Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Digital Marketing Strategy Selection: SWOT Analysis and Multi-Criteria Decision Making Methods

Yıl 2022, , 1411 - 1421, 16.12.2022
https://doi.org/10.2339/politeknik.883023

Öz

Digital marketing includes all marketing work done through browser and mobile. According to 2020 data, there are more than 62 million internet users in Turkey. Of these users, 54 million are social media users and 44 million are mobile social media users. Due to the growing Sunday volume and the increase in Internet usage of customers, it has become a necessity for businesses to determine the right marketing strategies. In this study, the problem of digital marketing strategy selection was discussed. First, SWOT analysis of the problem was performed. Four main and sixteen sub-criteria were then determined in accordance with expert opinions. The analytical network process method was used to weigh the criteria. The ranking of the five alternatives determined was determined by the PROMETHEE method. As a place of application, it was made in one of the largest companies in the retail sector of Turkey.

Kaynakça

  • [1] Yüksel O., “Tüm Boyutlarıyla Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya”,1, Talha Dereci, Medya Akademi Yayınları, ISBN-978-605-06779-0-4, Ankara, (2020).
  • [2] Ilyas, Zuhri S., Wulandari T. A., Sastra H. Y., “Marketing Strategy Determination by SWOT and ANP Approaches on Aceh Songket Small-Medium Enterprises”, International Journal of Conceptions on Computing and Information Technology, 6(1): 8-13, (2018).
  • [3] Kardaras, D., Karakostas B., Barbounaki S., Papadopoulos A., Kaperonis S., “Integrating The Balanced Scorecard And Web Analytics For Strategic Digital Marketing: A Multi-Criteria Approach Using DEMATEL”, DATA ANALYTICS 2017: The Sixth International Conference on Data Analytics, 41-46, (2017).
  • [4] Yalçınkaya N., “Türkiye’deki Siyasi Partilerin Dijital Pazarlama Kanallarını Kullanımı”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 25(1): 200-216, (2018).
  • [5] Soyak, S., Soyak, A., “Sanayi 4.0 Döneminde Pazarlamada Dijital Arayışlar ve Bazı Küresel Şirketlerden Örnekler”, 5. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Türkiye, Antalya, 26-36, (2018).
  • [6] Bilgiç, E., Esen, M.F., “Endüstri 4.0 Işığında Veri Madenciliği ve Pazarlama”, İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2): 21-29, (2018).
  • [7] Ertuğrul, İ., Deniz G., “”4.0 Dünyası: Pazarlama 4.0 ve Endüstri 4.0”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 158-170, (2018).
  • [8] Karamehmet, B., “Dijital Pazarlamada Nesnelerin İnterneti: Giyilebilir Teknolojiler”, Electronic Turkish Studies, 14(2): 521-537, (2019).
  • [9] Oralhan, B., “Sosyal Medya Platformu Seçimini Etkileyen Kriter Ağrılıklarının Bulanık Dematel Yöntemiyle Belirlenmesi”, Ibad Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 408-420, (2019).
  • [10] Mukul, E., Büyükozkan, G., Güler, M., “Evaluation Of Digital Marketing Technologies With MCDM Methods”, 6th International Conference On New Ideas In Management, Economics And Accounting, Fransa, Paris, 41-56, (2019).
  • [11] Leung, K. H., MO, D., “A Fuzzy-AHP Approach For Strategic Evaluation and Selection Of Digital Marketing Tools”, In 2019 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 1422-1426, (2019).
  • [12] Zare S., Mantas V., “Digital Marketing Strategy Formation For Pharmaceutical Companies”, 22nd Conference for Young Researchers "Economics and Management", (2019).
  • [13] Ashtıanı N. S., Davıdavıčıenė V., “Planning Of Digital Marketing Strategy Formation”, 22nd Conference for Young Researchers "Economics and Management", (2019).
  • [14] Çatı, K., Alpay, C., “Türkiye'de İnternet Aracılı Pazarlama Kavramları Konusunda Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analiz Yöntemi ile İncelenmesi”, İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS), 8(2): 375-392, (2019).
  • [15] Gedik, Y., “Pazarlamada Yeni Bir Pencere: Dijital Pazarlama”, Dijital Çağda İşletmecilik Dergisi, 3(1) :63-75, (2020).
  • [16] Kılınç, M., “Araştırma Şirketlerinin Sosyal Medya Kullanımı”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(1): 9-20, (2020).
  • [17] Erkan İ., “Dijital Pazarlamanın Dünü, Bugünü, Geleceği: Bibliyometrik Bir Analiz”, Akademik Hassasiyetler, 7(13): 149-168, (2020).
  • [18] Zeren D., Kaya N., “Dijital Pazarlama: Ulusal Yazının Bibliyometrik Analizi”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1): 35-52. (2020).
  • [19] Özcan, E.C., Yumuşak, R., Eren, T., “Risk Based Maintenance in the Hydroelectric Power Plants”, Energies, 12 (8): 1502-1523, (2019).
  • [20] Yumuşak, R., Özcan, E.C., Danışan, T., Eren, T., “AHP-TOPSIS-tam sayılı programlama entegrasyonu ile hidroelektrik santrallarda bakım strateji optimizasyonu”, Uluslararası GAP Yenilenebilir Enerji ve Enerji Verimliliği Kongresi, 80-84, Şanlıurfa, 10-12 Mayıs 2018.
  • [21] Özcan, E.C., Danışan, T., Yumuşak, R., Gür, Ş., Eren, T., “Goal programming approach for the radiology technician scheduling problem”, Sigma Journal of Engineering and Natural Science, 37(4): 1411-1420, (2019).
  • [22] Yapıcı, S., Yumuşak, R., Eren, T., “Çok kriterli karar verme yöntemleri ile medikal depo yeri seçimi”, Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (2): 203-221, (2020).
  • [23] Hamurcu M., Alağaş, H.M., Eren, T., “Selection of Rail System Projects with Analytic Hierarchy Process and Goal Programmıng”, Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences, 8 (4):291-302, (2017).
  • [24] Oral, N., Yumuşak, R. Eren, T., “AHP ve ANP yöntemleri kullanılarak tehlikeli madde depo yeri seçimi: Kırıkkale ilinde bir uygulama”, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 10 (1): 115-124, (2021).
  • [25] Özcan, E.C., Danışan, T., Yumuşak, R., Eren, T., “An artificial neural network model supported with multi criteria decision making approaches for maintenance planning in hydroelectric power plants”, Eksploatacja I Niezawodność - Maintenance and Reliability, 21 (3), 400-418, (2020).
  • [26] Akıncı BN., Danışan T., Eren T., “Obezite hastaları için giyilebilir teknolojilerin ÇKKV yöntemleri ile seçimi”, Politeknik Dergisi, (basımda), 1-1, (2021).
  • [27] Özcan, E.C., Yumuşak, R., Eren, T., “A Novel Approach to Optimize the Maintenance Strategies: A Case in the Hydroelectric Power Plant”, Eksploatacja I Niezawodność - Maintenance and Reliability, 23 (2), 324-337, (2021).
  • [28] Yumuşak, R., Özcan E. C., Eren, T., “Maintenance Strategy Optimization with Analytical Hierarchy Process and Integer Programming Combination”, International Conference on Data Science, Machine Learning and Statistics – 2019, 42-44 Van, 26-28 June, (2019).
  • [29] Oral, N., Yapıcı, S., Yumuşak, R., Eren T., “Pandemi Sürecinde Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Yönetimi için İlaç Deposu ve Aşı Dağıtım Merkezi Yeri Seçimi”, Politeknik Dergisi, (basımda), 1-1, (2021).
  • [30] Saaty, T.L., “Fundamentals of The Analytic Network Process”, In Proceedings of the 5th international symposium on the analytic hierarchy process, 12-14, (1999).
  • [31] Taş, M., Özlemiş, Ş.N., Hamurcu, M., Eren, T., “Ankara’da AHP ve PROMETHEE yaklaşımıyla monoray hat tipinin belirlenmesi.”, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 3(1): 65-89, (2017.)
  • [32] Uslu, B., Gür, Ş., Eren, T., Özcan, E.C., “Çok kriterli karar verme yöntemleri ile bulut hizmet sağlayıcı sıralaması.”, Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 6(1): 20-34, (2019).

Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri

Yıl 2022, , 1411 - 1421, 16.12.2022
https://doi.org/10.2339/politeknik.883023

Öz

Dijital pazarlama tarayıcı ve mobil üzerinden yapılan bütün pazarlama çalışmalarını içermektedir. 2020 verilerine göre Türkiye’de 62 milyondan fazla internet kullanıcısı bulunmaktadır. Bu kullanıcıların 54 milyonu sosyal medya kullanıcısı ve 44 milyonu mobil sosyal medya kullanıcılarıdır. Büyüyen pazar hacmi ve müşterilerin internet kullanımındaki artışı nedeniyle işletmeler için doğru pazarlama stratejileri belirlemesi bir zorunluluk haline gelmiştir. Bu çalışmada dijital pazarlama stratejisi seçimi problemi ele alınmıştır. İlk olarak problemin SWOT Analizi yapılmıştır. Daha sonra uzman görüşleri doğrultusunda dört ana ve on altı alt kriter belirlenmiş. Kriterlerin ağırlıklandırılması için Analitik Ağ Prosesi yöntemi kullanılmıştır. Belirlenen beş alternatifin sıralaması PROMETHEE yöntemi ile belirlenmiştir. Uygulama yeri olarak Türkiye’nin perakende sektöründe en büyük firmalarından birinde yapılmıştır.

