Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Denizli Esnaflarının Girişimcilik Özelliklerini İncelemeye Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2021, , 346 - 377, 29.12.2021
https://doi.org/10.47097/piar.957259

Öz

Esnaflar ülke ekonomisinde rol oynayan ana unsurlardan biridir. Esnafların girişimcilik süreci toplumun ihtiyaçlarının karşılanması, istihdamın sağlanması, daha büyük işletmelerin müşteriye ulaşmasında köprü görevi görmesi, sermayenin daha geniş bir coğrafyaya yayılması vb. işlevleriyle ülke ekonomilerinin temel dinamiğini oluşturur. Buradan hareketle çalışmanın amacı, ülke ekonomisinin önemli bir parçası olan esnafların girişimcilik özelliklerinin neler olduğunu ortaya koymak ve bu özellikleri analiz etmektir. Denizli ticaretinin önemli bir merkezi olan Bayramyeri’nde faaliyet gösteren 250 esnaf ile anket yapılmıştır. Çalışmada örneklemi oluşturan esnafların girişimcilik özelliklerinin, sosyo-demografik özelliklere (yaş, eğitim düzeyi, faaliyette bulunulan sektör) göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği elde edilen bulgular ile analiz edilmiştir. Araştırmanın örneklemini oluşturan esnafların girişimcilik düzeyleri orta seviyededir. Çalışmada başarı ihtiyacı, risk alma eğilimi, belirsizliğe tolerans, yenilik ve geleneksel zanaat bilgisi esnafların özelliği olarak ortaya çıkmıştır. Yapılan istatistiki analizler sonucunda esnafların başarı ihtiyacı yüksek, risk alma eğilimleri orta, belirsizliğe tolerans düzeyleri düşük, geleneksel zanaat bilgisi orta ve yenilik düzeyleri yüksek seviyededir. Çalışmanın sonunda araştırma sonuçları yorumlanarak, önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Agbenyegah, A.T. (2013). “Challenges Facing Rural Entrepreneurship in Selected Areas in South Africa” North-West University, Potchefstroom.
  • Aguinis H,. Ansari Mahfooz A., Jayasingam S., & Aafaqi R. (2008). “Perceıved Entrepreneurıal Success and Socıal Power”, Management Research, 6(2), 121–137.
  • Akçakaya, N. ve Bağrıyanık, F. M. (2019). “Esnaflara Dair Çalışmaların Kayıp Halkası: Sosyal Sermaye”, Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (41), 313-342.
  • Aksel, İ. ve Bağcı, Z. (2016). “Girişimcilik Eğilimi; Bir Kamu Üniversitesinin İİBF’sinde Öğrenim Gören Son Sınıf Öğrencilerinde Bir Araştırma”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2120-2133.
  • Alvora, C., Ribeiro, D. & Salvador, R. (2007). Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective, https://doi.org/10.1007/978-3-540-48543-8_1 , Springer.
  • Anbar, A. ve Eker, M. (2009). “Bireysel Yatırımcıların Finansal Risk Algılamalarını Etkileyen Demografik ve Sosyo-ekonomik Faktörler”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (9), 129-150.
  • Apospori, E., Papalexandris, N., & Galanaki, E.(2005). “Entrepreneurial and Professional Ceos: Differences in Motive and Responsibility Profile” , Leadership & Organization Development Journal, 26 (2), 141-164.
  • Aytaç, S. E., Çarkoğlu, A., ve Ertan, G. (2017). “Türkiye’de Kişilerarası Sosyal Güven ve Bireysel Belirleyicileri”, ODTÜ Gelişme Dergisi, (44), 1-25.
  • Ballı, A. (2017). “Girişimcilik ve Girişimci Tipolojileri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 143-166.
  • Bayrak, S. K. ve Mert, E. (2016). “Girişimcilikte Sosyal Değer İnşası: Sosyal Girişimcilik”, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, 161-169.
  • Campo, J. L. M. (2010). “The Propensity For Entrepreneurship: Psychological and Social Factors” ,Cuadernos Latin oamericanos de Administración, 6 (10),51-76.
  • Çam, A. V. ve Kabadayı, T. (2017). “Esnafların Karşılaştıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri: Gümüşhane İlinde Bir Uygulama”, Global Journal of Economics and Business Studies, 6 (11), 98-108.
  • Çoban, H. ve İrmiş, A. (2015). “Girişimcilik Kültürü Açısından Geleneksel Alış-Veriş Yerlerindeki Esnaf ile Modern Avm’lerdeki Esnafın Karşılaştırılması”, Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 2 (1), 29-38.
  • Dees, G. J. (2001). “The meaning of Social Entreprenurship” The Fuqua School of Business, Duke University, 1-5.
  • Demirer, Ö., Bayramoğlu, G., Şeker, Y., Konak, F., ve Şahin, M. (2017). “Esnaf Ve Sanatkâr İşletmelerinin Sorunları Ve Çözüm Önerileri: Çorum İlinde Bir Araştırma’’, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (1), 153-170.
