Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi

Yıl 2022, Sayı: 51, 403 - 411, 29.06.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.992546

Öz

Toplumsal yaşam içerisinde iletişim, başat bir noktada konumlanmaktadır. İletişim; birey ve gruplar arasında etkileşim, kendini aktarabilme, anlamlandırabilme sürecidir. Geçmişten günümüze iletişim tekniklerinde belirli farklılaşmalar meydana gelmiştir. Dijitalleşme alanında yaşanan dönüşümler, iletişim alanlarında da farklılaşmaya sebebiyet vermiştir. Bu farklılaşmalar içerisinde benlik sunumları da yer almaktadır. Benlik sunumları, sosyalizasyon süreçleri ile kendini yeniden üreterek devamlılığını sağlamıştır. Yüz yüze aktarım sağladığımız benlik sunumlarımız, dijitalleşme doğrultusunda sosyal ağlarda da aktarılmaya devam etmektedir. Teknolojinin gelişmesi ile aktarım eylemlerinde oluşan farklılıklar mevcuttur. Bu çalışmada dijitalleşme ile yaşanan farklılıkların, sosyal medyaya aktarılan benlik sunumlarına etkisi aktarılmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda literatür taraması yapılarak teorik çerçeve sunulmuştur. Benlik sunumunun dijitalleşme bağlamında tezahürünün aktarımını sağlamak için Erving Goffman’ın dramaturji yaklaşımı ele alınmıştır. Bu yaklaşım çerçevesinde dijitalleşen benlik sunumlarının bir analizi gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Armağan, A. (2013). Kimlik Yapılarında Değişim ve Sanallaşan Kimlik Sunumları: Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Akademik Bakış Dergisi, 37, 1-20.
  • Balıkçıoğlu, B. (2016). Benlik-İmajı Uyumunun Retoriği: Bana Ne Tükettiğini Söyle Sana Kim Olduğunu Söyleyeyim. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(3), 537 - 553.
  • Bauman, Z. (2010). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. (Çev. A. Yılmaz). İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, Cilt 1 (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2006). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Kimliğin Gücü, Cilt 2 (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Castells, M. (2007). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Binyılın Sonu, Cilt 3 (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cooley, C. F. (1902). Human Nature and The Social Order, New York
  • Evren, I. (2013). Sosyal Medya Pratiklerinde İslami Kimlik Temsilleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Galatasaray Üniversitesi SBE
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. (Çev. C. Güzel). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giddens, A. (2010). Modernliğin Sonuçları. (Çev. E. Kuşdil). İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Goffman, E. (2016). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (Çev. B. Cezar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göker, G. (2015). “İletişimin Mc Donaldlaşması: Sosyal Medya Üzerine Bir İnceleme”. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, 10(2), 389-410.
  • Gülaçtı, Fikret., Özen, Yener. (2010). ‘’Benlik Kavramı ve Benliğin Gelişimi Bilen Benliğe Gereksinim Var mı?’’, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 23-33.
  • Ilgaz Büyükbaykal, C. (2008). Küresel Medya Yapılarının Yoğunlaşması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 39-50
  • Jenkins, R. (2016). Bir Kavramın Anatomisi Sosyal Kimlik (Çev. G. Bostancı). İstanbul: Everest Yayınları
  • Karaduman, S. (2007). “Medyatik Gerçeklikte Kimlik Temsilleri: Televizyon Haberlerinin Aktörleri Üzerine Düşünceler”, Selçuk İletişim Dergisi, 4(4), 45-56
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü. Journal of Yasar University, 5(17), 2886-2899
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (Çev. O. Akınhay, D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Okur, H. D. ve M. Özkul. (2015). Modern İletişimin Arayüzü: Sanal İletişim Sosyal Paylaşım Sitelerinin Toplumsal İlişki Kurma Biçimlerine Etkisi (Facebook Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 213-246.
  • Polat S. ALPMAN. (2018) Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 21(2), 1-28
  • Poloma, M. M. (1993). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. H. Erbaş ). Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Şentürk, R. (2017). İletişim ve Televizyon Teorileri. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Ankara: Dost Yayınları.
  • Timisi, N. (2005). Sanallığın Gerçekliği İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi, İnternet, Toplum, Kültür (Ed: B. Kılıçbay ve M. Binark). Ankara: Epos Yayınları.

