Taşıt sürüş güvenliği büyük ölçüde yol ve tekerlek arasındaki tutunmaya bağlıdır. Seyir halinde taşıta etki eden kaldırma kuvveti tekerlek ve zemin arasındaki tutunmanın temel parametrelerinden biri olan dinamik aks yüklerini azaltarak taşıt kararlılığını olumsuz şekilde etkiler. Bu çalışmada BMW X5 E53 otomobilinin 1/24 ölçekli bir modeli bir rüzgar tünelinde test edilerek kaldırma katsayısı belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen kaldırma katsayısından tam ölçekli araca etki eden kaldırma kuvvetleri hesaplanmıştır. Elde edilen verilere göre taşıt hızı 100 km/h hızı geçtikten sonra kaldırma kuvvetinde hızlı bir artış meydana gelmiştir. 200 km/h hızına ulaşıldığında ise kaldırma kuvveti 280 N olarak belirlenmiştir. Araç üzerindeki basınç dağılımından yararlanılarak akslara etki eden kaldırma kuvvetleri incelenmiştir.
Taşıt aerodinamiği kaldırma kuvveti kaldırma katsayısı basınç katsayısı sürüş güvenliği
Vehicle driving safety largely depends on frictional coupling between road and tire. Lift force that effects vehicle incruise adversely affects driving stability via reducing dynamic axle loads which is one of the main parameters of the holdingbetween tire and road. In this study lift coefficient of BMW X5 E53 has been tried to be determine with a 1/24 scale model in awind tunnel. According to obtained data after 100 km/h vehicle speed a rapid increase in lift force has been observed. Whenvehicle speed reached 200 km/h lift force has been determined as 280 N. Using pressure distiribution on vehicle, the lift forcesacting on vehicle axles has been considered
Vehicle aerodynamic lift force lift coefficient pressure coefficient driving safety
Diğer ID | JA39BK79AR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.