Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Örnek Bir Kurum Olarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nde Gerçekleştirilen Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Yönetim Sistemi Uygulamaları

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 242 - 261, 30.06.2024
https://doi.org/10.47097/piar.1440137

Öz

Toplam kalite yönetimi, kurumsal örgütlerde kalitenin arttırılması amacına yönelik kullanılan felsefedir. Bu yönetim felsefesinde varılmak istenilen temel nokta, paydaşların taleplerini dikkate alarak onların beklentileri doğrultusunda hem ürün kalitesini hem de hizmet kalitesini yükselterek, verimlilik seviyesini artırmaktır. Kalite ve verimliliğin artırılması için toplam yönetim felsefesi temel alınmalıdır. Buna göre iş görenlerin morallerinin yüksekliği, memnuniyet oranının artırılması ve ödüllendirilmesi ana gaye olmuştur. Bunun yanında çalışma azim kararlılığında başarıya nasıl ulaşıldığını tespit etmek için değerlendirme ve ölçme usullere başvurulması hedeflenmiştir. Kurum içerisindeki hataların çözüme kavuşturulmasında da kalite yönetim felsefesi esas alınmıştır. Ayrıca takım ruhunun ön plana çıkarılması, başarılı olmuş örgütlerin birikimlerinden faydalanılması, yapılan planlamaların stratejik olması ve buna benzer hedeflerin üstünde durulması da amaçlardan biri olarak belirlenmiştir. Bu çalışmayla ve Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM)’nin kalite kontrol sistemine yaklaşımı, hangi açıdan baktığı ve alan uygulamalarındaki ilerleme yolunun ortaya çıkarılması amaç edinilmiştir. Bunun için TKGM Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından yürütülen TS EN ISO 9001:2015 Standardına göre oluşturulmuş Sürekli Kurumsal Gelişim Projesi çerçevesinde merkez ve taşra birimlerindeki Kalite Yönetim Sistemi (KYS) tetkik edilmiştir. Bu sebeple ilgili birimlerin Sürekli Kurumsal Gelişim projesine uygunluğu, yeterli olup olmadığı ve etkinliğinin uygulaması yapılmıştır. Bu temel üzerinde kurum analizi yapılmıştır. Yıl içerisinde hayata geçirilen kurum içi teftişlerde ortaya çıkarılan analiz sonuçlarının hizmet veren ile hizmet alan müşteri arasındaki münasebetin nitelikli hale gelmesi yönünden çok olumlu etki meydana getirdiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2012). Organizasyonlarda toplam kalite yönetimi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 249-256.
  • Anadolu Ajansı (AA) (2019, 5 Ağustos). Alo 181 6 ayda 320 binin üzerinde çağrı aldı. https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/alo-181-6-ayda-320-binin-uzerinde-cagri-aldi-0 (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Aytimur, S. (1999). Denetçinin El Kitabı. Kalder Yayınları.
  • Ateş, H. Ve ark. (2009, Mayıs). TYEC Project, Türkiye’de Kamu Hizmetlerinde Yolsuzluğun Önlenmesi İçin Etik Projesi: Tapu Hizmetlerinde Etik, Araştırması Araştırma Raporu Araştırma (No: 6),3-108. https://docplayer.biz.tr/6090720-Tapu-hizmetleri-ve-etik.html (Erişim Tarihi: 21.02.2024).
  • Atilla, A. (1996). ISO 9001 Yorumu ve Uygulama Örnekleri. Çağlayan Kitabevi.
