Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ

Yıl 2025, Sayı: 66, 151 - 163
https://doi.org/10.30794/pausbed.1508197

Öz

Müzik öğretiminde eğitimciler tarafından yapılan çalışmalar çoğunlukla başlangıç-orta-ileri seviye gibi aşamalarla planlanarak sürdürülmektedir. Bu araştırmada: Ülkemizde sürdürülen ses eğitimi çalışmalarında kullanılmakta olan Türkçe kaynakların genel içerikleri ile incelenmesi; ses eğitimcilere, ses eğitimi alan öğrencilere ve ayrıca ses eğitimi alanında eğitimci olmak isteyen adaylara, çalışmalarında kullanmak üzere başlangıç seviyesine uygun Türkçe repertuvar önerisi sunulması amaçlanmaktadır. Türkçe olarak basılmış 28 adet ulaşılabilen kaynak, doküman analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiş ve araştırmanın verilerine ulaşılmıştır. Analizler sonrasında, ülkemizde Türkçe olarak yayınlanmış olan ses eğitimi kitaplarının ve eserlerin, özellikle son yıllarda yayınlanan kaynaklar sayesinde artış ve çeşitlilik gösterdiği, içeriğin çoğunlukla Türk Halk Müziği türünde olduğu, son yıllarda basılmış olan kitaplardaki vokal eserlerin farklı tonalite seçenekleri ile sunularak öğrenci ve öğretmenlere çalışmalarında kolaylık sağlandığı tespit edilmiştir. Bazı kitaplarda ses eğitiminin başlangıç dönemlerinde kullanılmaya uygun birden fazla eser mevcut iken bazılarında hiç olmadığı görülmüştür. Bu durumun besteci ve düzenlemecilerin kitaplarında farklı eğitim ve kullanım amaçlarıyla eserlerini sunmalarından kaynaklandığı düşünülmektedir. Makalede sunulan eser önerilerinin orta seviyedeki ses eğitimi çalışmalarına teknik, teorik ve vokal kültürü açılarından destek sağlayabilmesinden dolayı araştırmanın önem arz ettiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Atrek, F. H. (1968). Piyano Eşliği ile Şarkılar ve Halk Türküleri Liedler, Cihan Matbaası, Ankara.
  • Doğanyiğit, S. (2019). Ses Eğitimi için Piyano Eşlikli Şarkılar, Pegem Akademi, Ankara.
  • Doğanyiğit, S., Tüfekçi, K. ve Tüfekçi, S. (2022). Şan için Piyano Eşlikli Türküler, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara.
  • Doğanyiğit, S., Tüfekçi, K. ve Tüfekçi, S. (2020). Şan için Yedi Bölgeden Piyano Eşlikli Türküler, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Egüz, S. (?). Piyano Eşlikli Halk Türküleri-Ses için-Bölüm I-II, Gazi Eğitim Enstitüsü Yayınları No:1, Doğuş Matbaacılık, Ankara.
  • Egüz, S. (1978). Piyano Eşlikli Okul Şarkıları I.Doğuş Matbaası, Ankara.
  • Gürel, S. (2021). Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan Bireysel Ses Eğitimi Kitabındaki Alıştırma ve Eserlerin Hedef Davranış İlişkisinin İncelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11 (8), 4671-4685. DOI: 10.26466/opus.886567
  • Gürel, S. ve Sağlam, G. E. (2024). Şan için Piyano Eşlikli Türküler. Eğitim Yayınevi, Ankara.
  • Gürel, S. ve Özkeleş, S. (2021). Şan için Piyano Eşlikli Karadeniz Türküleri,Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Helvacı, A. (2008). Vaccai Metodunun Ses Eğitimine Yönelik İçerik Analizi. e-Journal of New World Sciences Academy. 4 (3), 33-43.
  • Koç, M. ve Kuzmin, V. (2016). Şan için Piyano Eşlikli 9 Türkü,Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Koç, M. ve Kuzmin, V. (2017). Şan için Piyano Eşlikli Azeri Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Özparlak, Ç. S. ve Sonsel, ö. B. (2020). 5 ve 6. Sınıf Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Okul Şarkılarının Eğitim Müziği Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18 (1), 218-235.
  • Saraç, A. G. (2017). Geçmişten Günümüze Türk Halk Ozanları ve Şairleri Müzikali Piyano Eşlikli Gençlik Şarkıları II, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Sarı, M. (1992). Piyano Eşliğinde Yedi Türkü, Reform Matbaası, İzmir.
  • Talay, S. A. ve Albuz, A. (2005). Şan için Piyano Eşlikli Türkülerimiz, Evrensel Müzikevi, Ankara.
  • Tarkum, E. (2017). Piyano-Keman, Piyano Şan için Türk Müziği Düzenlemeleri ve Yaylı Beşli için “Mersin’den Bir Tema Üzerine”, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara.
  • Toptaş, B. ve Kösreli, S. (2023). Şan için Piyano Eşlikli 8 Türkü Anadolunun Sesleri, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Tuğcular, E. (1996). Şan için Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tuğcular, E. (2011). Şan için Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tüfekçi, K. ve Doğanyiğit Yıldız, S. (2023). Doğudan Batıya Piyano Eşlikli Türküler, Gece Kitaplığı Yayınevi.
  • Tüfekçi, K., Tüfekçi, S ve Doğanyiğit, S. (2022). Şan için Piyano Eşlikli Ege Türküleri, Gece Kitaplığı Yayınevi.
  • Türkmen, E. F. (2007). Ulusaldan Evrensele Ses Eğitiminde Kütahya Türküleri. Ekspres Matbaası, Kütahya.
  • Uluçay, T. (2012). İlköğretim 6-7-8. Sınıf Müzik Ders Kitaplarında yer Alan şarkıların Müziksel Amaçlar Bakımından İncelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 337-357.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Yöndem, S. ve Kaptan, Z. (2005). Gitar Eşlikli Halk Türküleri ve Okul Şarkıları, Nota Yayıncılık.
  • Matbaa veya Kitapevinde Basılmamış Kitaplar ve Bestecileri Akses, N. K. (1975). Portreler II. Bölüm, Şiirlere Müzik.
  • Darmar A. (?). Fünf Lieder.
  • Hüseyin, B. (2006). Ses için Piyano Eşlikli On Türkü, Adana
  • Nevit Kodallı. Türk Halk Türküleri Ağzında Benzetmeler, Şan ve Piyano için. Yazım: Şinasi Özel, 1970
  • Necati Gedikli. Ses ve Piyano için Altı Türkü.
  • Özdemir, M. (1999). Piyano Eşlikli Türkü Düzenlemeleri, İzmir.
  • Rey, C. R. (?). Douze Chants d’Anatolie.
  • Sun, M. (?). Kitaplaşmamış bağımsız besteler.