  • Dinis, A., Paço, A., Ferreira, J., Raposo, M. & Rodriugues G.R. (2013) “Psychological Characteristics and Entrepreneurial İntentions Among Secondary Students’’ , Education + Training, 55(8-9), 763-782.
  • Durukan, T. (2007). “Dünden Bugüne Girişimcilik ve 21. Yüzyılda Girişimciliğin Önemi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 25–37.
  • Eroğlu, F., Çoban, H., ve Koç, M. (2015). “Toplumsal Kalkınma ve Kadın Girişimciliği Üzerine Bir Araştırma”, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, 534-543.
  • Fılley, A. C. & Aldag, R. J. (1978). “Characteristics and Measurement of an Organizational Typology” Academy of Management Journal, 21 (4), 578-591.
  • Güler B. Y., Bozacı, İ. ve Karakaya, E. (2016). “Kültür ile Girişimcilik Eğilimi Ve Ortaklık Kültürü İlişkilerinin İncelenmesi: Kırıkkale İli Üniversite Öğrencileri Örneği”, AKÜ İİBF Dergisi, 18 (2), 23-33.
  • Gündoğdu, A. ve Çelik, Ş. (2018). “Türk Sermaye Piyasasında Kuşaklar Arasında Yatırımcı ve Portföy Farklılıkları’’, Istanbul Business Research, 47 (1), 46–63.
  • Güven, H. (2020). “Covid 19 Pandemik Krizi Sürecinde E-Ticarette Meydana Gelen Değişimler” , Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 251-268.
  • Halis, M., Şenkal, A. ve Türkay, O. (2009). “Kültür, Ortaklık ve Rekabet: Türkiye’ye İlişkin Rakamlar”, Journal Of Azerbaijani Studies, 444-460.
  • Işık, N., Göktaş, D., Kılınç, E. (2011). “İktisadi Büyümede Girişimciliğin Rolü”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 6 (1), 186-210.
  • İrmiş, A. ve Barutçu, E. (2012). “Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (2), 1-25.
  • İrmiş, A. ve Özdemir, L. (2011). “Girişimcilik ve Yenilik İlişkisi”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 9 (1), 137-161.
  • Kâhya, C. ve İmamoğlu, İ. Kays (2013). “Sosyo-Demografik Özellikler ve Girişimcilik İlişkisinin Yerel Kalkınma Bağlamında Değerlendirilmesi (Bayburt İli Örneği)”, Akademik Bakış Dergisi, (38), 1-14.
  • Karol, S. (2013). “Schumpeter’s View on Innovatıon An Entrenepeurship”, SSRN: Electronic Journal, 89-95.
  • Kasapoğlu, T. M. (2020). “Covid-19 Pandemisinde İlan Edilen Sokağa Çıkma Yasaklarının İdare Hukuku Yönüyle Değerlendirilmesi’’, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 11 (2), 550-566.
  • Kırılmaz, S. (2012). “Sosyal Girişimciliğin Başarı Faktörlerinin Girişimci Kişilik ve Dönüştürücü Liderlik Bağlamında Araştırılması’’, Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koh, H.C., (1996). “Testing Hypotheses of Entrepreneurial Characteristic: A Study of Hong Kong”, Journal of Managerial Psychology, 11 (3), 12-25.
  • Mert, G. ve Alan, T. (2020). “Girişimcilerin Kriz Algısı ve Kriz ile Başa Çıkma Stratejileri”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6 (32), 1047-1064.
  • Mueller, S. L. & Thomas, A. S. (2001). “Culture and Entrepreneruial Potential: A Nine Country Study of Locus Of Control and İnnovativeness”, Journal of Business Venturing, 16 (1), 51-75.
  • Mujahid, S., Mubarik, S. & Naghavi, N. (2019.) “Prioritizing Dimensions of Entrepreneurial Ecosystem: A Proposed Framework”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 9 (1), 1-21.
  • Nasip, S., Amirul, S. R. , Jr Sondoh, S. L & Tanakijinal, G. H. (2017) “Psychological Characteristics and Entrepreneurial İntention”, Education + Training, 59 (7-8), 825-840.
  • Nişancı, Z. N. (2015), “Göçmen Girişimcilik Üzerine: Pittsburgh’taki Türk Girişimciler”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 10 (1), 1-28.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (2020). “How is Life in 2020? ” Measuring Well-being- Highlights, March 2020. https://doi.org/10.1787/9870c393-en , (13.04.2020). Özdevecioğlu, M. ve Karaca, M. (2015). Girişimcilik, Girişimci Kişilik, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Salt, A. M. (2019). Gelenekten Moderniteye Sakarya’da Esnaf Kültürünün Değişimi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • Sargut, S. (2015). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim, İmge Kitapevi, 4.Basım, Ankara.
  • Smith, N. R. & Miner, J. B. (1983). “Type of Entrepreneur, Type of Firm, and Managerial Motivation: Implications for Organizational Life Cycle Theory” Strategic Management Journal, 4 (4), 325-340.
  • Timuroğlu, M. K., ve Çakır, S. (2014). “Girişimcilerin Yeni Bir Girişim Yapma Niyetlerinin Risk Alma Eğilimi ile İlişkisi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (16), 119-136.

