Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Coping with School Burnout

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 3, 331 - 339, 30.09.2022
https://doi.org/10.18863/pgy.1025335

Öz

School burnout has been the subject of research as the form of professional burnout seen in students who continue their education life. In the relevant literature, it is seen that the factors that increase or decrease school burnout and the negativities caused by school burnout are examined. However, it is noteworthy that the issue of coping with school burnout, which is a common problem that almost every student experiences at certain times in their education life, is not addressed. In this review study, the concept of school burnout was first explained, and then the concepts of coping and coping with school burnout were discussed.

Kaynakça

  • Ağargün MY, Beşiroğlu L, Kıran ÜK, Özer ÖA, Kara H (2005) COPE (Başa çıkma tutumlarını değerlendirme ölçeği): Psikometrik özelliklere ilişkin bir ön çalışma. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6: 221-226.
  • Aldwin CM (2007) Stress, Coping, and Development, 2nd Edition. New York, The Guilford Press.
  • Antoniou AS, Ploumpi A, Ntalla, M (2013) Occupational stress and professional burnout in teachers of primary and secondary education: The role of coping strategies. Psychology, 4:349-355
  • Ardıç K, Polatcı S (2008) Tükenmişlik sendromu akademisyenler üzerinde bir uygulama (GOÜ Örneği). Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10:69-96.
  • Ateş B (2016) Effect of solution focused group counseling for high school students in order to struggle with school burnout. Journal of Education and Training Studies, 4:27-34.
  • Aypay A (2011) İlköğretim II. kademe öğrencileri için okul tükenmişliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11:511-527.
  • Aypay A, Eryılmaz A (2011) Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1:26-44.
  • Bedel A, Ulubey E (2015) Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel esnekliğin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14:291-300.
  • Çapulcuoğlu U, Gündüz, B (2013) Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3:201-218.
  • Dubuc-Charbonneau N, Durand-Bush, N (2015) Moving to action: the effects of a self-regulation intervention on the stress, burnout, well-being, and self-regulation capacity levels of university student-athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 9:173-192.
  • Durmuş E, Aypay A, Aybek, EC (2017) Okul tükenmişliğini önlemede ebeveyn izlemesi ve olumlu okul iklimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23:355-386.
  • Emmons RA (2000) Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the psychology of Religion, 10:3-26.
  • Eryılmaz A (2009) Ergenlik döneminde stres ve başa çıkma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6:20-37.
  • Evers K, Chen S, Rothmann S, Dhir A, Pallesen S (2020) Investigating the relation among disturbed sleep due to social media use, school burnout, and academic performance. Journal of adolescence, 84:156-164.
  • Fiorilli C, Farina E, Buonomo I, Costa S, Romano L, Larcan R et al. (2020) Trait emotional intelligence and school burnout: the mediating role of resilience and academic anxiety in high school. International journal of environmental research and public health, 17:3058.
  • Folkman S (1984) Personal control and stress and coping processes: a theoretical analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 46:839-852.
  • Folkman S, Lazarus S, Gruen RJ, Delongis A (1986) Appraisal, coping, healt status and psychological symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 50:571-579.
  • Gan Y, Shang J, Zhang Y (2007) Coping flexibility and locus of control as predictors of burnout among Chinese college students. Social Behavior and Personality: an international journal, 35:1087-1098.
  • Gündoğan S (2019) Lise öğrencilerinin okul tükenmişliklerinin sosyal destek ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13:25-49.
  • Gündoğan S, Özgen H (2020) The relationship between the quality of school life and the school burnout. Int. J. Eval. & Res. Educ, 9:531-538.
  • Gündüz B, Çapri B, Gökçakan Z (2012) Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19:38-55.
  • Güngör A (2019) Investigating the relationship between social support and school burnout in Turkish middle school students: The mediating role of hope. School Psychology International, 40:581-597.