TURKISH SOURCES AND REPERTOIRE SUGGESTIONS THAT CAN BE USED IN THE BEGINNING STAGES OF VOCAL TRAINING

Yıl 2025, Sayı: 66, 151 - 163
https://doi.org/10.30794/pausbed.1508197

Öz

The studies conducted by music educators are typically organized into stages, such as beginner, intermediate, and advanced levels. This article examines Turkish sources used in vocal training studies in Türkiye, analyzing their general content. The aim is to offer repertoire suggestions to vocal trainers, students receiving vocal training, and those aspiring to become trainers. A total of 28 Turkish-published sources were analyzed using the document analysis method to gather research data. The findings revealed that vocal training materials have increased and diversified in recent years, with a predominant focus on Turkish Folk Music. Additionally, it was noted that recent publications offer vocal works with alternative tonal options, making it easier for students and teachers to incorporate them into practice. While some books provide multiple works suitable for early-stage training, others offer none, reflecting the varying educational and practical objectives of composers and arrangers. The research suggests that implementing the musical work recommendations for beginners, following a structured program, could help achieve the desired outcomes in vocal training. Furthermore, the proposed musical works in the article are valuable for providing technical and theoretical support in intermediate-level vocal training.

Kaynakça

  • Atrek, F. H. (1968). Piyano Eşliği ile Şarkılar ve Halk Türküleri Liedler, Cihan Matbaası, Ankara.
  • Doğanyiğit, S. (2019). Ses Eğitimi için Piyano Eşlikli Şarkılar, Pegem Akademi, Ankara.
  • Doğanyiğit, S., Tüfekçi, K. ve Tüfekçi, S. (2022). Şan için Piyano Eşlikli Türküler, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara.
  • Doğanyiğit, S., Tüfekçi, K. ve Tüfekçi, S. (2020). Şan için Yedi Bölgeden Piyano Eşlikli Türküler, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Egüz, S. (?). Piyano Eşlikli Halk Türküleri-Ses için-Bölüm I-II, Gazi Eğitim Enstitüsü Yayınları No:1, Doğuş Matbaacılık, Ankara.
  • Egüz, S. (1978). Piyano Eşlikli Okul Şarkıları I.Doğuş Matbaası, Ankara.
  • Gürel, S. (2021). Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan Bireysel Ses Eğitimi Kitabındaki Alıştırma ve Eserlerin Hedef Davranış İlişkisinin İncelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11 (8), 4671-4685. DOI: 10.26466/opus.886567
  • Gürel, S. ve Sağlam, G. E. (2024). Şan için Piyano Eşlikli Türküler. Eğitim Yayınevi, Ankara.
  • Gürel, S. ve Özkeleş, S. (2021). Şan için Piyano Eşlikli Karadeniz Türküleri,Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Helvacı, A. (2008). Vaccai Metodunun Ses Eğitimine Yönelik İçerik Analizi. e-Journal of New World Sciences Academy. 4 (3), 33-43.
  • Koç, M. ve Kuzmin, V. (2016). Şan için Piyano Eşlikli 9 Türkü,Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Koç, M. ve Kuzmin, V. (2017). Şan için Piyano Eşlikli Azeri Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Özparlak, Ç. S. ve Sonsel, ö. B. (2020). 5 ve 6. Sınıf Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Okul Şarkılarının Eğitim Müziği Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18 (1), 218-235.
  • Saraç, A. G. (2017). Geçmişten Günümüze Türk Halk Ozanları ve Şairleri Müzikali Piyano Eşlikli Gençlik Şarkıları II, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Sarı, M. (1992). Piyano Eşliğinde Yedi Türkü, Reform Matbaası, İzmir.