A Research to Examine The Entrepreneurial Characteristics of Tradesmen of Denizli

Yıl 2021, , 346 - 377, 29.12.2021
https://doi.org/10.47097/piar.957259

Öz

Tradesmen is one of the main factors that play a role in the economy of the country. The entrepreneurship process of tradesmen is to meet the needs of the society, to provide employment, to act as a bridge for larger enterprises to reach customers, to spread the capital to a wider geography. It constitutes the basic dynamics of the country's economies with its functions. Based on this, the aim of the study is to reveal and analyze the entrepreneurial characteristics of the tradesmen, who are an important part of the country's economy. A survey was conducted with 250 tradesmen operating in Bayramyeri, an important center of Denizli trade. In the study, whether the entrepreneurship characteristics of the tradesmen constituting the sample differ significantly according to their socio-demographic characteristics (age, education level, the sector of activity) was analyzed with the obtained findings. The entrepreneurship levels of the tradesmen who make up the sample of the research are medium level. In the study, the need for success, risk taking tendency, tolerance to uncertainty, innovation and traditional craft knowledge emerged as the characteristics of tradesmen. As a result of the statistical analysis, the need for success of the tradesmen is high, their risk-taking tendency is medium, their tolerance to uncertainty is low, their traditional craft knowledge is medium and their level of innovation is high. At the end of the study, the research results were interpreted and suggestions were made.