  • İlbay AB (2014) Çözüm odaklı kısa süreli grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeyleri üzerindeki etkisi (Doktora tezi). Sakarya, Sakarya Üniversitesi.
  • Kim B, Jee S, Lee J, An S, Lee SM (2018) Relationships between social support and student burnout: A meta analytic approach. Stress and Health, 34:127-134.
  • Lazarus RS (1976) Patterns of Adjusment. New Jersey, McGraw-Hill Book Company.
  • Lazarus RS, Folkman S (1984) Stress appraisal and coping, New York, Springer.
  • Madigan DJ, Curran T (2021) Does burnout affect academic achievement? A meta-analysis of over 100,000 students. Educational Psychology Review, 33:387–405.
  • Maslach C, Jackson SE (1981) The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior, 2:99-113.
  • Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP (2001) Job burnout. Annual review of psychology, 52:397-422.
  • May RW, Bauer KN, Seibert GS, Jaurequi ME, Fincham FD (2020) School burnout is related to sleep quality and perseverative cognition regulation at bedtime in young adults. Learning and Individual Differences, 78:101821.
  • Molinari L, Grazia V (2021) Students’ school climate perceptions: do engagement and burnout matter?. Learning Environments Research, 1:1-18.
  • Murdock NL (2004) Theories of counseling and psychotherapy: A case approach. Pearson Education, New Zealand.
  • Nedim-Bal P, Kaya C (2017) 6.sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliği ile baş etmede çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10:769-777.
  • Okutan M, Tengilimoğlu D (2002) İş ortamında stres ve stresle başa çıkma yöntemleri: Bir alan uygulaması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4:15-42.
  • Özdemir Y (2015) Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliği: Ödev, okula bağlılık ve akademik motivasyonun rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6:27-35.
  • Patterson JM, McCubbin HI (1987) Adolescent coping style and behaviors: Conceptualization and measurement. Journal of adolescence, 10:163-186.
  • Rahmati Z (2015) The study of academic burnout in students with high and low level of self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171:49-55.
  • Salmela-Aro K, Kiuru N, Pietikäinen M, Jokela J (2008) Does school matter? The role of school context in adolescents’ school-related burnout. European psychologist, 13:12-23.
  • Salmela-Aro K, Savolainen H, Holopainen L (2009) Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of youth and adolescence, 38:1316-1327.
  • Schaufeli WB, Martinez IM, Pinto AM, Salanova M, Bakker AB (2002) Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of cross-cultural psychology, 33:464-481.
  • Seçer İ (2015) Okul tükenmişliği ile akademik güdülenme arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 4:424-433.
  • Seçer İ, Gençdoğan B (2012) Ortaöğretim öğrencilerinde okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1:25-37.
  • Sharf RS (2015) Theories of psychotherapy & counseling: Concepts and cases. Cengage Learning.
  • Spirito A, Stark LJ, Williams C (1988) Development of a brief coping checklist for use with pediatric populations. Journal of Pediatric Psychology, 13:555-574.
  • Şeker G, Yavuzer Y (2017) Ergenlerde okul tükenmişliğinin yordayıcısı olarak akademik kontrol odağı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13:919-935.
  • Türkçapar H (2009) Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama. Ankara, HYB Yayıncılık.
  • Türküm AS (1999) Stresle Başaçıkma ve İyimserlik. Eskişehir, Araştırma Fonu Yayınları.
  • Türküm AS (2002) Stresle başa çıkma ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2:25-34.
  • Ulaş S (2018) Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliğini azaltmaya yönelik olarak geliştirilen bilişsel davranışçı terapi temelli psikoeğitim uygulamasının etkililiğinin karma yöntem ile incelenmesi (Yüksek lisans tezi.) Erzurum, Atatürk Üniversitesi
  • Yan YW, Lin RM, Su YK, Liu, MY (2018) The relationship between adolescent academic stress and sleep quality: A multiple mediation model. Social Behavior and Personality: an international journal, 46:63-77.
  • Yang HJ, Farn CK (2005) An investigation the factors affecting mis student burnout in technical-vocational college. Computers in Human Behavior, 21:917-932.
  • Zhang X, Klassen RM, Wang Y (2013) Academic burnout and motivation of Chinese secondary students. International Journal of Social Science and Humanity, 3:134.-138.

