Due to the coronavirus epidemic (COVID-19) that threatens the health of all people, the way organizations do business all over the world and in our country has necessarily begun to change. In this period, processes such as preparing the road map on how to manage the employees, ensuring motivation and business continuity, and controlling the outputs are under the responsibility of the managers. In this context, this study includes findings on how managers' responsibilities have changed, how they continue their management and organizational practices, and how to differentiate management and organizations with changing working conditions in the process starting with the COVID-19 pandemic. The participants of the research are managers who work in different sectors in Turkey and have experienced remote working. Content analysis method was used in the study conducted with a qualitative research approach. As a result of the analysis of the data obtained from the semi-structured interviews, "Acceleration of digitalization", "Change of operational costs and operations”, “Changing sociological and psychological factors” and “New normal in organizations” themes are emerged. In the light of these themes information has been obtained about how the management activities have changed during the remote working and how the new working normal will be.
Remote working COVID-19 Management Management functions Organizational structures
Tüm insanların sağlığını tehdit eden koronavirüs salgını (COVİD-19) nedeniyle, tüm dünyada ve ülkemizde örgütlerin iş yapış şekilleri zorunlu olarak değişmeye başlamıştır. Bu dönemde çalışanların nasıl yönetileceğine dair yol haritasının hazırlanması, motivasyon ve iş devamlılıklarının sağlanması, çıktıların kontrol edilmesi gibi süreçler yöneticilerin sorumluluğu altındadır. Bu bağlamda, bu çalışmada COVİD-19 pandemisi ile başlayan süreçte yöneticilerin sorumluluklarının nasıl değiştiği, yönetim ve organizasyon uygulamalarına nasıl devam ettikleri ve değişen çalışma koşullarıyla yönetim ve örgütlerin nasıl farklılaşacağına dair bulgulara yer verilmektedir. Araştırmanın amacı kapsamında katılımcılarını Türkiye’de farklı sektörlerde çalışan ve pandemi sürecinde uzaktan çalışma biçimini deneyimlemiş işletmelerin yöneticileri oluşturmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımı ile yürütülen çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen verilerin analizi sonucunda “Dijitalleşmenin hızlanması”, “Operasyonel maliyetlerin ve operasyonlarının değişimi”, “Değişen sosyolojik ve psikolojik faktörler” ve “Örgütlerde yeni normal” temaları ortaya çıkmıştır. Bu temalar ışığında uzaktan çalışma döneminde yönetim faaliyetlerinin nasıl değiştiğine ve yeni çalışma normalinin nasıl olacağına dair bulgular elde edilmiştir
Uzaktan çalışma COVİD-19 Yöneticilik Yönetim fonksiyonları Örgüt yapıları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |