Bu çalışmanın amacı Türk Milli Eğitiminin genel amaçlarında bulunan ifadeleri değer tipleri bağlamında ele alarak öğretmen adaylarının yönelimleri ile örtüşme durumunu incelemektir. Araştırmanın katılımcıları Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2019 – 2020 eğitim öğretim yılında öğrenimlerine 4. sınıfta devam eden 281 öğretmen adayıdır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Schwartz ve arkadaşlarınca oluşturulan ülkemizde ise Demirutku ve Sümer (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan 6’lı likert tipinde hazırlanan portre değerler anketi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Genel Amaçları’nda yer alan ifadelerden Portre Değerler Anketi’ndeki değer tiplerinin tümüne ait çıkarımların bulunduğu tespit edilmiştir. Özyönelim, Evrenselcilik, İyilikseverlik değer tiplerinin her amaçta yer aldığı görülmektedir. Amaçlarda en çok evrenselcilik ve özyönelim değeri yer alırken onları sırasıyla geleneksellik, iyilikseverlik, uyma, güvenlik, uyarılma izlerken en az güç, başarı ve hazcılık değerinin bulunduğu tespit edilmiştir. Portre Değerler Ölçeği’nde yer alan değer tipleri boyutundan öğretmen adaylarının değer yönelimlerine bakıldığında en çok tercih edilen değer evrenselcilik, en az tercih edilen değerin ise güç olduğu tespit edilmiştir. Kanundaki genel amaçlarda yer alma sıklığı ile öğretmenlerin değer yönelim tercihleri açısından sıralama yönünden 7 değer tipinin paralellik gösterdiği, 3 değer tipinin ise sıralama yönünden farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 21 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 |