Bu çalışmanın amacı Kumandanı Öldürmek (Kishidanchou Goroshi) romanını metinlerarasılık açısından ele almak ve Murakami'nin anlatısındaki anıştırma ve metinlerarası göndermeleri incelemektir. Bu çalışmada Murakami'nin Kumandanı Öldürmek adlı romanı André Gide'nin karakterize ettiği “mise en abyme” (erken anlatı) teriminin yanısıra Gennette'in metinlerarasılık kuramı ve metalepsis terimi çerçevesinde tartışılmaktadır. Kumandanı Öldürmek romanı, Mozart'ın Don Giovanni operası, Fitzgerald'ın Muhteşem Gatsby romanı, Carrol'un Alice Harikalar Diyarında romanı ve Akinari'nin İki Neslin Kaderi adlı öyküsü ile dikkat çekici ölçüde metinlerarası ilişkilere sahiptir. Bu etkileşimler edebi esere karmaşıklık katarken kurgu ve gerçekliğin sınır çizgisini bulanıklaştırmaktadır. Don Giovanni Operası'ndaki Kumandan hem romanda hem de romanın içindeki resimde metalleptik etki yaratarak metadiyejetik düzeyde ortaya çıkar ve bu da anlatı sınırlarının ihlal edilmesine yol açar. Bu makale Murakami'nin Kumandanı Öldürmek eserinde izi sürülen çok katmanlı anlatıdaki farklı anlam olanaklarını ortaya çıkarmıştır. Murakami'nin eserinin esrarengiz kurgusallığı, anlatıda bir bağlantısallık dünyası yaratır ve okurun gerçeklik algısıyla oynar.
Haruki Murakami metinselaşkınlık mise en abyme metalepsis metinlerarasılık
The aim of this study is to discuss Murakami Haruki’s novel Killing Commandatore (Kishidanchou Goroshi) in terms of transtextuality and analyze the allusions and intertextual references in Murakami’s narrative. This study argues Murakami’s novel Killing Commendatore adopting Gennette’s framework of transtextuality and his theory of metalepsis as well as utilizing the term “mise en abyme” which was characterized by André Gide. Killing Commendatore has considerable amount of intertextual relationships with Mozart’s opera Don Giovanni, Fitzgereald’s novel The Great Gatsby, Carrol’s novel Alice in Wonderland and Akinari’s story Fate over Two Generations and these intertextual bonds add complexity to the literary work while blurring the borderline with fiction and reality. The Commendatore in Don Giovanni Opera reveals itself in metadiegetic level both in the novel and the painting in the novel, creating metalleptic effect and this leads to the violation of the narrative boundaries.
Haruki Murakami transtextuality mise en abyme metalepsis intertextuality
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 53 |