Okul Tükenmişliğiyle Başa Çıkma

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 3, 331 - 339, 30.09.2022
https://doi.org/10.18863/pgy.1025335

Öz

Okul tükenmişliği, mesleki tükenmişliğin eğitim yaşamına devam etmekte olan öğrencilerde görülen şekli olarak araştırma konusu yapılmıştır. İlgili literatürde okul tükenmişliğini artıran ya da azaltan faktörlerin, okul tükenmişliğinin yol açtığı olumsuzlukların inceleme konusu yapıldığı görülmektedir. Ancak yaygın olarak ortaya çıkan ve hemen hemen her öğrencinin eğitim yaşamında belli zamanlarda yaşadığı bir problem durumu olan okul tükenmişliğiyle başa çıkma konusuna değinilmediği dikkat çekmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada okul tükenmişliği kavramı açıklanmış, sonrasında başa çıkma ve okul tükenmişliğiyle başa çıkma kavramları ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Ağargün MY, Beşiroğlu L, Kıran ÜK, Özer ÖA, Kara H (2005) COPE (Başa çıkma tutumlarını değerlendirme ölçeği): Psikometrik özelliklere ilişkin bir ön çalışma. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6: 221-226.
  • Aldwin CM (2007) Stress, Coping, and Development, 2nd Edition. New York, The Guilford Press.
  • Antoniou AS, Ploumpi A, Ntalla, M (2013) Occupational stress and professional burnout in teachers of primary and secondary education: The role of coping strategies. Psychology, 4:349-355
  • Ardıç K, Polatcı S (2008) Tükenmişlik sendromu akademisyenler üzerinde bir uygulama (GOÜ Örneği). Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10:69-96.
  • Ateş B (2016) Effect of solution focused group counseling for high school students in order to struggle with school burnout. Journal of Education and Training Studies, 4:27-34.
  • Aypay A (2011) İlköğretim II. kademe öğrencileri için okul tükenmişliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11:511-527.
  • Aypay A, Eryılmaz A (2011) Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1:26-44.
  • Bedel A, Ulubey E (2015) Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel esnekliğin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14:291-300.
  • Çapulcuoğlu U, Gündüz, B (2013) Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3:201-218.
  • Dubuc-Charbonneau N, Durand-Bush, N (2015) Moving to action: the effects of a self-regulation intervention on the stress, burnout, well-being, and self-regulation capacity levels of university student-athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 9:173-192.
  • Durmuş E, Aypay A, Aybek, EC (2017) Okul tükenmişliğini önlemede ebeveyn izlemesi ve olumlu okul iklimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23:355-386.
  • Emmons RA (2000) Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the psychology of Religion, 10:3-26.
  • Eryılmaz A (2009) Ergenlik döneminde stres ve başa çıkma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6:20-37.
  • Evers K, Chen S, Rothmann S, Dhir A, Pallesen S (2020) Investigating the relation among disturbed sleep due to social media use, school burnout, and academic performance. Journal of adolescence, 84:156-164.
  • Fiorilli C, Farina E, Buonomo I, Costa S, Romano L, Larcan R et al. (2020) Trait emotional intelligence and school burnout: the mediating role of resilience and academic anxiety in high school. International journal of environmental research and public health, 17:3058.
  • Folkman S (1984) Personal control and stress and coping processes: a theoretical analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 46:839-852.
  • Folkman S, Lazarus S, Gruen RJ, Delongis A (1986) Appraisal, coping, healt status and psychological symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 50:571-579.
  • Gan Y, Shang J, Zhang Y (2007) Coping flexibility and locus of control as predictors of burnout among Chinese college students. Social Behavior and Personality: an international journal, 35:1087-1098.
  • Gündoğan S (2019) Lise öğrencilerinin okul tükenmişliklerinin sosyal destek ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13:25-49.
  • Gündoğan S, Özgen H (2020) The relationship between the quality of school life and the school burnout. Int. J. Eval. & Res. Educ, 9:531-538.
  • Gündüz B, Çapri B, Gökçakan Z (2012) Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19:38-55.
  • Güngör A (2019) Investigating the relationship between social support and school burnout in Turkish middle school students: The mediating role of hope. School Psychology International, 40:581-597.
  • İlbay AB (2014) Çözüm odaklı kısa süreli grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeyleri üzerindeki etkisi (Doktora tezi). Sakarya, Sakarya Üniversitesi.
