BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF COMPETITIVE METHODS ON FIRM PERFORMANCE: A FIELD STUDY ON EXPORTER FIRMS OPERATING IN INEGOL

Yıl 2011, Cilt: 4 Sayı: 8, 105 - 122, 01.12.2011

Öz

Competitive methods among the elements affecting the firm performance have come into prominence in recent years. Therefore, the main objective of this study has been based on the analysis of the effects of competitive methods used by the exporter enterprises operating in Inegöl district on the performances of these enterprises. A survey form has been created pursuant to the descriptive and relationship-oriented model used in the study and 124 company managers have been inquired with a face-to-face survey method. Four factors have been determined in the factor analysis carried out on the competitive methods observed as a result of analyzing the data obtained from the survey and their relationships with the company performance have been analyzed

Kaynakça

  • Ahmed, N.U., R. Montagno ve R. J. Firenze, (1996), Operations Strategy and Organizational Performance: An Empirical Study, International Journal of Operations & Production Management, Vol:16, No:5, pp.41-53.
  • Akdede, S.H. ve A.H. Turan, (2008), Bilişim Sistemlerinin Kobi’lerin Performansına Etkileri: Kaynak Temelli Yaklaşım İle Denizli İlinde Ampirik Bir Uygulama, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt:63, Sayı:4, ss. 1-28.
  • Allen, R.S. and M.M. Helms, (2006), Linking Strategic Practices and Organizational Performance to Porter’s Generic Strategies, Business Process Management Journal, Vol:12, No:4, pp.433-454.
  • Bakırtaş, Hülya, (2009), Pazarlama Stratejileri: Yönetsel Bir Yaklaşım, (Ed. Ömer Torlak ve Remzi Altunışık), Beta, İstanbul, ss. 163-187.
  • Bakırtaş, İ. ve H. Bakırtaş, (2008), İşletmeların Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğünün Bir Kaynağı Olarak Temel Yetenek: Genel Bir Değerlendirme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19, ss. 101-119.
  • Bani-Hani, J.S. and F.A. AlHawary, (2009), The Impact of Core Competencies on Competitive Advantage: Strategic Challenge, International Bulletin of Business Administration, Issue: 6, pp: 93-104.
  • Barney, J., (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, Vol:17, No:1, pp. 99-120.
  • Buttler, T.W., and G.K. Leong, (2000), The Impact of Operations Competitive Priorities on Hospital Performance, Health Care Management Science, 3, pp.227-235.
  • De Vaz, L.J.J., (2000), Competitive Advantage in the Portuguese Banking Industry, Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, Vol: 6, No:3, pp. 25-34.
  • Dulupçu, Murat Ali, (2001), Küresel Rekabet Gücü, Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme, Nobel Yayın Dağıtım, Haziran, Ankara.
  • Erdoğan, Bayram Zafer, (2009), Pazarlama Stratejileri: Yönetsel Bir Yaklaşım, (Ed. Ömer Torlak ve Remzi Altunışık), Beta, İstanbul, ss. 163-187.
  • Helms, M.M., C. Dibrell and P. Wright, (1997), Competitive Strategies and Business Performance: Evidence from the Adhesives and Sealants Industry, Management Decision, Vol:35, No:9, pp.689-703.
  • Hoffman, Nicole P., (2000), An Examination of the “Sustainable Competitive Advantage” Concept: Past, Present, and Future, http://www.amsreview.org/ articles/hoffman04-2000.pdf 01/06/2010
