Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PHILOSOPHICAL I, ANALYTIC PIECE AND OTHERING SOCIOLOGY

Yıl 2018, Sayı: 30, 343 - 348, 15.01.2018

Öz

As Descartes’ process of searching for explicitly exact information to remove doubt would be understood as the activity
of making the existence certain, it would also mean breaking from the traditional information and the wisdom pattern of
the understanding of existence, and the structure which had the explanatoriness of the partial information based on such
wisdom. This breakage necessitated an analytic process in terms of the partials or singulars of the new world instead of the
tradition›s universals, and even in the social meaning the God and religious community was starting to give way to mind and
philosophical I notion. While the existence and its assurance, the thought itself, was subjected to the analytical process to
understand the whole in this scope, it meant gaining independence from each other, for the pieces obtained from the whole,
because of analytical process. This situation should be seen as the othering of each piece from each other, as much as each
piece›s gaining independence. Because of this reason our paper takes a glance at an othering sociology that starts from the
specialty fields that break from each other in science, through groups in society that break from each other, to the individuals.

Kaynakça

  • COPLESTON, F., (1997), Felsefe Tarihi/Descartes-4a, Çev. Aziz YARDIMLI, İdea Kit., İstanbul
  • DESCARTES, R., (1962), Metafizik Düşünceler, Çev. M. Karasan, M.E.B. Yay. İstanbul
  • DESCARTES, R., (1962), Metod Üzerine Konuşma, (Çev. M.Karasan), M.E.B. Yay. Ankara
  • FURTUN, A., (2005), Thomas Hobbes ve Doğa Kanunları, Asil Yay., Ankara
  • JAMES, W., (2003), FAYDACILIK, (Çev. T.Göbekçin), Yeryüzü Yay., 1. Bas., Ankara
  • KARAGÖZOĞLU, H., (2006), “Homo Homini Lupus/Thomas Hobbes’un Ahlak Felsefesi Üzerine”, Marmara Üni. İlh. Fak. Der., S.31, ss. 215-242
  • LEİBNİZ, G. Wilhelm., (2014), “Monadoloji/Metot Üzerine Konuşma” Çev. Atakan ALTINÖRS, Bilge Kültür Sanat yay., İstanbul
  • McCARTHY, T., (2015), “Frankfurt Okulu/Eleştirel Kuram ve Felsefe ile İlişkisi Üzerine”, Ed: (H.Emre Bağçe), Doğu-Batı Yay., Sosyoloji-6, 5. Bas., ss. 55-84
  • SCRUTON, R., (2002), Spinoza/DüşünceninUstaları, Çev. (C.Atilla), Altın Kitaplar Yay., İstanbul
  • TİMUÇİN, A., (1976), Descartes, 2. Bas., Kavram Yay., İstanbul
  • WİTTGENSTEİN, L., (2003), Tractatus Logico Philosophicus, Çev. (O.Arıoba) YKY.,İstanbul

FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ

Yıl 2018, Sayı: 30, 343 - 348, 15.01.2018

Öz

Descartes’in, şüpheyi ortadan kaldırmak için açık ve seçik bir biçimde kesin bilgiyi arama süreci, varlığı kesinleştirme faaliyeti
olarak anlaşılacağından dolayı, geleneksel bilgiden ve varlık anlayışının hikmet örüntüsünden, ayrıca bu hikmete bağlı
olarak kısmî bilginin açıklayıcılığına sahip yapısından da kopuş anlamına gelmekteydi. Bu kopuş geleneğin tümelleri yerine,
yenidünyanın tikelleri veya tekilleri açısından analitik bir süreci zorunlu kılıyordu ki, sosyal manada dahi Tanrı ve ümmeti, yerini,
akıl ve felsefi ben kavramına terk etmeye başlıyordu. Bu açıdan bütünü anlamak için, varlığın ve onun teminatı düşüncenin
kendisi analitik sürece tabi tutulurken, analitik süreç sebebiyle bütünden elde edilen parçaların birbirinden de bağımsızlaşması
anlamına geliyordu. Bu durum her bir parçanın bağımsızlaşması olduğu kadar, hepsinin birbirinden ötekileşmesi olarak da
okunmalıdır. İşte bu sebeple makalemiz, tümelin parçalanması sonucunda, bilimde birbirinden kopan uzmanlık sahalarından
başlayarak toplumda birbirinden kopan gruplar ve bireylere kadar uzanan bir ötekileştirme sosyolojisine göz atmaktadır.

Kaynakça

  • COPLESTON, F., (1997), Felsefe Tarihi/Descartes-4a, Çev. Aziz YARDIMLI, İdea Kit., İstanbul
  • DESCARTES, R., (1962), Metafizik Düşünceler, Çev. M. Karasan, M.E.B. Yay. İstanbul
  • DESCARTES, R., (1962), Metod Üzerine Konuşma, (Çev. M.Karasan), M.E.B. Yay. Ankara
  • FURTUN, A., (2005), Thomas Hobbes ve Doğa Kanunları, Asil Yay., Ankara
  • JAMES, W., (2003), FAYDACILIK, (Çev. T.Göbekçin), Yeryüzü Yay., 1. Bas., Ankara
  • KARAGÖZOĞLU, H., (2006), “Homo Homini Lupus/Thomas Hobbes’un Ahlak Felsefesi Üzerine”, Marmara Üni. İlh. Fak. Der., S.31, ss. 215-242
  • LEİBNİZ, G. Wilhelm., (2014), “Monadoloji/Metot Üzerine Konuşma” Çev. Atakan ALTINÖRS, Bilge Kültür Sanat yay., İstanbul
  • McCARTHY, T., (2015), “Frankfurt Okulu/Eleştirel Kuram ve Felsefe ile İlişkisi Üzerine”, Ed: (H.Emre Bağçe), Doğu-Batı Yay., Sosyoloji-6, 5. Bas., ss. 55-84
  • SCRUTON, R., (2002), Spinoza/DüşünceninUstaları, Çev. (C.Atilla), Altın Kitaplar Yay., İstanbul
  • TİMUÇİN, A., (1976), Descartes, 2. Bas., Kavram Yay., İstanbul
  • WİTTGENSTEİN, L., (2003), Tractatus Logico Philosophicus, Çev. (O.Arıoba) YKY.,İstanbul
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe Tarihi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Doğrucan

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2018
Kabul Tarihi 2 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Doğrucan, M. F. (2018). FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(30), 343-348.
AMA Doğrucan MF. FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ. PAUSBED. Ocak 2018;(30):343-348.
Chicago Doğrucan, Mehmet Fatih. “FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 30 (Ocak 2018): 343-48.
EndNote Doğrucan MF (01 Ocak 2018) FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 30 343–348.
IEEE M. F. Doğrucan, “FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ”, PAUSBED, sy. 30, ss. 343–348, Ocak 2018.
ISNAD Doğrucan, Mehmet Fatih. “FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 30 (Ocak 2018), 343-348.
JAMA Doğrucan MF. FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ. PAUSBED. 2018;:343–348.
MLA Doğrucan, Mehmet Fatih. “FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 30, 2018, ss. 343-8.
Vancouver Doğrucan MF. FELSEFİ BEN, ANALİTİK PARÇA VE ÖTEKİLEŞTİRME SOSYOLOJİSİ. PAUSBED. 2018(30):343-8.