Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*

Yıl 2018, Sayı: 33, 157 - 167, 25.10.2018
https://doi.org/10.30794/pausbed.397310

Öz

Bu çalışmada çocuk emeği ile çıraklık eğitimi
arasındaki ilişki yapısal işlevselci bakış açısıyla irdelenmektedir. Bu
araştırmanın genel amacı, yasal olarak çırak statüsünde çalışan çocukların,
toplumsal özelliklerini, çalışma yaşamından kaynaklanan sorunlarını ve bu
noktada çıraklık eğitiminin niteliğini ortaya koymaktır. Araştırmada nicel ve
nitel tekniklerden yararlanılmaktadır. Araştırma kapsamında Vali Necati Bilican
Mesleki Eğitim Merkezi’ne devam eden 14-18 yaş grubundaki çıraklar yer
almaktadır. Bu merkezde eğitim alan 348 çırağa anket uygulanmış, 40 çırakla da
derinlemesine görüşme yapılmıştır. Çırakların çalışma nedenleri ve kendi
statülerini algılayış biçimleri, bir dizi değişkenle ilişkisi bağlamında analiz
edilecektir. Bu çalışmayla çıraklık eğitiminin sürdürülebilirliği konusunda
ipuçlarına ulaşılmaya çalışılacaktır. Çocuk emeği ile mücadelede çıraklık
eğitiminin işlevselliği tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Akpınar, T., (2006). Çocuk Emeği Sorununa Çağdaş Bir Yaklaşım: KİT’lerin Çırak Okulları (1938-1986), Fişek Enstitüsü Çalışan Çocuklar Bilim ve Eylem Merkezi Vakfı, Ankara.Alper, Y., (2006). “Sosyal Güvenlik Açısından Çocuk Kavramı”, Çocuk İşçiler Dünü Bugünü Yarını, (Yayına Haz: Av. Celal Ülgen ve Av. Coşkun Ongun), İstanbul Barosu Yayınları, İstanbul.Altuntaş, B., (2010). “Türkiye’de ve Dünya’da Çocuk Emeği:Alternatifi Düşünmek İçin Egemen Söylemin Eleştirisi”, Türkiye’de Çocuk Emeği, (Der: Kemal İnal), Ütopya Yayınevi, Ankara.Baştaymaz, T., (1990). 6-15 Yaş Grubu Bursa’da Çalışan Çocuklar Üzerine Bir Araştırma, Friedrich Ebert Vakfı, İstanbul.Bulut, I., (1997). “Psiko-Sosyal Gelişim Sorunları”, Sanayi Bölgelerinde Çalışan Çocukların Sorunları, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu Yayın No: 177.Çelik, A., (2010). “Çocuk İşçiliğinin Bitmeyen Öyküsü Üstüne”, Türkiye’de Çocuk Emeği, (Der: Kemal İnal), Ütopya Yayınevi, Ankara.Deniz, Ç., Hülür, B. ve Ekinci, Y., (2016). Göç, Strateji ve Taktik: Suriyeli Sığınmacıların Gündelik Hayat Deneyimleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9/42, 1077-1087.Erbay, E., (2010). “Çocuk İşçi Olmak: Çocuk İşçiliğine Retrospektif Bir Bakış”, Türkiye’de Çocuk Emeği, (Der: Kemal İnal), Ütopya Yayınevi, Ankara.Erder, S., (1995). “Çocuklar Neden Çalışıyor? Çocuk ve Çalışma Kavramları”, Çalışan Çocuklar: İlköğretim Müfettişlerini Bilgilendirme Semineri, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul.Erder, S. ve Lordoğlu, K., (1993). Geleneksel Çıraklıktan Çocuk Emeğine: Bir Alan Araştırması, Friedrich Ebert Vakfı, İstanbul.Franklin, B., (1993). Çocuk Hakları, (Çev: Alev Türker), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.İnal, K., (2007). Çocuğun Örselenen Dünyası, Sobil Yayıncılık, Ankara.Jourdain, A. ve Naulin, S., (2016). Pierre Bourdieu’nün Kuramı ve Sosyolojik Kullanımları, (Çev: Öykü Elitez), İletişim Yayınları, İstanbul.Karabulut, Ö., (1995). Çalışan Çocuklar ve Genç İşçilerin Sorunları Çözüm Yolları Ulusal Sempozyumu, TÜRK-İŞ Yayınları No: 188, Ankara.Lordoğlu, K., (1995). “Oyun Yerine İş: Çocuk Çalışması”, Çalışan Çocuklar: İlköğretim Müfettişlerini Bilgilendirme Semineri, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul.Mangır, M., (1992). Ankara’da Çıraklık Eğitim Merkezine Devam Eden Öğrencilerin Çalışma Nedenleri ve Bunları Etkileyen Bazı Faktörler Üzerine Bir Araştırma, A.Ü. Ziraat Fakültesi Baskı Ofset Ünitesi, Ankara.Makal, A., (2011). Ameleden İşçiye, İletişim Yayınları, İstanbul.Swartz, D., (2011). Kültür ve İktidar: Pierre Bourdieu’nün Sosyolojisi, (Çev: Elçin Gen), İletişim Yayınları, İstanbul.Toran, M., (2010). “Yoksul Çocukların Kaderi: Çalışmak!”, Türkiye’de Çocuk Emeği, (Der: Kemal İnal), Ütopya Yayınevi, Ankara.Yılmaz Gökalp, G., (2017). “Gündelik Hayat Sosyolojisinden Kente ve Kültüre Bakmak; Certeau’cu Bir Taktik Alanı Olarak Kent”, Sosyal Bilimlerde Kültür Tartışmaları, (Ed: Cem Ergun ve Süleyman Öğrekçi), Gece Kitaplığı, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gönül İçli 0000-0003-2883-5555

Radiye Canan Bağış 0000-0001-6748-1003

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2018
Kabul Tarihi 3 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA İçli, G., & Bağış, R. C. (2018). ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 157-167. https://doi.org/10.30794/pausbed.397310
AMA İçli G, Bağış RC. ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*. PAUSBED. Ekim 2018;(33):157-167. doi:10.30794/pausbed.397310
Chicago İçli, Gönül, ve Radiye Canan Bağış. “ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 33 (Ekim 2018): 157-67. https://doi.org/10.30794/pausbed.397310.
EndNote İçli G, Bağış RC (01 Ekim 2018) ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 33 157–167.
IEEE G. İçli ve R. C. Bağış, “ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*”, PAUSBED, sy. 33, ss. 157–167, Ekim 2018, doi: 10.30794/pausbed.397310.
ISNAD İçli, Gönül - Bağış, Radiye Canan. “ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 33 (Ekim 2018), 157-167. https://doi.org/10.30794/pausbed.397310.
JAMA İçli G, Bağış RC. ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*. PAUSBED. 2018;:157–167.
MLA İçli, Gönül ve Radiye Canan Bağış. “ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 33, 2018, ss. 157-6, doi:10.30794/pausbed.397310.
Vancouver İçli G, Bağış RC. ÇOCUK EMEĞİNE VE ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: DENİZLİ KENT ÖRNEĞİ*. PAUSBED. 2018(33):157-6.