Kaynakça

  • Agbenyegah, A.T. (2013). “Challenges Facing Rural Entrepreneurship in Selected Areas in South Africa” North-West University, Potchefstroom.
  • Aguinis H,. Ansari Mahfooz A., Jayasingam S., & Aafaqi R. (2008). “Perceıved Entrepreneurıal Success and Socıal Power”, Management Research, 6(2), 121–137.
  • Akçakaya, N. ve Bağrıyanık, F. M. (2019). “Esnaflara Dair Çalışmaların Kayıp Halkası: Sosyal Sermaye”, Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (41), 313-342.
  • Aksel, İ. ve Bağcı, Z. (2016). “Girişimcilik Eğilimi; Bir Kamu Üniversitesinin İİBF’sinde Öğrenim Gören Son Sınıf Öğrencilerinde Bir Araştırma”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2120-2133.
  • Alvora, C., Ribeiro, D. & Salvador, R. (2007). Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective, https://doi.org/10.1007/978-3-540-48543-8_1 , Springer.
  • Anbar, A. ve Eker, M. (2009). “Bireysel Yatırımcıların Finansal Risk Algılamalarını Etkileyen Demografik ve Sosyo-ekonomik Faktörler”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (9), 129-150.
  • Apospori, E., Papalexandris, N., & Galanaki, E.(2005). “Entrepreneurial and Professional Ceos: Differences in Motive and Responsibility Profile” , Leadership & Organization Development Journal, 26 (2), 141-164.
  • Aytaç, S. E., Çarkoğlu, A., ve Ertan, G. (2017). “Türkiye’de Kişilerarası Sosyal Güven ve Bireysel Belirleyicileri”, ODTÜ Gelişme Dergisi, (44), 1-25.
  • Ballı, A. (2017). “Girişimcilik ve Girişimci Tipolojileri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 143-166.
  • Bayrak, S. K. ve Mert, E. (2016). “Girişimcilikte Sosyal Değer İnşası: Sosyal Girişimcilik”, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, 161-169.
  • Campo, J. L. M. (2010). “The Propensity For Entrepreneurship: Psychological and Social Factors” ,Cuadernos Latin oamericanos de Administración, 6 (10),51-76.
  • Çam, A. V. ve Kabadayı, T. (2017). “Esnafların Karşılaştıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri: Gümüşhane İlinde Bir Uygulama”, Global Journal of Economics and Business Studies, 6 (11), 98-108.
  • Çoban, H. ve İrmiş, A. (2015). “Girişimcilik Kültürü Açısından Geleneksel Alış-Veriş Yerlerindeki Esnaf ile Modern Avm’lerdeki Esnafın Karşılaştırılması”, Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 2 (1), 29-38.
  • Dees, G. J. (2001). “The meaning of Social Entreprenurship” The Fuqua School of Business, Duke University, 1-5.
  • Demirer, Ö., Bayramoğlu, G., Şeker, Y., Konak, F., ve Şahin, M. (2017). “Esnaf Ve Sanatkâr İşletmelerinin Sorunları Ve Çözüm Önerileri: Çorum İlinde Bir Araştırma’’, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (1), 153-170.
  • Dinis, A., Paço, A., Ferreira, J., Raposo, M. & Rodriugues G.R. (2013) “Psychological Characteristics and Entrepreneurial İntentions Among Secondary Students’’ , Education + Training, 55(8-9), 763-782.
  • Durukan, T. (2007). “Dünden Bugüne Girişimcilik ve 21. Yüzyılda Girişimciliğin Önemi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 25–37.
  • Eroğlu, F., Çoban, H., ve Koç, M. (2015). “Toplumsal Kalkınma ve Kadın Girişimciliği Üzerine Bir Araştırma”, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, 534-543.
  • Fılley, A. C. & Aldag, R. J. (1978). “Characteristics and Measurement of an Organizational Typology” Academy of Management Journal, 21 (4), 578-591.
  • Güler B. Y., Bozacı, İ. ve Karakaya, E. (2016). “Kültür ile Girişimcilik Eğilimi Ve Ortaklık Kültürü İlişkilerinin İncelenmesi: Kırıkkale İli Üniversite Öğrencileri Örneği”, AKÜ İİBF Dergisi, 18 (2), 23-33.
  • Gündoğdu, A. ve Çelik, Ş. (2018). “Türk Sermaye Piyasasında Kuşaklar Arasında Yatırımcı ve Portföy Farklılıkları’’, Istanbul Business Research, 47 (1), 46–63.
  • Güven, H. (2020). “Covid 19 Pandemik Krizi Sürecinde E-Ticarette Meydana Gelen Değişimler” , Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 251-268.