  • http://www.itso.org.tr/index.php/haberler/odadan/95-inegol-2009-yili-dis-ticaretistatistikleri.html
  • Jenkins, W., (2008), Competitive Strategy in Three Dimensions: Toward a Model For Enhancing Learning, MIBES Transactions, Vol:2, No:1, Autumn, pp. 78-94.
  • Kalaycı, Şeref, (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2. Baskı, Asil Yayın Dağıtım, Ankara, 2006.
  • Karabağ, Solmaz Filiz, (2008), Strateji ve Endüstrinin İşletme Performansına Etkisi: Türkiye’nin Öncü Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, Basılmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koçak, A., A. Özer ve E. Gürel, (2005), Kaynak Temelli Yaklaşımda Pazarlama Kabiliyetinin Boyutları, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:23, No:1, ss. 179-201.
  • Leithner, K.H. and S. Güldenberg, (2010), Generic Strategies and Firm Performance in SME’s: a Longitudinal Study of Austrian SMEs, Small Bus. Econ., 35, pp.169-189.
  • Ogrean, C., M. Herciu and L. Belaşku, (2009), Searching for Sustainable Competitive Advantage – From Tangibles to Intangibles, Journal of US-China Public Administration, Aug., Vol:6, No:4 (Serial No:47), pp.1-9.
  • Papatya, Nurhan, (2003), Sürdürülebilir Rekabette Stratejik Yönetim ve Pazarlama Odağı Kaynak Tabanlılık Görüşü: Kavramsal ve Kuramsal Yaklaşım, Nobel Yayın Dağıtım, Ekim, Ankara.
  • Parnell, J.A., (2006), Generic Strategies After Two Decades: A Reconceptualization of Competitive Strategy, Management Decision, Vol:44, No:8, pp.1139-1154.
  • Porter, Michael E., (2000), Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, (Çeviren: Gülen Ulubilgen), Sistem Yayıncılık, Birinci Basım, Kasım, İstanbul.
  • Powers, T.L. and W. Hahn, (2002), Skill and Resource Based Competitive Methods: Impact on Firm Performance, Journal of Services Marketing, Vol:16, No: 2, pp. 113-124.
  • Rose, R.C., H. Abdullah and A.İ. Ismad, (2010), A Review on the Relationship between Organizational Resources, Competitive Advantage and Performance, The Journal of International Social Research, Vol: 3, No: 11, Spring, pp.488-498.
  • Sharma, B., (2004), Marketing Strategy, Contextual Factors and Firm Performance: An Investigating of Their Relationship, Marketing Intelligence & Planning, Vol:22, No: 2, pp.128-143.
  • Singer, B.P., B.G. Bossing and H.J.M. Vande Putte, (2007), Corporate Real Estate and Competitive Strategy, Journal of Corporate Real Estate, Vol:9, No:1, pp.25-38.
  • Solberg, C.A. and F. Durrieu, (2008), Strategy Development in International Markets: A Two Tier Approach, International Marketing Review, Vol: 25, no:5, pp.520-543.
  • Ülgen, Hayri ve S.Kadri Mirze, (2004), İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayınları, Birinci Basım, Şubat, İstanbul.
  • Wan, Zi and S.H. Bullard, (2009), Competitive Strategy and Business Performance in the U.S. Upholstered, Wood Household Furniture Industry, Forest Products Journal, Vol: 59, No:9, pp.15-19.
  • Zahay, D. and A. Griffin, (2010), Marketing Strategy Selection, Marketing Metrics, and Firm Performance, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol:25, No:2, pp. 84-93.