  • Cumhurbaşkanlığı 4 Sayılı Kararnamesi. (2018, Temmuz). Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili, Kurum ve Kuruşlar, Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Otuz Dördüncü Bölüm Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü. 15.07.2018 tarih ve 30479 Resmî Gazete. Madde: 478-488.https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/19.5.4.pdf. (Erişim Tarihi: 21.02.2024).
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. (2016). Strateji Geliştirme Başkanlığının Personel ve Hizmet Alan Memnuniyeti Değerlendirme Raporu. Https://Www.Tkgm.Gov.Tr/Sites/Default/Files/İcerik/Ekleri/T.C_Cevre_Ve_Sehircilik_Bakanligi_Memnuniyet_Anketi_2016.Pdf (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Deming, W. E. (1986). Out of thecrisis, secondprinting. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Center for Advanced EngineeringStudy.
  • Eren, E. (2003). Yönetim ve organizasyon. Beta Yayınevi.
  • Esin, A. (1992/13). ISO 9000 El Kitabı ve Audit Hazırlığı. İstanbul Sanayi Odası Yayınları.
  • Esmer, G. (1976). Mevzuatımızda Gayrimenkul Hükümleri. Ankara Olgaç Matbaası.
  • Geoetsch, L.D., & Davis S. (2014). Quality Management for Organizational Excellence: Introductionto Total Quality: Pearson Education Limited, England and Associated Companies throughout the world Printed in the United States of America (Seventh Edition).
  • Geoetsch, L.D. ve Davis S. (2016). Toplam Kalite Yönetimi - Örgütsel Mükemmellik İçin- Toplam Kaliteye Giriş. İpekgil, Ö. ve Doğan- M. (Ed.) Topoyan Nobel Yayınları (7. Basım: Kitabın orjinali 2014 yılında basıldı). GYC C., De Carlo N. and Williams B.; SixSigmaforDummies, Wiley, 2005.
  • Güredin, E. (1998). Denetim, İstanbul Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Gözlü, S. (1994, Eylül). “Üretim, Verimlilik ve Toplam Kalite Yönetimi”, içerisinde: İTÜ. İşletme Mühendisleri Toplam Kalite Yönetimi Araştırma Komitesi., Toplam Kalite Yönetiminde Türkiye Perspektifi.
  • Hitt M., Ireland D., & Hoskisson R. (1995). Strategic Management: West Pub. Col.
  • Hunt, V. Daniel. (1993). Quality Management forGovernment: A Guide to Federal, State and Local Implementation, Milwaukes, Wis.: ASQC QualityPress.
  • Ishıkawa, K.(1995). Toplam Kalite Kontrol, İstanbul: KalDerYayınları,.
  • İç Denetim Enstitüsü. (1998). İç Denetim Mesleki Uygulama Standartları. İstanbul İç Denetim Enstitüsü Yayınları.
  • Imai, M. (1999). Kaizen. İstanbul Kalder Yayınları.
  • Ishikawa, K. (1997). Toplam Kalite Kontrol. İstanbul Kalder Yayınları.
  • ISO 9001 Kalite Güvence Sistem Standardı Yorumu ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Çağlayan Kitabevi, 1996.
  • Juran, J. M., & Godfrey, A. B.(2000). Juran’s Quality Handbook. McGraw-Hill International Edition.
  • Juran, J. M., & Gryna, F. M.(1993). Quality Planning and Analysis. McGraw-Hill International Edition.
  • Kavrakoğlu, İ. (1993). Kalite: Dünya, Rekabetçi Yönetim Dizisi: 1 İstanbul.
  • Kocabey, İ. (1998, Şubat): İşletmelerde İç Denetim :Vergi Dünyası (no. 198: 15-35).
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği (On ikinci Baskı). Beta Yayınları.
