The phenomenon of digitalization has taken its place among the remarkable elements of competition by inevitably affecting all areas in every field of daily life. Adaptation of institutions and organizations to changing competitive conditions is possible by developing the skills, knowledge and competencies of Human Resources Management (HRM) employees. The aim of this study is to determine the experiences and opinions of the provincial directors working in the provincial organizations of the ministries in order to reveal the effect of digitalization in human resources management (HRM) in the public sector. Qualitative research method was adopted in the research to provide detailed data on the effects of digitalization. In the study, semi-structured interviews were conducted with 13 provincial directors working in Mardin and the collected data were analyzed. In the context of corporate work experience, the opinions of the participants, who have theoretical and practical competencies in the field, were taken on the axis of three main themes related to digitalization (positive effects of digitalization on public administration and HRM, the obligations of digitalization on public administration and HRM, the effect of the COVID-19 epidemic on the digitalization process). . The main findings obtained as a result of the study are that digitalization accelerates the processes in public services and HRM processes, saves cost and time, facilitates access to information, and the COVID-19 epidemic accelerates the digitalization process and makes it permanent. On the other hand, the participants emphasized that the infrastructure deficiencies should be completed and data security should be taken into account in order to adapt to digitalization and control the process. This study aims to contribute to the literature as one of the original academic studies on the digitalization of HRM in the public sector.
Dijitalleşme olgusu günlük hayatın her alanında kaçınılmaz bir şekilde tüm alanları tesiri altına alarak, rekabetin dikkate değer unsurları arasında yerini almıştır. Kurumların ve organizasyonların değişen rekabet şartlarına uyum sağlayabilmeleri, İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) çalışanlarının beceri, bilgi ve yetkinliklerini geliştirmeleri ile mümkündür. Bu çalışmanın amacı, kamu sektöründe insan kaynakları yönetiminde (İKY) dijitalleşmenin etkisini ortaya koymak üzere bakanlıkların taşra teşkilatında görev yapan il müdürlerinin deneyimlerini ve görüşlerini saptamaktır. Araştırmada dijitalleşmenin etkileri ile ilgili ayrıntılı veri temin etmek için nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Çalışmada Mardin ilinde görev yapan 13 il müdürü ile yarı yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiş ve derlenen veriler analiz edilmiştir. Kurumsal iş tecrübesi bağlamında alanında teorik ve pratik yetkinlikleri bulunan katılımcıların, dijitalleşme ile ilgili üç ana tema (dijitalleşmenin kamu yönetimine ve İKY'ye olumlu etkisi, dijitalleşmenin kamu yönetimine ve İKY’ye getirdiği yükümlülükler, COVID-19 salgınının dijitalleşme sürecine etkisi) ekseninde görüşleri alınmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen başlıca bulgular, dijitalleşmenin kamu hizmetlerinde ve İKY işlemlerinde süreçleri hızlandırdığı, maliyet ve zaman tasarrufu sağladığı, bilgiye erişimi kolaylaştırdığı, COVID-19 salgınının dijitalleşme sürecini hızlandırdığı ve kalıcı hale getirdiği yönündedir. Diğer yandan, katılımcılar dijitalleşmeye uyum sağlamak ve süreci kontrol etmek için alt yapı eksiklerinin tamamlanması ve veri güvenliğinin dikkate alınması hususunu vurgulamışlardır. Bu çalışma, kamu sektöründe İKY’nin dijitalleşmesine yönelik uygulamaya dönük özgün akademik çalışmalarından biri olarak alan yazına katkı sunmayı amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 3 |