Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, Sayı: 51, 133 - 149, 29.06.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.1061139

Öz

Buçalışmanın amacı, sözleşmeli üretim ile ilgili önemli hususları ve faktörleri belirlemek, üreticilerin küresel tedarik zincirindeki rolünü anlamaktır.Çalışma içinderinlemesine mülakatla yedi sözleşmeli üreticinin marka geliştirme, tasarım, tedarik, eğitim, ar-ge, kalite kontrol ve denetim konularında görüşleri alınmıştır. Daha sonra derinlemesine mülakat sonuçları doğrudan alıntılarla verilmiştir. Katılımcıları seçmek için, amaçlı örneklem uygulanmıştır. Veriler, sözleşmeli üst düzey yedi yönetici ile yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Görüşmeler dijital olarak kaydedilmiş, yazıya dökülmüş ve kodlanmıştır.Elde edilen sonuçlara göre firma büyüklükleri 220 işçiden 1240 işçiye kadar değişmektedir. Sözleşmeli üreticilere eğitim verilmesi, çalışanlara yatırım yapılması ve üniversite sanayi işbirliğinin çok önemli olduğu belirtilmiştir. Sözleşmeli üreticilerin marka oluşturmaları bu konuda bir amaçlarının olmasına ve büyüme hedefini takip etme yeteneklerine bağlıdır. Sözleşmeli üretimde ürün üzerinde kontrol kaybının olması gibi risklerin üstesinden gelebilmek için firmaların kendi markalarını yaratmaları ve fason üretimi kademeli olarak belirli bir seviyeye çekmeleri gerekmektedir.Bu çalışmanın kısıtı araştırmanın sadece Kahramanmaraş sanayi bölgesinde yapılmış olması, bu bölgedeki sözleşmeli üreticilerin çelik tencere, ip örgü ve tekstil alanında yoğunlaşmasından sadece bu sektörlerin araştırılmış olmasıdır.Firmaların sözleşmeli üreticileri seçerken karşılaştıkları ve ilgilenmeleri gereken temel konular, sözleşmeli üreticilerin marka geliştirmelerinin önündeki engeller ele alınmıştır. Literatürde sözleşmeli üretim konusunda çok az Türkçe çalışma bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Al-Azzawi, D. (2019). Barriers when Selecting a Contract Manufacturer in China, A Study of SMEs in the toy industry. International Sales and Marketing Program, Linnaeus University, Sweden.
  • Borse, S. (2016). Study of Challenges & Opportunities for Contract Manufacturers, Research paper, School of Pharmacy & Technology Management.
  • Bulur, Ö. C. (2019). “Hazır Giyim İşletmelerinde Fason Atölye Seçiminde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Uygulanması”[Yayın No. 584910]. (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi), Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi.
  • Collins, K. M. T., Onwuegbuzie, A. J. & Jiao, Q. G. (2006). Prevalence of mixed-methods sampling designs in social science research. Evaluation & Research in Education, 19 (2), 83-101.
  • Çabuk, S. N. (2013). “Kalite Yönetim Sistemlerinde Temel Kavramlar: Kalite Kontrol, Kalite Güvence ve Kalite İyileştirme”. https://www.researchgate.net/publication/271365228, Erişim Tarihi: 5.9.2020.
  • Develpalli, S. K., Malathi, J. &Bucha, R. P. (2015). “Challenges in Contract Manufacturing Organizations in Pharmaceutical Industry”. World Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, 4(12), 1018-1026.
  • Eryılmaz, S. (2020). “Tasarımla Rekabet Avantajı: Türkiye’deki İşletmeler Üzerine Bir İnceleme”. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 3(1), 85-107.
  • Feng, Q. & Lu, L. X. (2012). “Outsourcing Design toAsia: ODM Practices”. SSRN Electronic Journal. January, https://www.researchgate.net/publication/314385352, Erişim Tarihi: 5.9.2020.
  • Gomes, P. & Meneses, R. (2013). Confronting Contemporary Business Challenges Through Management Innovation, 6Th Annual Euromed Conference of the Euromed-Academy-Of-Business, (19), 1080-1098.http://www3.eeg.uminho.pt/economia/nipe/iibc2013/1.1.pdf
  • Gray, J., Roth, A. & Tomlin, B. (2008). Quality risk in contract manufacturing: Evidence from the US drug industry (1st.press), Management Science.
  • Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği (10.Baskı), Beta Yayınları.
  • Liemt, G. V. (2007). Subcontracting in electronics: Fromcontract manufacturers to providers of Electronic Manufacturing Services (EMS). Sectoral Activities Programme, Working Paper, International Labour Office, Geneva.
  • Liu, F. H., Chen, L. J. & Che, H. H. (2011). “Sustaining Client Relationships in the Contract Manufacturer Own-brand Building Process: The Case of a Smartphone Firm”, International Journal of Business and Management, 6 (7), 59-68.
  • Mermercioğlu, M. ve Akpınar, M. (2018). “Öncü Türk Firmalarında Tasarım Yönetimi ve İnovasyon”. İşletme Fakültesi Dergisi, 19(1), 89-114.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N. L. (2007). A Call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41(1), 105-121.
  • Pandya E. J. & Shah K. V. (2013). “Contract Manufacturing in Pharma Industry”. Pharma Science Monitor, 4 (3), 123-144.
  • Rahim, Z. A., Voon, B. H. & Mahdi, R. (2016). “Exploring the Dimensions of Contract Manufacturing Service Quality for the F&B Industry”. Procedia – Socialand Behavioral Sciences, 224, 76 – 83.
  • Riley, J. (2016). “The Implications of Contract Manufacturing for a Company’s Brand Equity”. University Honors Theses. Paper 313. https://pdxscholar.library.pdx.edu/honorstheses.
  • Schipper, I. & Haan, E. (2005). Critical issues in the ICT hard ware manufacturing sector. SOMO (Centrefor Research on Multinational Corporations) ICT Sector Report. SOMO.
  • Sodhi, M. S. & Tang, C. S. (2013). Strategies and tactics of Chinese contract manufacturers and western OEMs (2001–2011). International Journal of Production Economics, 146(1), 14-24.
  • Taşçı, D. ve Çabuk, S. N. (eds.) (2013). Kalite Yönetim Sistemleri (1.Baskı), Anadolu Üniversitesi, Uzaktan Öğretim Tasarım Birimi.
  • Urgun, C. (2017). “Contract Manufacturing Relationships”, NJ: Princeton University.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”(6.Baskı), Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. ve Kaya, D. G. (2019). “Ar-Ge Harcamalarının Gelişimi: TR-AB Üzerine Bir Değerlendirme”, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(3), 791-812.

