Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çokkültürlülük Bağlamında Türkiye’nin Suriyeli Öğrencilere Yönelik Eğitim Politikası

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 17 - 29, 31.03.2018

Öz

Türkiye, 2011 itibariyle yoğun bir şekilde ülkeye göç etmeye başlayan sığınmacıların kısa sürede ülkelerine geri döneceğini düşünerek sorunlar karşısında geçici çözümler bulmaya çalışmış fakat zaman geçtikçe Suriyelilerin kalıcı olacağı anlaşılmış ve sorunları çözmeye yönelik hukuki ve kurumsal düzenlemeler yapılmıştır. Türkiye’nin çözüm bulmaya çalıştığı sorunlardan birisi de sığınmacıların eğitimidir. Bu amaçla yapılan düzenlemelerle 2014’ten itibaren Suriyeli öğrencilere Geçici Eğitim Merkezlerinde (GEM) anadillerinde eğitim alma imkânı sağlanmıştır. 2016 itibariyle ise GEM’ler kapatılmaya başlanmış ve Türk okullarına geçiş süreci başlamıştır. MEB Suriyelilerin anadilde eğitim almalarına sıcak bakmamış fakat çokkültürlü eğitim kapsamında değerlendirdiği kapsayıcı eğitim modelini benimseyerek Suriyelilerin kültürel taleplerine duyarlı davranmıştır. Bu çalışmada Türkiye’nin Suriyelilere yönelik takip ettiği eğitim politikası Will Kymlicka’nın “Çokkültürlü Yurttaşlık” kuramı temel alınarak değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • AFAD. Barınma Merkezlerinde Son Durum Raporu, 2017. https://www.afad.gov.tr/upload/Node/2374/files/04_12_2017_Suriye_GBM_Bilgi_Notu .pdf erişim tarihi 08.12.2017 Aktekin, Semih (Ed.). Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Öğretmenler İçin El Kitabı. Ankara: MEB Yayınları, 2017. Canatan, Kadir. “Avrupa Toplumlarında Çokkültürcülük: Sosyolojik Bir Yaklaşım”, Journal of International Social Research 1.6.2009. Canatan, Kadir. “Avrupa Toplumlarının Göç Algıları ve Tutumları: Sosyolojik Bir Yaklaşım”. Sosyoloji Dergisi, 2013, 3.27: 317-332. Cnntürk, “Erdoğan’dan Suriyeli Sığınmacılara Vatandaşlık Müjdesi”. 02.07.2016. https://www.cnnturk.com/turkiye/erdogandan-suriyeli-siginmacilara-vatandaslikmujdesi erişim tarihi 08.12.2017 Çağlar, Ali ve Abdülkadir Onay. “Entegrasyon/Uyum: Kavramsal ve Yapısal Bir Analiz”. Betül Dilara Şeker, İbrahim Sirkeci ve Murat Yüceşahin (drl.). Göç ve Uyum içinde. Transnational Press London, 2015. Çiftçi, Yasemin ve Hasan Aydın. “Türkiye’de Çokkültürlü Eğitimin Gerekliliği Üzerine Bir Çalışma”. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014, 33.1: 197-218. Danış, Didem. " Irak'tan Uzağa: 1991 Sonrası Dışarı Göç." Ortadoğu Analiz 1.6. 2009: 15-22. ERG, 2017. “Bir Arada Yaşamı ve Geleceği Kapsayıcı Eğitimle İnşa Etmek”. GİGM. “Göç İstatistikleri: Geçici Koruma”. 2017. http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecicikoruma_363_378_4713_icerik erişim tarihi 08.12.2017 Güleç, Cansu. “Avrupa Birliği’nin Göç Politikaları ve Türkiye’ye Yansımaları”. TESAM Akademi Dergisi, 2015, 2.2. Günay, Rafet ve Hasan Aydın. “Türkiye’de Çokkültürlü Eğitim ile İlgili Yapılan Araştırmalarda Eğilim: Bir İçerik Analizi Çalışması”. Eğitim ve Bilim, 2015, 40.178. https://indd.adobe.com/view/6066c857-843a-4d49-b7e9-77f635a950cf erişim tarihi 08.12.2017 Human Rights Watch. “Geleceğimi Hayal Etmeye Çalıştığımda Hiçbir Şey Göremiyorum” Türkiye'deki Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitime Erişiminin Önündeki Engeller – Kayıp Nesil Olmalarını Önlemek, 2015. https://www.hrw.org/tr/report/2015/11/09/283247 erişim tarihi 08.12.2017 çduygu, Ahmet ve Kristen Biehl. “Türkiye’ye Yönelik Göçün Değişen Yörüngesi”. Kentler ve Göç: Türkiye, İtalya, İspanya, 2012: 9-72. İstanbul Bilgi Üniversitesi. Suriyeli Mülteci Çocukların Türkiye Devlet Okullarındaki Durumu Politika ve Uygulama Önerileri, 2015. Kaya, İbrahim ve Esra Yılmaz Eren. “Türkiye’deki Suriyelilerin Hukuki Durumu: Arada Kalanların Hakları ve Yükümlülükleri”. SETA, Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2015 Kaya, İlhan ve Hasan Aydın,. Çoğulculuk, Çokkültürlü ve Çokdilli Eğitim. Ankara: Anı Yayınları, 2014. Kymlicka, Will. Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş. Ebru Kılıç (çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006. Kymlicka, Will. Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. Abdullah Yılmaz (çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2015. MEB. “Batılı Ülkelerden 2 Saat Az Ders Veriyoruz”. 2012 http://www.meb.gov.tr/haberler/2012/03102012.pdf erişim tarihi 08.12.2017 MEB. “Demirci: GEM’ler Üç Yıl İçinde Misyonunu Tamamlayacak”. 2016. http://meb.gov.tr/demirci-gemler-uc-yil-icinde-misyonunutamamlayacak/haber/11850/tr erişim tarihi 08.12.2017 MEB. “Demirci: GEM’ler Üç Yıl İçinde Misyonunu Tamamlayacak”. 2016. http://meb.gov.tr/demirci-gemler-uc-yil-icinde-misyonunutamamlayacak/haber/11850/tr erişim tarihi 08.12.2017 MEB. “Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri” Genelgesi. 2014. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/yabyonegiogr_1/yabyonegiogr_1.html erişim tarihi 08.12.2017
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Said Özcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2017
Kabul Tarihi 15 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan, A. S. (2018). Çokkültürlülük Bağlamında Türkiye’nin Suriyeli Öğrencilere Yönelik Eğitim Politikası. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 17-29.

                                     DRJI_Logo.jpg         

Akademia_sosyal_bilimler_indeksi_logosu.gif                     imageedit_26_6265761829.png               ESJIndex_logo.png

 

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.