  • Kim B, Jee S, Lee J, An S, Lee SM (2018) Relationships between social support and student burnout: A meta analytic approach. Stress and Health, 34:127-134.
  • Lazarus RS (1976) Patterns of Adjusment. New Jersey, McGraw-Hill Book Company.
  • Lazarus RS, Folkman S (1984) Stress appraisal and coping, New York, Springer.
  • Madigan DJ, Curran T (2021) Does burnout affect academic achievement? A meta-analysis of over 100,000 students. Educational Psychology Review, 33:387–405.
  • Maslach C, Jackson SE (1981) The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior, 2:99-113.
  • Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP (2001) Job burnout. Annual review of psychology, 52:397-422.
  • May RW, Bauer KN, Seibert GS, Jaurequi ME, Fincham FD (2020) School burnout is related to sleep quality and perseverative cognition regulation at bedtime in young adults. Learning and Individual Differences, 78:101821.
  • Molinari L, Grazia V (2021) Students’ school climate perceptions: do engagement and burnout matter?. Learning Environments Research, 1:1-18.
  • Murdock NL (2004) Theories of counseling and psychotherapy: A case approach. Pearson Education, New Zealand.
  • Nedim-Bal P, Kaya C (2017) 6.sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliği ile baş etmede çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10:769-777.
  • Okutan M, Tengilimoğlu D (2002) İş ortamında stres ve stresle başa çıkma yöntemleri: Bir alan uygulaması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4:15-42.
  • Özdemir Y (2015) Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliği: Ödev, okula bağlılık ve akademik motivasyonun rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6:27-35.
  • Patterson JM, McCubbin HI (1987) Adolescent coping style and behaviors: Conceptualization and measurement. Journal of adolescence, 10:163-186.
  • Rahmati Z (2015) The study of academic burnout in students with high and low level of self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171:49-55.
  • Salmela-Aro K, Kiuru N, Pietikäinen M, Jokela J (2008) Does school matter? The role of school context in adolescents’ school-related burnout. European psychologist, 13:12-23.
  • Salmela-Aro K, Savolainen H, Holopainen L (2009) Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of youth and adolescence, 38:1316-1327.
  • Schaufeli WB, Martinez IM, Pinto AM, Salanova M, Bakker AB (2002) Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of cross-cultural psychology, 33:464-481.
  • Seçer İ (2015) Okul tükenmişliği ile akademik güdülenme arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 4:424-433.
  • Seçer İ, Gençdoğan B (2012) Ortaöğretim öğrencilerinde okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1:25-37.
  • Sharf RS (2015) Theories of psychotherapy & counseling: Concepts and cases. Cengage Learning.
  • Spirito A, Stark LJ, Williams C (1988) Development of a brief coping checklist for use with pediatric populations. Journal of Pediatric Psychology, 13:555-574.
  • Şeker G, Yavuzer Y (2017) Ergenlerde okul tükenmişliğinin yordayıcısı olarak akademik kontrol odağı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13:919-935.
  • Türkçapar H (2009) Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama. Ankara, HYB Yayıncılık.
  • Türküm AS (1999) Stresle Başaçıkma ve İyimserlik. Eskişehir, Araştırma Fonu Yayınları.
  • Türküm AS (2002) Stresle başa çıkma ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2:25-34.
  • Ulaş S (2018) Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliğini azaltmaya yönelik olarak geliştirilen bilişsel davranışçı terapi temelli psikoeğitim uygulamasının etkililiğinin karma yöntem ile incelenmesi (Yüksek lisans tezi.) Erzurum, Atatürk Üniversitesi
  • Yan YW, Lin RM, Su YK, Liu, MY (2018) The relationship between adolescent academic stress and sleep quality: A multiple mediation model. Social Behavior and Personality: an international journal, 46:63-77.
  • Yang HJ, Farn CK (2005) An investigation the factors affecting mis student burnout in technical-vocational college. Computers in Human Behavior, 21:917-932.
  • Zhang X, Klassen RM, Wang Y (2013) Academic burnout and motivation of Chinese secondary students. International Journal of Social Science and Humanity, 3:134.-138.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Derleme
Yazarlar

Selim Gündoğan 0000-0001-7731-8728

İsmail Seçer 0000-0003-0932-1903

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Kabul Tarihi 25 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Gündoğan S, Seçer İ. Okul Tükenmişliğiyle Başa Çıkma. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. Eylül 2022;14(3):331-339. doi:10.18863/pgy.1025335

Creative Commons Lisansı
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.