Kaynakça

  • [1] Yüksel O., “Tüm Boyutlarıyla Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya”,1, Talha Dereci, Medya Akademi Yayınları, ISBN-978-605-06779-0-4, Ankara, (2020).
  • [2] Ilyas, Zuhri S., Wulandari T. A., Sastra H. Y., “Marketing Strategy Determination by SWOT and ANP Approaches on Aceh Songket Small-Medium Enterprises”, International Journal of Conceptions on Computing and Information Technology, 6(1): 8-13, (2018).
  • [3] Kardaras, D., Karakostas B., Barbounaki S., Papadopoulos A., Kaperonis S., “Integrating The Balanced Scorecard And Web Analytics For Strategic Digital Marketing: A Multi-Criteria Approach Using DEMATEL”, DATA ANALYTICS 2017: The Sixth International Conference on Data Analytics, 41-46, (2017).
  • [4] Yalçınkaya N., “Türkiye’deki Siyasi Partilerin Dijital Pazarlama Kanallarını Kullanımı”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 25(1): 200-216, (2018).
  • [5] Soyak, S., Soyak, A., “Sanayi 4.0 Döneminde Pazarlamada Dijital Arayışlar ve Bazı Küresel Şirketlerden Örnekler”, 5. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Türkiye, Antalya, 26-36, (2018).
  • [6] Bilgiç, E., Esen, M.F., “Endüstri 4.0 Işığında Veri Madenciliği ve Pazarlama”, İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2): 21-29, (2018).
  • [7] Ertuğrul, İ., Deniz G., “”4.0 Dünyası: Pazarlama 4.0 ve Endüstri 4.0”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 158-170, (2018).
  • [8] Karamehmet, B., “Dijital Pazarlamada Nesnelerin İnterneti: Giyilebilir Teknolojiler”, Electronic Turkish Studies, 14(2): 521-537, (2019).
  • [9] Oralhan, B., “Sosyal Medya Platformu Seçimini Etkileyen Kriter Ağrılıklarının Bulanık Dematel Yöntemiyle Belirlenmesi”, Ibad Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 408-420, (2019).
  • [10] Mukul, E., Büyükozkan, G., Güler, M., “Evaluation Of Digital Marketing Technologies With MCDM Methods”, 6th International Conference On New Ideas In Management, Economics And Accounting, Fransa, Paris, 41-56, (2019).
  • [11] Leung, K. H., MO, D., “A Fuzzy-AHP Approach For Strategic Evaluation and Selection Of Digital Marketing Tools”, In 2019 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 1422-1426, (2019).
  • [12] Zare S., Mantas V., “Digital Marketing Strategy Formation For Pharmaceutical Companies”, 22nd Conference for Young Researchers "Economics and Management", (2019).
  • [13] Ashtıanı N. S., Davıdavıčıenė V., “Planning Of Digital Marketing Strategy Formation”, 22nd Conference for Young Researchers "Economics and Management", (2019).
  • [14] Çatı, K., Alpay, C., “Türkiye'de İnternet Aracılı Pazarlama Kavramları Konusunda Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analiz Yöntemi ile İncelenmesi”, İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS), 8(2): 375-392, (2019).
  • [15] Gedik, Y., “Pazarlamada Yeni Bir Pencere: Dijital Pazarlama”, Dijital Çağda İşletmecilik Dergisi, 3(1) :63-75, (2020).
  • [16] Kılınç, M., “Araştırma Şirketlerinin Sosyal Medya Kullanımı”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(1): 9-20, (2020).
  • [17] Erkan İ., “Dijital Pazarlamanın Dünü, Bugünü, Geleceği: Bibliyometrik Bir Analiz”, Akademik Hassasiyetler, 7(13): 149-168, (2020).
  • [18] Zeren D., Kaya N., “Dijital Pazarlama: Ulusal Yazının Bibliyometrik Analizi”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1): 35-52. (2020).
  • [19] Özcan, E.C., Yumuşak, R., Eren, T., “Risk Based Maintenance in the Hydroelectric Power Plants”, Energies, 12 (8): 1502-1523, (2019).
  • [20] Yumuşak, R., Özcan, E.C., Danışan, T., Eren, T., “AHP-TOPSIS-tam sayılı programlama entegrasyonu ile hidroelektrik santrallarda bakım strateji optimizasyonu”, Uluslararası GAP Yenilenebilir Enerji ve Enerji Verimliliği Kongresi, 80-84, Şanlıurfa, 10-12 Mayıs 2018.
  • [21] Özcan, E.C., Danışan, T., Yumuşak, R., Gür, Ş., Eren, T., “Goal programming approach for the radiology technician scheduling problem”, Sigma Journal of Engineering and Natural Science, 37(4): 1411-1420, (2019).
  • [22] Yapıcı, S., Yumuşak, R., Eren, T., “Çok kriterli karar verme yöntemleri ile medikal depo yeri seçimi”, Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (2): 203-221, (2020).
  • [23] Hamurcu M., Alağaş, H.M., Eren, T., “Selection of Rail System Projects with Analytic Hierarchy Process and Goal Programmıng”, Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences, 8 (4):291-302, (2017).
  • [24] Oral, N., Yumuşak, R. Eren, T., “AHP ve ANP yöntemleri kullanılarak tehlikeli madde depo yeri seçimi: Kırıkkale ilinde bir uygulama”, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 10 (1): 115-124, (2021).
  • [25] Özcan, E.C., Danışan, T., Yumuşak, R., Eren, T., “An artificial neural network model supported with multi criteria decision making approaches for maintenance planning in hydroelectric power plants”, Eksploatacja I Niezawodność - Maintenance and Reliability, 21 (3), 400-418, (2020).
  • [26] Akıncı BN., Danışan T., Eren T., “Obezite hastaları için giyilebilir teknolojilerin ÇKKV yöntemleri ile seçimi”, Politeknik Dergisi, (basımda), 1-1, (2021).
  • [27] Özcan, E.C., Yumuşak, R., Eren, T., “A Novel Approach to Optimize the Maintenance Strategies: A Case in the Hydroelectric Power Plant”, Eksploatacja I Niezawodność - Maintenance and Reliability, 23 (2), 324-337, (2021).
  • [28] Yumuşak, R., Özcan E. C., Eren, T., “Maintenance Strategy Optimization with Analytical Hierarchy Process and Integer Programming Combination”, International Conference on Data Science, Machine Learning and Statistics – 2019, 42-44 Van, 26-28 June, (2019).
  • [29] Oral, N., Yapıcı, S., Yumuşak, R., Eren T., “Pandemi Sürecinde Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Yönetimi için İlaç Deposu ve Aşı Dağıtım Merkezi Yeri Seçimi”, Politeknik Dergisi, (basımda), 1-1, (2021).
  • [30] Saaty, T.L., “Fundamentals of The Analytic Network Process”, In Proceedings of the 5th international symposium on the analytic hierarchy process, 12-14, (1999).
  • [31] Taş, M., Özlemiş, Ş.N., Hamurcu, M., Eren, T., “Ankara’da AHP ve PROMETHEE yaklaşımıyla monoray hat tipinin belirlenmesi.”, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 3(1): 65-89, (2017.)
  • [32] Uslu, B., Gür, Ş., Eren, T., Özcan, E.C., “Çok kriterli karar verme yöntemleri ile bulut hizmet sağlayıcı sıralaması.”, Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 6(1): 20-34, (2019).
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Berk Saçan Bu kişi benim 0000-0001-5942-3356

