Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM BİLİŞİM AĞI’NDA (EBA) YER ALAN ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARININ ÇOKLU ORTAM ÖĞRENME İLKELERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 182 - 196, 03.08.2020

Öz

Çoklu ortamların eğitim faaliyetlerinde verimliliği arttırdığı düşüncesi, bu teknolojilerin eğitim ortamlarında kullanımının yaygınlaşmasına neden olmuştur. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından her bireyin kullanımına sunulan, eğitim ve öğretim amacıyla içeriğinde farklı alanlarda çoklu ortamlar barındıran Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformunun da kullanım miktarı ve önemi gün geçtikçe artmaktadır. Buna bağlı olarak son yıllarda Eğitim Bilişim Ağı üzerine çeşitli araştırmalar yapılmış ve yapılmaya devam etmektedir. Araştırmalar, Eğitim Bilişim Ağı platformunun genel değerlendirmeleri veya sadece belirli bir dersin içeriğinin değerlendirmesi üzerinedir. Bu araştırma, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformunda yer alan uygulamaların Mayer’in çoklu ortam öğrenme ilkelerine göre sistematik bir şekilde incelenmesine yönelik betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı grup tarafından hazırlanan ve uzman görüşleri alınarak belirlenen, çoklu ortam uygulamalarını değerlendirme rubriği kullanılmıştır. Uygulamalar hazırlanan rubriğe göre değerlendirilmiş ve elde edilen veriler, bilgisayar ortamına elektronik tablolama yazılımı Microsoft Office Excel 2016 programıyla aktarılmıştır. Mayer’in çoklu ortam öğrenme ilkelerine göre ilkelerin aritmetik ortalamaları ve genel yüzdeleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, EBA platformunda yer alan uygulamalar tasarlanırken Mayer’in çoklu ortam öğrenme ilkelerinden gereksizlik, parçalara bölme, biçim, ön alıştırma, resim, dikkat çekme ve ses ilkelerine yönelik tasarımlarda eksiklikler olduğu belirlenmiş ve bu eksikliklere yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., & Yılmaz, M. (2005). Türetimci Çoklu Ortam Öğrenme Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(28), 9-18.
  • Aladağ, H., & Sezgin, E. (2003). Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama Kuramı Ve Bilişsel Model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Estitüsü Dergisi, 11(11), 121-135.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, 260-264
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 11-53.
  • Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Aşkım Kurt, A., Güllüpınar, F., & Gültekin, M. (2013). Okul Yöneticilerinin FATİH Projesinin Pilot Uygulama Sürecine İlişkin Görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 100-113.
  • Eryılmaz, S., & Uluyol, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 209-229.
  • Genç, S. Z., & Eryaman, M. Y. (2017). Değişen Değerler Ve Yeni Eğitim Paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 89-102.
  • İslamoğlu, H., Ursavaş, Ö. F., & Reisoğlu, İ. (2015). Fatih Projesi Üzerine Yapılan Akademik Çalışmaların İçerik Analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 161-183.
  • Keleş, E., & Turan, E. (2015). Öğretmenlerin Fırsatları Arttırma Ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Education, 17-28.
  • Liu, Y., & Szabo, Z. (2009). Teachers’ Attitudes Toward Technology İntegration İn Schools:. Teachers And Teaching: Theory And Practice, 5-23.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2. Baskı). New York, USA: Cambridge University Press.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H., & Ayas, C. (2013). The Use of Tablet PC and Interactive Board from the Perspectives of Teachers and Students: Evaluation of the FATİH Project. Educational Sciences: Theory & Practice, 1815-1822.
  • Sarıkaya, B. (2006) Çoklu Ortam Kullanılarak Okul Öncesi ve İlköğretim I.Kademe Öğrencileri İçin “Renk Bilgisi” Konulu Eğitim CD’sinin Hazırlanması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Bolu.
  • Türk Dil Kurumu. (2020, 06 19). Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Türkiye Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD). (2020, Haziran 19). Raporlar. TUSİAD: https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/7344-okulda-universite-turkiyede-ogretmen-egitimini-yeniden-yapilandirmak-icin-bir-model-onerisi adresinden alındı
  • U.S. Department Of Labor. (2020, Mayıs 11). What Work Requires of Schools. Amerika Birleşik Devletleri Çalışma Bölümü İş ve Eğitim Yönetimi: https://wdr.doleta.gov/SCANS/whatwork/whatwork.pdf adresinden alındı
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. (2020, Haziran 19). EBA TV Ders Yayını- Nasıl Olacak? Eğitim Bilişim Ağı: http://www.eba.gov.tr/nasil-tv.html adresinden alındı
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. (2020, Mayıs 17). İçerik. Fatih Projesi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/icerik.html adresinden alındı
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. (2020, 5 17). Vizyonumuz-Misyonumuz. Fatih Projesi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden alındı
Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 182 - 196, 03.08.2020

