Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK

Yıl 2023, Sayı: 54, 335 - 345, 02.01.2023
https://doi.org/10.30794/pausbed.1101493

Öz

Aile ve coğrafya ferdin kişilik gelişmesinde rol oynayan faktörlerden ikisidir. Her fert gibi sanatçıda diğer faktörlerle beraber bu iki faktör içerisinde kişiliğini geliştirmektedir. Belirtilen faktörleri içselleştirme durumları, sanatçıdan sanatçıya farklılık göstere bilmektedir. Temas edilen faktörler, bilinç düzeyinde ya da bilinçaltında, imgeler halinde kendine yer edinmekte ve sanatçının yıllar sonra ortaya koyacağı sanatsal çalışmalarında simgelere dönüşerek vücut bulmaktadır. Çağdaş Türk resim sanatında bu simgeleri başat bir şekilde kullanan ve kullanım da ise istikrar arz eden sanatçıların tespiti ve aile ile coğrafyanın bu sanatçılar üzerindeki etkisi araştırmanı amacını oluşturmaktadır. Genel tarama modeli esas alınarak, nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılarak yapılan araştırmalar sonucunda Tamer Bilgiç’in haşhaşları, Ahmet Dalkıran’ın ağaçları ve Mehmet Kapçak’ın ise keçileri resimlerinde başat bir imge olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Sanatçılar ile yapılan kişisel iletişim sonucunda elde edilen bilgiler ile sanatçının ilk dönem ve son döneme ait iki çalışması karşılaştırmalı olarak incelenmiş, bu ilişkinin doğruluğu teyit edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Referans1. Erinç, S. M. (2004). Sanat Psikolojisi ’ne Giriş, 2. Baskı, Ütopya, İstanbul.
  • Referans2. Ersoy, A. (2002). Sanat Kavramlarına Giriş, 3. Baskı, Yorum Sanat, İstanbul.
  • Referans3. Özsoy, Ö. ve Güler, İ. (2003). Konularına Göre Kur'an (Sistematik Kur'an Fihristi), 1. Baskı, Fecr, Ankara.
  • Referans4. Tansuğ, S. (1982). İnsan ve Sanat, 1. Baskı, Altın, İstanbul.
  • Referans5. Turgut, İ. (1993). Sanat Felsefesi, 1. Baskı, Üniversite, İzmir.
  • Sanal, 1. (2010). Tamer Bilgiç Resim Sergisi. (25.10.2020) https://www.haberler.com/tamer-bilgic-resim-sergisi-2254564-haberi/.
  • Sanal, 2. (t.y.). Ahmet Dalkıran. (22.10.2020) https://www.brhd.org.tr/ahmet-dalkiran198.html.
  • Sanal, 3. (2018). Doç. Dr. Ahmet Dalkıran Sergi Açacak. (22.10.2020) https://www.habermerkezi46.com/doc-dr-ahmet-dalkiran-resim-sergisi-acacak/14339/.
  • Sanal, 4. (2018). Sanko Sanat Galerisinde Ahmet Dalkıran'ın Resim Sergisi Açılacak. (22.10.2020) https://www.haberler.com/sanko-sanat-galerisinde-ahmet- dalkiran-in-resim-11474229-haberi/.
  • Sanal, 5. (2013). Ahmet Dalkıran'ın 6. Kişisel Resim Sergisi Açıldı. (22.10.2020) https://www.konhaber.com/haber-ahmet_dalkiran_in_6_kisisel_resim_sergisi_acildi-94708.html.
  • Sanal, 6. (t.y.). Mehmet Kapçak Özgeçmiş. (25.01.2018) https://www.mehmetkapcak.com/home.
  • Görsel-1. (24.01.2021) https://www.sanatgezgini.com/tamer-bilgic-tuval-uzerine-akrilik-isimsiz-10316.
  • Görsel-2. (4.01.2021) https://www.sanatgezgini.com/tamer-bilgic-tuval-uzerine-akrilik-isimsiz-11019, 2.
  • Görsel-3. Ahmet Dalkıran, Kişisel İletişim, (14.12.2020).
  • Görsel-4. Ahmet Dalkıran, Kişisel İletişim, (14.12.2020).
  • Görsel-5. (12.12.2020) http://www.suleymansaimtekcan.com/pPages/pArtist.aspx?paID=355&section=130&lang=TR&periodID=202&pageNo=0&exhID=0.
  • Görsel-6. (12.12.2020) https://www.sanatgezgini.com/suleyman-saim-tekcan-ozgun-baski-gravur-isimsiz-1288.