Tamer Eren 0000-0001-5282-3138

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Saçan, B., & Eren, T. (2022). Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri. Politeknik Dergisi, 25(4), 1411-1421. https://doi.org/10.2339/politeknik.883023
AMA Saçan B, Eren T. Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri. Politeknik Dergisi. Aralık 2022;25(4):1411-1421. doi:10.2339/politeknik.883023
Chicago Saçan, Berk, ve Tamer Eren. “Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri”. Politeknik Dergisi 25, sy. 4 (Aralık 2022): 1411-21. https://doi.org/10.2339/politeknik.883023.
EndNote Saçan B, Eren T (01 Aralık 2022) Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri. Politeknik Dergisi 25 4 1411–1421.
IEEE B. Saçan ve T. Eren, “Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri”, Politeknik Dergisi, c. 25, sy. 4, ss. 1411–1421, 2022, doi: 10.2339/politeknik.883023.
ISNAD Saçan, Berk - Eren, Tamer. “Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri”. Politeknik Dergisi 25/4 (Aralık 2022), 1411-1421. https://doi.org/10.2339/politeknik.883023.
JAMA Saçan B, Eren T. Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri. Politeknik Dergisi. 2022;25:1411–1421.
MLA Saçan, Berk ve Tamer Eren. “Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri”. Politeknik Dergisi, c. 25, sy. 4, 2022, ss. 1411-2, doi:10.2339/politeknik.883023.
Vancouver Saçan B, Eren T. Dijital Pazarlama Strateji Seçimi: SWOT Analizi Ve Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri. Politeknik Dergisi. 2022;25(4):1411-2.
 
TARANDIĞIMIZ DİZİNLER (ABSTRACTING / INDEXING)
181341319013191 13189 13187 13188 18016 

download Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.