  • Talay, S. A. ve Albuz, A. (2005). Şan için Piyano Eşlikli Türkülerimiz, Evrensel Müzikevi, Ankara.
  • Tarkum, E. (2017). Piyano-Keman, Piyano Şan için Türk Müziği Düzenlemeleri ve Yaylı Beşli için “Mersin’den Bir Tema Üzerine”, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara.
  • Toptaş, B. ve Kösreli, S. (2023). Şan için Piyano Eşlikli 8 Türkü Anadolunun Sesleri, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Tuğcular, E. (1996). Şan için Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tuğcular, E. (2011). Şan için Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tüfekçi, K. ve Doğanyiğit Yıldız, S. (2023). Doğudan Batıya Piyano Eşlikli Türküler, Gece Kitaplığı Yayınevi.
  • Tüfekçi, K., Tüfekçi, S ve Doğanyiğit, S. (2022). Şan için Piyano Eşlikli Ege Türküleri, Gece Kitaplığı Yayınevi.
  • Türkmen, E. F. (2007). Ulusaldan Evrensele Ses Eğitiminde Kütahya Türküleri. Ekspres Matbaası, Kütahya.
  • Uluçay, T. (2012). İlköğretim 6-7-8. Sınıf Müzik Ders Kitaplarında yer Alan şarkıların Müziksel Amaçlar Bakımından İncelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 337-357.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Yöndem, S. ve Kaptan, Z. (2005). Gitar Eşlikli Halk Türküleri ve Okul Şarkıları, Nota Yayıncılık.
  • Matbaa veya Kitapevinde Basılmamış Kitaplar ve Bestecileri Akses, N. K. (1975). Portreler II. Bölüm, Şiirlere Müzik.
  • Darmar A. (?). Fünf Lieder.
  • Hüseyin, B. (2006). Ses için Piyano Eşlikli On Türkü, Adana
  • Nevit Kodallı. Türk Halk Türküleri Ağzında Benzetmeler, Şan ve Piyano için. Yazım: Şinasi Özel, 1970
  • Necati Gedikli. Ses ve Piyano için Altı Türkü.
  • Özdemir, M. (1999). Piyano Eşlikli Türkü Düzenlemeleri, İzmir.
  • Rey, C. R. (?). Douze Chants d’Anatolie.
  • Sun, M. (?). Kitaplaşmamış bağımsız besteler.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Performansı, Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Şahin Akıncı 0000-0002-2404-330X

Erken Görünüm Tarihi 20 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 15 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 66

Kaynak Göster

APA Akıncı, M. Ş. (2025). SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(66), 151-163. https://doi.org/10.30794/pausbed.1508197
AMA Akıncı MŞ. SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ. PAUSBED. Ocak 2025;(66):151-163. doi:10.30794/pausbed.1508197
Chicago Akıncı, Mehmet Şahin. “SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 66 (Ocak 2025): 151-63. https://doi.org/10.30794/pausbed.1508197.
EndNote Akıncı MŞ (01 Ocak 2025) SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 66 151–163.
IEEE M. Ş. Akıncı, “SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ”, PAUSBED, sy. 66, ss. 151–163, Ocak 2025, doi: 10.30794/pausbed.1508197.
ISNAD Akıncı, Mehmet Şahin. “SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 66 (Ocak 2025), 151-163. https://doi.org/10.30794/pausbed.1508197.
JAMA Akıncı MŞ. SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ. PAUSBED. 2025;:151–163.
MLA Akıncı, Mehmet Şahin. “SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 66, 2025, ss. 151-63, doi:10.30794/pausbed.1508197.
Vancouver Akıncı MŞ. SES EĞİTİMİNİN BAŞLANGIÇ AŞAMALARINDA KULLANILABİLECEK TÜRKÇE KAYNAKLAR VE REPERTUVAR ÖNERİSİ. PAUSBED. 2025(66):151-63.