As a result of the Covid-19 pandemic, which causes social and economic problems all over the world, businesses have made some innovations in order to survive and compete with their competitors. The aim of this research is to determine the innovations in thermal hotels during and after the pandemic. In the research, thermal hotel managers in Pamukkale-Karahayıt region were determined as the study group. Data were obtained by semi-structured interview technique from nine participants determined by purposive sampling technique. As a result of the study, it has been determined that thermal hotel businesses have made some innovations in their products, business processes and management functions during the pandemic period. In addition, it has been determined that thermal hotels have made some innovations in order to continue their activities at the beginning of the pandemic period, and some of these innovations have become permanent. As another result of the study, it was revealed that some of the thermal hotels turned the period they were closed during the pandemic into an opportunity for product innovation, and they continued their operations such as room renovation and floor renovation in this process. It is thought that the research carried out within the scope of thermal hotels can contribute to the relevant literature in terms of revealing the effect of the pandemic on the strategies and innovation management of businesses.
Strategic management Innovation management Innovation in hotel businesses Thermal hotels Pamukkale-Karahayıt region.
Tüm dünyada toplumsal ve ekonomik sorunlara neden olan Covid-19 salgınının bir sonucu olarak işletmeler, ayakta kalabilmek ve yaşamlarını sürdürebilmek için birtakım yenilikler yapmışlardır. Bu araştırmanın amacı, termal otellerde pandemi sürecinde ve sonrasında gerçekleştirilen yenilikleri tespit etmektir. Araştırmada, Pamukkale-Karahayıt bölgesinde bulunan termal otel yöneticileri çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Amaçlı örnekleme tekniğiyle belirlenen dokuz katılımcıdan yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile veriler elde edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda pandemi sürecinde termal otel işletmelerinin ürünlerinde, iş süreçlerinde ve yönetim fonksiyonlarında birtakım yenilikler gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, termal otellerin pandemi döneminin başlarında faaliyetlerine devam edebilmeleri için bazı yenilikler yaptıkları ve bu yeniliklerden bir kısmının işletmelerde pandeminin etkileri azalmasına rağmen kalıcı hale geldiği belirlenmiştir. Ek olarak, termal otellerin bir kısmının pandemide kapalı kaldıkları dönemi ürün yeniliği için bir fırsata dönüştürdükleri, bu süreçte oda yenileme ve zemin yenileme gibi çalışmalarını sürdürdükleri tespit edilmiştir. Yapılan bu araştırmanın, ilgili literatüre pandeminin işletmelerin yenilik yönetimlerinde yarattığı etkiyi ortaya koymak bakımından katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.
Stratejik yönetim Yenilik yönetimi Otel işletmelerinde yenilik Termal oteller Pamukkale-Karahayıt bölgesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans, Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 53 |