EVALUATION OF R&D, DESIGN, SUPPLY, TRAINING, BRAND BUILDING, QUALITY CONTROL AND INSPECTION THROUGH THELENSES OF CONTRACTUAL MANUFACTURERS

Yıl 2022, Sayı: 51, 133 - 149, 29.06.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.1061139

Öz

The aim of this study is to identify the important aspects and factors related to contract manufacturing, to understand the role of manufacturers in the global supply chain.Seven contracted manufacturers with in-depth interviews, evaluated brand development, design, procurement, training, R&D, quality control and inspection issues, and their opinions were received. Later, in-depth interview results were given with direct quotations. Purposeful sampling was used to select the participants. The data were collected through face-to-face semi-structured interviews with seven senior executives under contract. Interviews were digitally recorded, transcribed and coded. Firm sizes vary from 220 workers to 1240 workers. It was stated that training contracted producers, investing in employees and university-industry cooperation are very important. Contract manufacturers' branding depends on their goal and their ability to pursue growth targets. In order to overcome the risks such as the loss of control over the product in contract manufacturing, companies need to create their own brands and gradually increase the contract manufacturing to a certain level.The limitation of this study is that the research was conducted only in the industrial zone of Kahramanmaraş, and only these sectors were researched since the contracted producers in this region were concentrated in the fields of steel pots, rope knitting and textile.The main issues that companies face and should be concerned with when choosing contract manufacturers, and the barriers to brand development by contracted manufacturers are discussed. There are very few studies in Turkish on contract manufacturing in the literature.

