Adolescents face a variety of risks because of the stage of life in which they find themselves. The concept of psychological resilience comes to the fore in terms of developing coping methods against the risks they face. For this reason, it is noteworthy that, especially in recent years, there has been an increase in research investigating the relationship between resilience and various variables, as well as experimental studies aimed at improving resilience in adolescents. The purpose of this research is to systematically review the studies examining the effects of programs developed to improve resilience in adolescents. For this purpose, a literature search was conducted in Wiley Online Library, Science Direct, PubMed, and Ulakbim databases using the keywords “resilience”, “prevention”, “program”, “intervention”, “psycho-education”, “school-based” and “training” between May and June 2024, and 513 studies were found. These studies were reviewed in line with the PRISMA guide and the selection criteria of the study, and 5 studies were included in the research. In these studies, the research method and measurement tools used in these studies and the implemented program, and its effectiveness were reviewed. In the selected studies, it was found that the programs implemented for adolescents had a positive impact on the building of resilience.
Ergenlik dönemindeki bireyler bulundukları yaşam dönemi nedeniyle çeşitli risklerle karşı karşıya kalmaktadırlar. Ergenlerin karşılaştıkları riskler karşısında baş etme yöntemleri geliştirebilmeleri açısından psikolojik sağlamlık kavramı ön plana çıkmaktadır. Bu nedenle özellikle son yıllarda ergenlerde psikolojik sağlamlığın çeşitli değişkenlerle ilişkisini inceleyen araştırmalarla birlikte ergenlerde psikolojik sağlamlığı geliştirmeye yönelik deneysel çalışmaların da artış gösterdiği dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın amacı ergenlik dönemindeki bireylerde psikolojik sağlamlığı artırmak amacıyla geliştirilen programların etkisini inceleyen araştırmaları sistematik olarak incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Mayıs-Haziran 2024 tarihlerinde “psikolojik sağlamlık”, “psikolojik dayanıklılık”, “önleme”, “program”, “müdahale”, “psiko-eğitim”, “okul temelli” ve “okul temelli program”, “eğitim” anahtar kelimeleri kullanılarak Wiley Online Library, Science Direct, PubMed ve Ulakbim veri tabanlarında Türkçe ve İngilizce literatür taraması yapılmış ve 513 çalışmaya ulaşılmıştır. Bu çalışmalar PRISMA rehberi ve araştırmanın seçim kriterleri doğrultusunda incelenerek 5 çalışma araştırmaya dahil edilmiştir. Bu çalışmalarda kullanılan yöntem ve ölçme araçları ve uygulanan program ve etkililiği gözden geçirilmiştir. Seçilen çalışmalarda ergenlik dönemindeki bireylere uygulanan programların psikolojik sağlamlığı geliştirmede olumlu etkiler oluşturduğu belirlenmiştir.
Psikolojik sağlamlık Ergen Psikoeğitim Sistematik gözden geçirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı Sosyoloji, Program Değerlendirmesi ve Sosyal Etki Değerlendirmesi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 65 |