyal öz-yeterlik değişkenleri regresyon denklemine dâhil edilmiştir. Üç aşamalı hiyerarşik regresyon analizinin sonucunda, öğretmen adaylarının aile katılımına yönelik tutumlarının anlamlı yordayıcıları sadizm, psikopati ve sosyal öz-yeterlik değişkenleri olmuş, bu üç değişken aile katılımına yönelik tutumları orta düzeyde bir etki büyüklüğüyle açıklamıştır. Bulgular öğretmen adaylarının eğitiminde uyumlu kişilik özelliklerinin ve sosyal becerilerin desteklenmesinin önemine işaret etmektedir.
Aile katılımı Karanlık dörtlü kişilik özellikleri Empatik öz-yeterlik Sosyal öz-yeterlik Öğretmen adayları
The purpose of the study is to investigate the role of dark tetrad personality traits and perceived empathic and social self-efficacy levels in predicting pre-service teachers' attitudes towards family involvement. Within the scope of the study, the data were collected from 416 pre-service teachers voluntarily. In the first stage of the multiple hierarchical regression analysis, the sociodemographic characteristics (gender, grade level, income level) of the pre-service teachers were defined as control variables. In the second stage, pre-service teachers' dark tetrad personality traits (Machiavellianism, narcissism, psychopathy and sadism) and in the third stage, empathic self-efficacy and social self-efficacy variables were included in the regression equation. As a result of the three-stage hierarchical regression analysis, sadism, psychopathy and social self-efficacy variables were significant predictors of pre-service teachers' attitudes towards family involvement, and these three variables explained attitudes towards family involvement with a moderate effect size. The findings point to the importance of supporting positive personality traits and social skills in the education of pre-service teachers.
Dark Tetrad of Personality Perceived Empathic and Social Self-Efficacy Family Involvement Pre-service Teachers
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Psikolojik Danışmanlığı, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 61 |