  • Mezkit, M. (2015). Tapu Çalışanlarının Ruh Halleri. Yeni Fikir Dergisi Yayınları.
  • Özhaseki, M. (2023). Tapu ve Kadastro’dan Hazineye 6 Ayda 27,4 Milyar Lira Katkı Sağlandı. https://csb.gov.tr/tapu-ve-kadastro-dan-hazineye-6-ayda-27-4-milyar-lira-katki-saglandi-bakanlik-faaliyetleri-38757 (Erişim Tarihi: 15.03.2024).
  • Solak, E. ve Korkut, D. (2015). Örnek bir işletmede gerçekleştirilen kalite kontrol uygulamaları. Selçuk-Teknik Dergisi, 14(2), 104-115.
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM,2024/a). Tarihçe ve Görevler. https://www.tkgm.gov.tr/tarihce-ve-gorevler
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM,2024/b). 2024 Kalite Eylem Planı. https://www.tkgm.gov.tr/kalite/2024-kalite-eylem-plani(Erişim Tarihi: 14.03.2024).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM,2024/c). İç Tetkik Bilgilendirme Toplantısı Yapıldı. https://www.tkgm.gov.tr/ic-tetkik-bilgilendirme-toplantisi-yapildi (Erişim Tarihi: 14.03.2024).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019, Kasım). Tapu Harcı Geliri 10 Ayda 7,3 Milyar Lirayı Aştı. https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/tapu-harci-geliri-10-ayda-73-milyar-lirayi-asti-0 (Erişim Tarihi: 26.11.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (20204/d). Kalite El Kitabı: TS EN ISO 9001: 2015 Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. https://kaliteyonetimsistemi.tkgm.gov.tr/KYSBelgeler/Dokuman/Kalite_El_Kitabi/KEK%20Rev%204%2014%20Haziran%202023%20Revizyonu.pdf (Erişim Tarihi:15.03.2024).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019, Ekim). Kalite Yönetim Şube Müdürlüğünün 01.10.2019 tarihli ve 23285165-060.99-E.3760642 talimat yazısı.
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019,2018/2007). TKGM’nin Kalite Politikası: İlk Yayın Tarihi: 01.07.2007, Revizyon numarası ve tarihi: 04/18.03.2018. https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/kalite-politikasi (Erişim Tarihi: 03.12.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2018b). Kalite Yönetim Sistemi İç Tetkik Kılavuzu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/icerik/ekleri/ic_tetkik_kilavuzu.pdf (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019, Kasım). En Kibarı Tapu ve Kadastro Personeli https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/en-kibari-tapu-ve-kadastro-personeli (Erişim Tarihi: 06.11.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2018, Aralık). Vatandaş Memnuniyeti. https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/vatandas-memnuniyeti (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019, Haziran). TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi 2019 Performans Raporu. https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/icerik/ekleri/kys_2019_performans_raporu.pdf (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Uzun Kocamış, T. (2017). Toplam kalite yönetimi (TKY) ve iç denetimin TKY’ deki rolü. Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 1-21.
  • Yıldırır, M. ve Kadıoğlu, S., (2010). Defterhâneden Tapu ve Kadastroya, Semih Ofset Matbaacılık.