Kaynakça

  • Al-Azzawi, D. (2019). Barriers when Selecting a Contract Manufacturer in China, A Study of SMEs in the toy industry. International Sales and Marketing Program, Linnaeus University, Sweden.
  • Borse, S. (2016). Study of Challenges & Opportunities for Contract Manufacturers, Research paper, School of Pharmacy & Technology Management.
  • Bulur, Ö. C. (2019). “Hazır Giyim İşletmelerinde Fason Atölye Seçiminde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Uygulanması”[Yayın No. 584910]. (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi), Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi.
  • Collins, K. M. T., Onwuegbuzie, A. J. & Jiao, Q. G. (2006). Prevalence of mixed-methods sampling designs in social science research. Evaluation & Research in Education, 19 (2), 83-101.
  • Çabuk, S. N. (2013). “Kalite Yönetim Sistemlerinde Temel Kavramlar: Kalite Kontrol, Kalite Güvence ve Kalite İyileştirme”. https://www.researchgate.net/publication/271365228, Erişim Tarihi: 5.9.2020.
  • Develpalli, S. K., Malathi, J. &Bucha, R. P. (2015). “Challenges in Contract Manufacturing Organizations in Pharmaceutical Industry”. World Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, 4(12), 1018-1026.
  • Eryılmaz, S. (2020). “Tasarımla Rekabet Avantajı: Türkiye’deki İşletmeler Üzerine Bir İnceleme”. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 3(1), 85-107.
  • Feng, Q. & Lu, L. X. (2012). “Outsourcing Design toAsia: ODM Practices”. SSRN Electronic Journal. January, https://www.researchgate.net/publication/314385352, Erişim Tarihi: 5.9.2020.
  • Gomes, P. & Meneses, R. (2013). Confronting Contemporary Business Challenges Through Management Innovation, 6Th Annual Euromed Conference of the Euromed-Academy-Of-Business, (19), 1080-1098.http://www3.eeg.uminho.pt/economia/nipe/iibc2013/1.1.pdf
  • Gray, J., Roth, A. & Tomlin, B. (2008). Quality risk in contract manufacturing: Evidence from the US drug industry (1st.press), Management Science.
  • Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği (10.Baskı), Beta Yayınları.
  • Liemt, G. V. (2007). Subcontracting in electronics: Fromcontract manufacturers to providers of Electronic Manufacturing Services (EMS). Sectoral Activities Programme, Working Paper, International Labour Office, Geneva.
  • Liu, F. H., Chen, L. J. & Che, H. H. (2011). “Sustaining Client Relationships in the Contract Manufacturer Own-brand Building Process: The Case of a Smartphone Firm”, International Journal of Business and Management, 6 (7), 59-68.
  • Mermercioğlu, M. ve Akpınar, M. (2018). “Öncü Türk Firmalarında Tasarım Yönetimi ve İnovasyon”. İşletme Fakültesi Dergisi, 19(1), 89-114.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N. L. (2007). A Call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41(1), 105-121.
  • Pandya E. J. & Shah K. V. (2013). “Contract Manufacturing in Pharma Industry”. Pharma Science Monitor, 4 (3), 123-144.
  • Rahim, Z. A., Voon, B. H. & Mahdi, R. (2016). “Exploring the Dimensions of Contract Manufacturing Service Quality for the F&B Industry”. Procedia – Socialand Behavioral Sciences, 224, 76 – 83.
  • Riley, J. (2016). “The Implications of Contract Manufacturing for a Company’s Brand Equity”. University Honors Theses. Paper 313. https://pdxscholar.library.pdx.edu/honorstheses.
  • Schipper, I. & Haan, E. (2005). Critical issues in the ICT hard ware manufacturing sector. SOMO (Centrefor Research on Multinational Corporations) ICT Sector Report. SOMO.
  • Sodhi, M. S. & Tang, C. S. (2013). Strategies and tactics of Chinese contract manufacturers and western OEMs (2001–2011). International Journal of Production Economics, 146(1), 14-24.
  • Taşçı, D. ve Çabuk, S. N. (eds.) (2013). Kalite Yönetim Sistemleri (1.Baskı), Anadolu Üniversitesi, Uzaktan Öğretim Tasarım Birimi.
  • Urgun, C. (2017). “Contract Manufacturing Relationships”, NJ: Princeton University.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”(6.Baskı), Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. ve Kaya, D. G. (2019). “Ar-Ge Harcamalarının Gelişimi: TR-AB Üzerine Bir Değerlendirme”, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(3), 791-812.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilber Ulaş 0000-0002-7892-2406

Elif Kara 0000-0001-6321-416X

Erken Görünüm Tarihi 18 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Kabul Tarihi 8 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Ulaş, D., & Kara, E. (2022). SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(51), 133-149. https://doi.org/10.30794/pausbed.1061139
AMA Ulaş D, Kara E. SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. PAUSBED. Haziran 2022;(51):133-149. doi:10.30794/pausbed.1061139
Chicago Ulaş, Dilber, ve Elif Kara. “SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 51 (Haziran 2022): 133-49. https://doi.org/10.30794/pausbed.1061139.
EndNote Ulaş D, Kara E (01 Haziran 2022) SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 51 133–149.
IEEE D. Ulaş ve E. Kara, “SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, PAUSBED, sy. 51, ss. 133–149, Haziran 2022, doi: 10.30794/pausbed.1061139.
ISNAD Ulaş, Dilber - Kara, Elif. “SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 51 (Haziran 2022), 133-149. https://doi.org/10.30794/pausbed.1061139.
JAMA Ulaş D, Kara E. SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. PAUSBED. 2022;:133–149.
MLA Ulaş, Dilber ve Elif Kara. “SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 51, 2022, ss. 133-49, doi:10.30794/pausbed.1061139.
Vancouver Ulaş D, Kara E. SÖZLEŞMELİ ÜRETİCİ AÇISINDAN AR-GE, TASARIM, TEDARİK, EĞİTİM, MARKA GELİŞTİRME, KALİTE KONTROL VE DENETİM KONULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. PAUSBED. 2022(51):133-49.