Digitization of self-presentation

Yıl 2022, Sayı: 51, 403 - 411, 29.06.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.992546

Öz

Communication in social life is located at a dominant point. Communication is the process of interaction, self-transfer and interpretation for both individuals and groups. There have been certain differentiations in communication techniques until today. Transformations in digitalization have also led to differentiations in communication. Self-presentations are also included in these differentiations. Self-presentations have ensured its continuity by reproducing itself with socialization processes. Our self-presentations, which we provide face-to-face transmission, have been continuing to be transmitted on social networks in line with digitalization. There are differences in transfer actions with the development of technology. In this study, the effect of the differences experienced with digitalization on self-presentations transferred to social media has been tried to be explained. Accordingly, a literature review has been made and a theoretical framework has been presented. Erving Goffman's dramaturgy approach has been discussed in order to convey the manifestation of self-presentation in the context of digitalization. Within the framework of this approach, an analysis of digitalized self-presentations has been carried out.

Kaynakça

  • Armağan, A. (2013). Kimlik Yapılarında Değişim ve Sanallaşan Kimlik Sunumları: Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Akademik Bakış Dergisi, 37, 1-20.
  • Balıkçıoğlu, B. (2016). Benlik-İmajı Uyumunun Retoriği: Bana Ne Tükettiğini Söyle Sana Kim Olduğunu Söyleyeyim. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(3), 537 - 553.
  • Bauman, Z. (2010). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. (Çev. A. Yılmaz). İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, Cilt 1 (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2006). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Kimliğin Gücü, Cilt 2 (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Castells, M. (2007). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Binyılın Sonu, Cilt 3 (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cooley, C. F. (1902). Human Nature and The Social Order, New York
  • Evren, I. (2013). Sosyal Medya Pratiklerinde İslami Kimlik Temsilleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Galatasaray Üniversitesi SBE
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. (Çev. C. Güzel). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giddens, A. (2010). Modernliğin Sonuçları. (Çev. E. Kuşdil). İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Goffman, E. (2016). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (Çev. B. Cezar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göker, G. (2015). “İletişimin Mc Donaldlaşması: Sosyal Medya Üzerine Bir İnceleme”. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, 10(2), 389-410.
  • Gülaçtı, Fikret., Özen, Yener. (2010). ‘’Benlik Kavramı ve Benliğin Gelişimi Bilen Benliğe Gereksinim Var mı?’’, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 23-33.
  • Ilgaz Büyükbaykal, C. (2008). Küresel Medya Yapılarının Yoğunlaşması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 39-50
  • Jenkins, R. (2016). Bir Kavramın Anatomisi Sosyal Kimlik (Çev. G. Bostancı). İstanbul: Everest Yayınları
  • Karaduman, S. (2007). “Medyatik Gerçeklikte Kimlik Temsilleri: Televizyon Haberlerinin Aktörleri Üzerine Düşünceler”, Selçuk İletişim Dergisi, 4(4), 45-56
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü. Journal of Yasar University, 5(17), 2886-2899
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (Çev. O. Akınhay, D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Okur, H. D. ve M. Özkul. (2015). Modern İletişimin Arayüzü: Sanal İletişim Sosyal Paylaşım Sitelerinin Toplumsal İlişki Kurma Biçimlerine Etkisi (Facebook Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 213-246.
  • Polat S. ALPMAN. (2018) Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 21(2), 1-28
  • Poloma, M. M. (1993). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. H. Erbaş ). Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Şentürk, R. (2017). İletişim ve Televizyon Teorileri. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Ankara: Dost Yayınları.
  • Timisi, N. (2005). Sanallığın Gerçekliği İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi, İnternet, Toplum, Kültür (Ed: B. Kılıçbay ve M. Binark). Ankara: Epos Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Derleme
Yazarlar

Canan Ada 0000-0003-2994-0576

Mehmet Meder 0000-0002-7783-1131

Erken Görünüm Tarihi 18 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Kabul Tarihi 29 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Ada, C., & Meder, M. (2022). Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(51), 403-411. https://doi.org/10.30794/pausbed.992546
AMA Ada C, Meder M. Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi. PAUSBED. Haziran 2022;(51):403-411. doi:10.30794/pausbed.992546
Chicago Ada, Canan, ve Mehmet Meder. “Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 51 (Haziran 2022): 403-11. https://doi.org/10.30794/pausbed.992546.
EndNote Ada C, Meder M (01 Haziran 2022) Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 51 403–411.
IEEE C. Ada ve M. Meder, “Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi”, PAUSBED, sy. 51, ss. 403–411, Haziran 2022, doi: 10.30794/pausbed.992546.
ISNAD Ada, Canan - Meder, Mehmet. “Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 51 (Haziran 2022), 403-411. https://doi.org/10.30794/pausbed.992546.
JAMA Ada C, Meder M. Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi. PAUSBED. 2022;:403–411.
MLA Ada, Canan ve Mehmet Meder. “Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 51, 2022, ss. 403-11, doi:10.30794/pausbed.992546.
Vancouver Ada C, Meder M. Benlik Sunumunun Dijitalleşmesi. PAUSBED. 2022(51):403-11.