Total Quality Management Practices Carried Out in General Directorate of Land Registry and Cadastre as an Exemplary Institution

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 242 - 261, 30.06.2024
https://doi.org/10.47097/piar.1440137

Öz

Total quality management is the philosophy used to increase quality in corporate organizations. The main point to be reached in this management philosophy is to increase the level of efficiency by increasing both product quality and service quality in line with their expectations, taking into account the demands of the stakeholders. In order to increase quality and efficiency, total management philosophy should be taken as a basis. Accordingly, the main goal has been to increase the morale of the employees, increase the satisfaction rate and reward them. In addition, it is aimed to use evaluation and measurement methods to determine how success is achieved in determination to work. Quality management philosophy is also taken as a basis in resolving errors within the institution. In addition, highlighting team spirit, benefiting from the knowledge of successful organizations, making the plans strategic and focusing on similar goals were determined as one of the objectives. The aim of this study is to reveal the General Directorate of Land Registry and Cadastre (TKGM)'s approach to the quality control system, from what perspective it looks at it and the way of progress in field applications. For this purpose, the Quality Management System (QMS) in the central and provincial units was examined within the framework of the Continuous Institutional Development Project created according to TS EN ISO 9001:2015 Standard, carried out by TKGM Strategy Development Department. For this reason, the compliance of the relevant units with the Continuous Institutional Development project, whether they are sufficient and their effectiveness have been implemented. An institutional analysis was conducted on this basis. It has been observed that the analysis results revealed in the in-house inspections carried out during the year had a very positive effect on the quality of the relationship between the service provider and the customer receiving service.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2012). Organizasyonlarda toplam kalite yönetimi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 249-256.
  • Anadolu Ajansı (AA) (2019, 5 Ağustos). Alo 181 6 ayda 320 binin üzerinde çağrı aldı. https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/alo-181-6-ayda-320-binin-uzerinde-cagri-aldi-0 (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Aytimur, S. (1999). Denetçinin El Kitabı. Kalder Yayınları.
  • Ateş, H. Ve ark. (2009, Mayıs). TYEC Project, Türkiye’de Kamu Hizmetlerinde Yolsuzluğun Önlenmesi İçin Etik Projesi: Tapu Hizmetlerinde Etik, Araştırması Araştırma Raporu Araştırma (No: 6),3-108. https://docplayer.biz.tr/6090720-Tapu-hizmetleri-ve-etik.html (Erişim Tarihi: 21.02.2024).
  • Atilla, A. (1996). ISO 9001 Yorumu ve Uygulama Örnekleri. Çağlayan Kitabevi.
  • Cumhurbaşkanlığı 4 Sayılı Kararnamesi. (2018, Temmuz). Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili, Kurum ve Kuruşlar, Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Otuz Dördüncü Bölüm Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü. 15.07.2018 tarih ve 30479 Resmî Gazete. Madde: 478-488.https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/19.5.4.pdf. (Erişim Tarihi: 21.02.2024).
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. (2016). Strateji Geliştirme Başkanlığının Personel ve Hizmet Alan Memnuniyeti Değerlendirme Raporu. Https://Www.Tkgm.Gov.Tr/Sites/Default/Files/İcerik/Ekleri/T.C_Cevre_Ve_Sehircilik_Bakanligi_Memnuniyet_Anketi_2016.Pdf (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Deming, W. E. (1986). Out of thecrisis, secondprinting. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Center for Advanced EngineeringStudy.
  • Eren, E. (2003). Yönetim ve organizasyon. Beta Yayınevi.
  • Esin, A. (1992/13). ISO 9000 El Kitabı ve Audit Hazırlığı. İstanbul Sanayi Odası Yayınları.
  • Esmer, G. (1976). Mevzuatımızda Gayrimenkul Hükümleri. Ankara Olgaç Matbaası.
  • Geoetsch, L.D., & Davis S. (2014). Quality Management for Organizational Excellence: Introductionto Total Quality: Pearson Education Limited, England and Associated Companies throughout the world Printed in the United States of America (Seventh Edition).
  • Geoetsch, L.D. ve Davis S. (2016). Toplam Kalite Yönetimi - Örgütsel Mükemmellik İçin- Toplam Kaliteye Giriş. İpekgil, Ö. ve Doğan- M. (Ed.) Topoyan Nobel Yayınları (7. Basım: Kitabın orjinali 2014 yılında basıldı). GYC C., De Carlo N. and Williams B.; SixSigmaforDummies, Wiley, 2005.
  • Güredin, E. (1998). Denetim, İstanbul Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Gözlü, S. (1994, Eylül). “Üretim, Verimlilik ve Toplam Kalite Yönetimi”, içerisinde: İTÜ. İşletme Mühendisleri Toplam Kalite Yönetimi Araştırma Komitesi., Toplam Kalite Yönetiminde Türkiye Perspektifi.