Öz

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., & Yılmaz, M. (2005). Türetimci Çoklu Ortam Öğrenme Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(28), 9-18.
  • Aladağ, H., & Sezgin, E. (2003). Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama Kuramı Ve Bilişsel Model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Estitüsü Dergisi, 11(11), 121-135.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, 260-264
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 11-53.
  • Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Aşkım Kurt, A., Güllüpınar, F., & Gültekin, M. (2013). Okul Yöneticilerinin FATİH Projesinin Pilot Uygulama Sürecine İlişkin Görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 100-113.
  • Eryılmaz, S., & Uluyol, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 209-229.
  • Genç, S. Z., & Eryaman, M. Y. (2017). Değişen Değerler Ve Yeni Eğitim Paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 89-102.
  • İslamoğlu, H., Ursavaş, Ö. F., & Reisoğlu, İ. (2015). Fatih Projesi Üzerine Yapılan Akademik Çalışmaların İçerik Analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 161-183.
  • Keleş, E., & Turan, E. (2015). Öğretmenlerin Fırsatları Arttırma Ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Education, 17-28.
  • Liu, Y., & Szabo, Z. (2009). Teachers’ Attitudes Toward Technology İntegration İn Schools:. Teachers And Teaching: Theory And Practice, 5-23.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2. Baskı). New York, USA: Cambridge University Press.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H., & Ayas, C. (2013). The Use of Tablet PC and Interactive Board from the Perspectives of Teachers and Students: Evaluation of the FATİH Project. Educational Sciences: Theory & Practice, 1815-1822.
  • Sarıkaya, B. (2006) Çoklu Ortam Kullanılarak Okul Öncesi ve İlköğretim I.Kademe Öğrencileri İçin “Renk Bilgisi” Konulu Eğitim CD’sinin Hazırlanması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Bolu.
  • Türk Dil Kurumu. (2020, 06 19). Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Türkiye Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD). (2020, Haziran 19). Raporlar. TUSİAD: https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/7344-okulda-universite-turkiyede-ogretmen-egitimini-yeniden-yapilandirmak-icin-bir-model-onerisi adresinden alındı
  • U.S. Department Of Labor. (2020, Mayıs 11). What Work Requires of Schools. Amerika Birleşik Devletleri Çalışma Bölümü İş ve Eğitim Yönetimi: https://wdr.doleta.gov/SCANS/whatwork/whatwork.pdf adresinden alındı
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. (2020, Haziran 19). EBA TV Ders Yayını- Nasıl Olacak? Eğitim Bilişim Ağı: http://www.eba.gov.tr/nasil-tv.html adresinden alındı
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. (2020, Mayıs 17). İçerik. Fatih Projesi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/icerik.html adresinden alındı
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. (2020, 5 17). Vizyonumuz-Misyonumuz. Fatih Projesi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden alındı
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur İşbulan

Esra Arslan 0000-0001-8317-0547

Esra Alkaya

Gültekin Selvi

Yayımlanma Tarihi 3 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2020
Kabul Tarihi 6 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İşbulan, O., Arslan, E., Alkaya, E., Selvi, G. (2020). EĞİTİM BİLİŞİM AĞI’NDA (EBA) YER ALAN ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARININ ÇOKLU ORTAM ÖĞRENME İLKELERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 182-196.

                                     DRJI_Logo.jpg         

Akademia_sosyal_bilimler_indeksi_logosu.gif                     imageedit_26_6265761829.png               ESJIndex_logo.png

 

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.