  • Halis, M., Şenkal, A. ve Türkay, O. (2009). “Kültür, Ortaklık ve Rekabet: Türkiye’ye İlişkin Rakamlar”, Journal Of Azerbaijani Studies, 444-460.
  • Işık, N., Göktaş, D., Kılınç, E. (2011). “İktisadi Büyümede Girişimciliğin Rolü”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 6 (1), 186-210.
  • İrmiş, A. ve Barutçu, E. (2012). “Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (2), 1-25.
  • İrmiş, A. ve Özdemir, L. (2011). “Girişimcilik ve Yenilik İlişkisi”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 9 (1), 137-161.
  • Kâhya, C. ve İmamoğlu, İ. Kays (2013). “Sosyo-Demografik Özellikler ve Girişimcilik İlişkisinin Yerel Kalkınma Bağlamında Değerlendirilmesi (Bayburt İli Örneği)”, Akademik Bakış Dergisi, (38), 1-14.
  • Karol, S. (2013). “Schumpeter’s View on Innovatıon An Entrenepeurship”, SSRN: Electronic Journal, 89-95.
  • Kasapoğlu, T. M. (2020). “Covid-19 Pandemisinde İlan Edilen Sokağa Çıkma Yasaklarının İdare Hukuku Yönüyle Değerlendirilmesi’’, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 11 (2), 550-566.
  • Kırılmaz, S. (2012). “Sosyal Girişimciliğin Başarı Faktörlerinin Girişimci Kişilik ve Dönüştürücü Liderlik Bağlamında Araştırılması’’, Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koh, H.C., (1996). “Testing Hypotheses of Entrepreneurial Characteristic: A Study of Hong Kong”, Journal of Managerial Psychology, 11 (3), 12-25.
  • Mert, G. ve Alan, T. (2020). “Girişimcilerin Kriz Algısı ve Kriz ile Başa Çıkma Stratejileri”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6 (32), 1047-1064.
  • Mueller, S. L. & Thomas, A. S. (2001). “Culture and Entrepreneruial Potential: A Nine Country Study of Locus Of Control and İnnovativeness”, Journal of Business Venturing, 16 (1), 51-75.
  • Mujahid, S., Mubarik, S. & Naghavi, N. (2019.) “Prioritizing Dimensions of Entrepreneurial Ecosystem: A Proposed Framework”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 9 (1), 1-21.
  • Nasip, S., Amirul, S. R. , Jr Sondoh, S. L & Tanakijinal, G. H. (2017) “Psychological Characteristics and Entrepreneurial İntention”, Education + Training, 59 (7-8), 825-840.
  • Nişancı, Z. N. (2015), “Göçmen Girişimcilik Üzerine: Pittsburgh’taki Türk Girişimciler”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 10 (1), 1-28.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (2020). “How is Life in 2020? ” Measuring Well-being- Highlights, March 2020. https://doi.org/10.1787/9870c393-en , (13.04.2020). Özdevecioğlu, M. ve Karaca, M. (2015). Girişimcilik, Girişimci Kişilik, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Salt, A. M. (2019). Gelenekten Moderniteye Sakarya’da Esnaf Kültürünün Değişimi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • Sargut, S. (2015). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim, İmge Kitapevi, 4.Basım, Ankara.
  • Smith, N. R. & Miner, J. B. (1983). “Type of Entrepreneur, Type of Firm, and Managerial Motivation: Implications for Organizational Life Cycle Theory” Strategic Management Journal, 4 (4), 325-340.
  • Timuroğlu, M. K., ve Çakır, S. (2014). “Girişimcilerin Yeni Bir Girişim Yapma Niyetlerinin Risk Alma Eğilimi ile İlişkisi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (16), 119-136.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ecem Yılmaz 0000-0003-4520-8342

Ayşe İrmiş 0000-0002-9088-4529

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., & İrmiş, A. (2021). Denizli Esnaflarının Girişimcilik Özelliklerini İncelemeye Yönelik Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(2), 346-377. https://doi.org/10.47097/piar.957259

Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisinde yayınlanmış makalelerin telif hakları Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) kapsamındadır.

by-nc-nd.png