Bu çalışmanın amacı, televizyon ve dijital oyunların, ortaokul öğrencilerinin
şiddet eğilimlerine olan etkisini belirlemektir. Çalışmada, araştırma yöntemi
olarak, nitel araştırma yöntemlerinden yapılandırılmış görüşme tekniği
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu, bir ortaokulda öğrenim gören
30 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama süreçlerinde, öğrencilerle karşılıklı
olarak yapılan görüşmelerde, öğrencilerin televizyon ve dijital oyunlara ne
kadar süre ayırdıkları, en çok hangi programları izledikleri ve hangi dijital
oyunları oynadıkları, sevdikleri ve davranışlarını örnek aldıkları karakterleri,
bu karakterlerin özellikleri ve sınıfta arkadaşlarıyla yaşayacakları bir
problemde nasıl davranacaklarına yönelik sorular yöneltilmiştir. Araştırmada,
betimsel analiz yöntemiyle çözümlenen veriler sonucu şu bulgular elde
edilmiştir: 1- Öğrencilerin çoğu, hem televizyona hem de dijital oyunlara günde
en az 2-3 saat arası zaman ayırmaktadır. 2- İzlenilen televizyon programları
arasında en çok sırası ile aksiyon, komedi ve dram türündeki diziler yer
almaktadır. Öğrencilerin sevdikleri ve örnek aldıkları televizyon karakterleri
ise, en çok aksiyon dizi karakterleridir. 3- Dijital oyunlarda oynamayı tercih
ettikleri oyunlar en çok aksiyon-macera türündeki oyunlardır. En çok sevdikleri
ve örnek aldıkları karakterler süper kahramanlardır. En çok yapmak istedikleri
davranışların başında kötüleri yakalamak/öldürmek davranışı gelmektedir. 4-
Öğrencilerin örnek aldıkları karakterlerde beğendikleri özelliklerin başında iyi
dövüşmesi ve güçlü olması; beğenmedikleri özelliklerin başında ise, dövüşü
kaybetmesi/dayak yemesi gelmektedir. 5- Öğrencilerin sınıf arkadaşlarıyla
yaşadıkları bir problem durumunda çözüm olarak en çok yapmak istedikleri
davranış arkadaşını dövme isteğidir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 23 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2 |