  • Hitt M., Ireland D., & Hoskisson R. (1995). Strategic Management: West Pub. Col.
  • Hunt, V. Daniel. (1993). Quality Management forGovernment: A Guide to Federal, State and Local Implementation, Milwaukes, Wis.: ASQC QualityPress.
  • Ishıkawa, K.(1995). Toplam Kalite Kontrol, İstanbul: KalDerYayınları,.
  • İç Denetim Enstitüsü. (1998). İç Denetim Mesleki Uygulama Standartları. İstanbul İç Denetim Enstitüsü Yayınları.
  • Imai, M. (1999). Kaizen. İstanbul Kalder Yayınları.
  • Ishikawa, K. (1997). Toplam Kalite Kontrol. İstanbul Kalder Yayınları.
  • ISO 9001 Kalite Güvence Sistem Standardı Yorumu ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Çağlayan Kitabevi, 1996.
  • Juran, J. M., & Godfrey, A. B.(2000). Juran’s Quality Handbook. McGraw-Hill International Edition.
  • Juran, J. M., & Gryna, F. M.(1993). Quality Planning and Analysis. McGraw-Hill International Edition.
  • Kavrakoğlu, İ. (1993). Kalite: Dünya, Rekabetçi Yönetim Dizisi: 1 İstanbul.
  • Kocabey, İ. (1998, Şubat): İşletmelerde İç Denetim :Vergi Dünyası (no. 198: 15-35).
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği (On ikinci Baskı). Beta Yayınları.
  • Mezkit, M. (2015). Tapu Çalışanlarının Ruh Halleri. Yeni Fikir Dergisi Yayınları.
  • Özhaseki, M. (2023). Tapu ve Kadastro’dan Hazineye 6 Ayda 27,4 Milyar Lira Katkı Sağlandı. https://csb.gov.tr/tapu-ve-kadastro-dan-hazineye-6-ayda-27-4-milyar-lira-katki-saglandi-bakanlik-faaliyetleri-38757 (Erişim Tarihi: 15.03.2024).
  • Solak, E. ve Korkut, D. (2015). Örnek bir işletmede gerçekleştirilen kalite kontrol uygulamaları. Selçuk-Teknik Dergisi, 14(2), 104-115.
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM,2024/a). Tarihçe ve Görevler. https://www.tkgm.gov.tr/tarihce-ve-gorevler
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM,2024/b). 2024 Kalite Eylem Planı. https://www.tkgm.gov.tr/kalite/2024-kalite-eylem-plani(Erişim Tarihi: 14.03.2024).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM,2024/c). İç Tetkik Bilgilendirme Toplantısı Yapıldı. https://www.tkgm.gov.tr/ic-tetkik-bilgilendirme-toplantisi-yapildi (Erişim Tarihi: 14.03.2024).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019, Kasım). Tapu Harcı Geliri 10 Ayda 7,3 Milyar Lirayı Aştı. https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/tapu-harci-geliri-10-ayda-73-milyar-lirayi-asti-0 (Erişim Tarihi: 26.11.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (20204/d). Kalite El Kitabı: TS EN ISO 9001: 2015 Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. https://kaliteyonetimsistemi.tkgm.gov.tr/KYSBelgeler/Dokuman/Kalite_El_Kitabi/KEK%20Rev%204%2014%20Haziran%202023%20Revizyonu.pdf (Erişim Tarihi:15.03.2024).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019, Ekim). Kalite Yönetim Şube Müdürlüğünün 01.10.2019 tarihli ve 23285165-060.99-E.3760642 talimat yazısı.
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019,2018/2007). TKGM’nin Kalite Politikası: İlk Yayın Tarihi: 01.07.2007, Revizyon numarası ve tarihi: 04/18.03.2018. https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/kalite-politikasi (Erişim Tarihi: 03.12.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2018b). Kalite Yönetim Sistemi İç Tetkik Kılavuzu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/icerik/ekleri/ic_tetkik_kilavuzu.pdf (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019, Kasım). En Kibarı Tapu ve Kadastro Personeli https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/en-kibari-tapu-ve-kadastro-personeli (Erişim Tarihi: 06.11.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2018, Aralık). Vatandaş Memnuniyeti. https://www.tkgm.gov.tr/tr/icerik/vatandas-memnuniyeti (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM). (2019, Haziran). TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi 2019 Performans Raporu. https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/icerik/ekleri/kys_2019_performans_raporu.pdf (Erişim Tarihi: 04.12.2019).
  • Uzun Kocamış, T. (2017). Toplam kalite yönetimi (TKY) ve iç denetimin TKY’ deki rolü. Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 1-21.
  • Yıldırır, M. ve Kadıoğlu, S., (2010). Defterhâneden Tapu ve Kadastroya, Semih Ofset Matbaacılık.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Örgütsel Davranış
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mesut Mezkit 0000-0002-8038-4715

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2024
Kabul Tarihi 26 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mezkit, M. (2024). Örnek Bir Kurum Olarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nde Gerçekleştirilen Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Yönetim Sistemi Uygulamaları. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(1), 242-261. https://doi.org/10.47097/piar.1440137

Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisinde yayınlanmış makalelerin telif hakları Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) kapsamındadır.

by-nc-nd.png