THRE EXAMPLES OF EFFECT OF FAMILY AND GEOGRAPHY ON PAINTING ARTISTS: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK

Yıl 2023, Sayı: 54, 335 - 345, 02.01.2023
https://doi.org/10.30794/pausbed.1101493

Öz

Family and geography are two of the factors that play a role in the personality development of the individual. Like every individual, the artist develops his personality within these two factors along with other factors. The internalization of the factors mentioned may differ from artist to artist. The contacted factors take their place in the form of images at the conscious or subconscious level, and they are embodied by turning into symbols in the artist's artistic works that he will reveal years later. The contacted factors take their place in the form of images at the conscious or subconscious level and take shape by transforming into symbols in the artist's artistic works that will be revealed years later. The aim of the research is to identify the artists who use these symbols in a dominant way in contemporary Turkish painting and who have a stable usage, and the effect of family and geography on these artists. Based on the general scanning model, using qualitative research methods and technique as a result of the researches, it has been determined that Tamer Bilgiç used opium poppy, Ahmet Dalkıran's trees and Mehmet Kapçak's goats as a dominant image in his paintings. The information obtained as a result of personal communication with the artists and the artist's two works of the first period and the last period were analyzed comparatively, and the accuracy of this relation was tried to be confirmed.

Kaynakça

  • Referans1. Erinç, S. M. (2004). Sanat Psikolojisi ’ne Giriş, 2. Baskı, Ütopya, İstanbul.
  • Referans2. Ersoy, A. (2002). Sanat Kavramlarına Giriş, 3. Baskı, Yorum Sanat, İstanbul.
  • Referans3. Özsoy, Ö. ve Güler, İ. (2003). Konularına Göre Kur'an (Sistematik Kur'an Fihristi), 1. Baskı, Fecr, Ankara.
  • Referans4. Tansuğ, S. (1982). İnsan ve Sanat, 1. Baskı, Altın, İstanbul.
  • Referans5. Turgut, İ. (1993). Sanat Felsefesi, 1. Baskı, Üniversite, İzmir.
  • Sanal, 1. (2010). Tamer Bilgiç Resim Sergisi. (25.10.2020) https://www.haberler.com/tamer-bilgic-resim-sergisi-2254564-haberi/.
  • Sanal, 2. (t.y.). Ahmet Dalkıran. (22.10.2020) https://www.brhd.org.tr/ahmet-dalkiran198.html.
  • Sanal, 3. (2018). Doç. Dr. Ahmet Dalkıran Sergi Açacak. (22.10.2020) https://www.habermerkezi46.com/doc-dr-ahmet-dalkiran-resim-sergisi-acacak/14339/.
  • Sanal, 4. (2018). Sanko Sanat Galerisinde Ahmet Dalkıran'ın Resim Sergisi Açılacak. (22.10.2020) https://www.haberler.com/sanko-sanat-galerisinde-ahmet- dalkiran-in-resim-11474229-haberi/.
  • Sanal, 5. (2013). Ahmet Dalkıran'ın 6. Kişisel Resim Sergisi Açıldı. (22.10.2020) https://www.konhaber.com/haber-ahmet_dalkiran_in_6_kisisel_resim_sergisi_acildi-94708.html.
  • Sanal, 6. (t.y.). Mehmet Kapçak Özgeçmiş. (25.01.2018) https://www.mehmetkapcak.com/home.
  • Görsel-1. (24.01.2021) https://www.sanatgezgini.com/tamer-bilgic-tuval-uzerine-akrilik-isimsiz-10316.
  • Görsel-2. (4.01.2021) https://www.sanatgezgini.com/tamer-bilgic-tuval-uzerine-akrilik-isimsiz-11019, 2.
  • Görsel-3. Ahmet Dalkıran, Kişisel İletişim, (14.12.2020).
  • Görsel-4. Ahmet Dalkıran, Kişisel İletişim, (14.12.2020).
  • Görsel-5. (12.12.2020) http://www.suleymansaimtekcan.com/pPages/pArtist.aspx?paID=355&section=130&lang=TR&periodID=202&pageNo=0&exhID=0.
  • Görsel-6. (12.12.2020) https://www.sanatgezgini.com/suleyman-saim-tekcan-ozgun-baski-gravur-isimsiz-1288.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe, Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serdar Kul 0000-0002-3872-6523

Erken Görünüm Tarihi 13 Ocak 2023
Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2023
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Kul, S. (2023). AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(54), 335-345. https://doi.org/10.30794/pausbed.1101493
AMA Kul S. AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK. PAUSBED. Ocak 2023;(54):335-345. doi:10.30794/pausbed.1101493
Chicago Kul, Serdar. “AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 54 (Ocak 2023): 335-45. https://doi.org/10.30794/pausbed.1101493.
EndNote Kul S (01 Ocak 2023) AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 54 335–345.
IEEE S. Kul, “AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK”, PAUSBED, sy. 54, ss. 335–345, Ocak 2023, doi: 10.30794/pausbed.1101493.
ISNAD Kul, Serdar. “AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 54 (Ocak 2023), 335-345. https://doi.org/10.30794/pausbed.1101493.
JAMA Kul S. AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK. PAUSBED. 2023;:335–345.
MLA Kul, Serdar. “AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 54, 2023, ss. 335-4, doi:10.30794/pausbed.1101493.
Vancouver Kul S. AİLE VE COĞRAFYANIN RESİM SANATÇILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE ÜÇ ÖRNEK: TAMER BİLGİÇ, AHMET DALKIRAN, MEHMET KAPÇAK. PAUSBED. 2023(54):335-4.