Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmen eğitimcisi kavramına yükledikleri anlamları metaforlar yoluyla belirlemektir. Araştırma olgu bilim desenindedir. Çalışma grubunu, üç eğitim fakültesinin, 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 272 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracında öğretmen adaylarından, “Öğretmen eğitimcisi …….dır. Çünkü ...” cümlesini tamamlamaları istenmiş ve oluşturdukları metaforlar içerik analizi yaklaşımı ile çözümlenmiştir. Analiz sonucu oluşturulan metaforların olumlu ve olumsuz olmak üzere iki ana temada toplandığı belirlenmiştir. Ortak özellikleri bakımından olumlu metaforların; “yol gösterici, bilgi kaynağı, öğrenmeye ve gelişime açık, şefkatli, çalışkan ve model olan, geleceği biçimlendiren, eleştirel düşünen, mesleğine ve öğrencilerine değer veren” olarak öğretmen eğitimcisi temaları altında toplandığı; olumsuz metaforlara ilişkin temaların ise “öğretim sorumluluğunu yerine getirmeyen, gelişime açık olmayan, kendini üstün gören, otoriter, açık fikirli olmayan ve ayrımcılık yapan, öğrencilerle etkili iletişim kurmayan, öğrencilere psikolojik şiddet uygulayan, kendi çıkarları doğrultusunda hareket eden, sisteme boyun eğen ve öğrenciyi kullanan” öğretmen eğitimcisi temaları altında toplandığı belirlenmiştir. Araştırmada öğretmen adayları tarafından öğretmen eğitimcisine ilişkin olumlu metaforlar kadar olumsuz metaforların da oluşturulması nitelikli bir öğretmen eğitimi için öğretmen eğitimcilerinin özelliklerinin yeniden sorgulanması gerektiğine işaret etmektedir.
Öğretmen adayı Öğretmen eğitimcisi Öğretmen eğitimi Metafor.
The aim of the present study is to determine the meanings that prospective teachers attribute to the concept of teacher educator through metaphors. The study has been designed with a phenemenological approach. The study group has been composed of 272 prospective teachers studying at the education faculties of three different universities in Turkey. The prospective teachers were asked to complete the following sentence: “A teacher educators is ……… because ……, and the metaphors they used were analyzed with content analysis approach. As a result of the analysis done, the metaphors were categorized under two main themes as positive and negative ones. The themes for the positive aspects of lecturers are “guiding, source of information, open to learn and develop oneself, passionate, hardworking, model, shaping the future, critical thinking, valuing their profession and students” while the themes for the negative metaphors are “not fulfilling the teaching responsibility effectively, not developing oneself/not being open to development, thinking themselves superior to students, authoritarian, not being open-minded, discriminating, not having an effective communication with students, resorting to psychological violence against students, acting for the benefit of themselves, complying with the system/submissive and exploiting the students”. That there are negative metaphors for the teacher educators besides the positive ones indicate that the qualities of teacher educators should be questioned for a quality teacher education.
Prospective teacher Teacher educator Teacher education Metaphor.
Diğer ID | JA36KY59MG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 4 - Cilt: 5 Sayı: 4 |