REKABETÇİ YÖNTEMLERİN İŞLETME PERFORMANSI ÜZERİNE ETKİSİ: İNEGÖL’DE FAALİYET GÖSTEREN VE İHRACAT YAPAN İŞLETMELER ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Yıl 2011, Cilt: 4 Sayı: 8, 105 - 122, 01.12.2011

Öz

Rekabetçi yöntemler, işletme performansı üzerinde etkili olan unsurlar arasında son dönemde dikkate değer bir biçimde ön plana çıkmaktadır. Bu nedenle, İnegöl ilçesinde faaliyet gösteren ihracatçı işletmelerin izledikleri rekabetçi yöntemlerin işletmelerin performansları üzerindeki etkilerinin incelenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan betimsel ve ilişkisel araştırma modeline uygun biçimde oluşturulan anket formu 124 işletme yöneticisine yüz yüze anket tekniği ile uygulanmıştır. Yapılan araştırma ile elde edilen verilerin analiz edilmesi sonucunda izlenen rekabetçi yöntemlere gerçekleştirilen faktör analizinde dört faktör belirlenmiş ve işletme performansıyla ilişkileri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Ahmed, N.U., R. Montagno ve R. J. Firenze, (1996), Operations Strategy and Organizational Performance: An Empirical Study, International Journal of Operations & Production Management, Vol:16, No:5, pp.41-53.
  • Akdede, S.H. ve A.H. Turan, (2008), Bilişim Sistemlerinin Kobi’lerin Performansına Etkileri: Kaynak Temelli Yaklaşım İle Denizli İlinde Ampirik Bir Uygulama, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt:63, Sayı:4, ss. 1-28.
  • Allen, R.S. and M.M. Helms, (2006), Linking Strategic Practices and Organizational Performance to Porter’s Generic Strategies, Business Process Management Journal, Vol:12, No:4, pp.433-454.
  • Bakırtaş, Hülya, (2009), Pazarlama Stratejileri: Yönetsel Bir Yaklaşım, (Ed. Ömer Torlak ve Remzi Altunışık), Beta, İstanbul, ss. 163-187.
  • Bakırtaş, İ. ve H. Bakırtaş, (2008), İşletmeların Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğünün Bir Kaynağı Olarak Temel Yetenek: Genel Bir Değerlendirme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19, ss. 101-119.
  • Bani-Hani, J.S. and F.A. AlHawary, (2009), The Impact of Core Competencies on Competitive Advantage: Strategic Challenge, International Bulletin of Business Administration, Issue: 6, pp: 93-104.
  • Barney, J., (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, Vol:17, No:1, pp. 99-120.
  • Buttler, T.W., and G.K. Leong, (2000), The Impact of Operations Competitive Priorities on Hospital Performance, Health Care Management Science, 3, pp.227-235.
  • De Vaz, L.J.J., (2000), Competitive Advantage in the Portuguese Banking Industry, Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, Vol: 6, No:3, pp. 25-34.
  • Dulupçu, Murat Ali, (2001), Küresel Rekabet Gücü, Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme, Nobel Yayın Dağıtım, Haziran, Ankara.
  • Erdoğan, Bayram Zafer, (2009), Pazarlama Stratejileri: Yönetsel Bir Yaklaşım, (Ed. Ömer Torlak ve Remzi Altunışık), Beta, İstanbul, ss. 163-187.
  • Helms, M.M., C. Dibrell and P. Wright, (1997), Competitive Strategies and Business Performance: Evidence from the Adhesives and Sealants Industry, Management Decision, Vol:35, No:9, pp.689-703.
  • Hoffman, Nicole P., (2000), An Examination of the “Sustainable Competitive Advantage” Concept: Past, Present, and Future, http://www.amsreview.org/ articles/hoffman04-2000.pdf 01/06/2010
  • http://www.itso.org.tr/index.php/haberler/odadan/95-inegol-2009-yili-dis-ticaretistatistikleri.html
  • Jenkins, W., (2008), Competitive Strategy in Three Dimensions: Toward a Model For Enhancing Learning, MIBES Transactions, Vol:2, No:1, Autumn, pp. 78-94.
  • Kalaycı, Şeref, (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2. Baskı, Asil Yayın Dağıtım, Ankara, 2006.
  • Karabağ, Solmaz Filiz, (2008), Strateji ve Endüstrinin İşletme Performansına Etkisi: Türkiye’nin Öncü Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, Basılmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koçak, A., A. Özer ve E. Gürel, (2005), Kaynak Temelli Yaklaşımda Pazarlama Kabiliyetinin Boyutları, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:23, No:1, ss. 179-201.
  • Leithner, K.H. and S. Güldenberg, (2010), Generic Strategies and Firm Performance in SME’s: a Longitudinal Study of Austrian SMEs, Small Bus. Econ., 35, pp.169-189.
  • Ogrean, C., M. Herciu and L. Belaşku, (2009), Searching for Sustainable Competitive Advantage – From Tangibles to Intangibles, Journal of US-China Public Administration, Aug., Vol:6, No:4 (Serial No:47), pp.1-9.
  • Papatya, Nurhan, (2003), Sürdürülebilir Rekabette Stratejik Yönetim ve Pazarlama Odağı Kaynak Tabanlılık Görüşü: Kavramsal ve Kuramsal Yaklaşım, Nobel Yayın Dağıtım, Ekim, Ankara.
  • Parnell, J.A., (2006), Generic Strategies After Two Decades: A Reconceptualization of Competitive Strategy, Management Decision, Vol:44, No:8, pp.1139-1154.
  • Porter, Michael E., (2000), Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, (Çeviren: Gülen Ulubilgen), Sistem Yayıncılık, Birinci Basım, Kasım, İstanbul.
  • Powers, T.L. and W. Hahn, (2002), Skill and Resource Based Competitive Methods: Impact on Firm Performance, Journal of Services Marketing, Vol:16, No: 2, pp. 113-124.
  • Rose, R.C., H. Abdullah and A.İ. Ismad, (2010), A Review on the Relationship between Organizational Resources, Competitive Advantage and Performance, The Journal of International Social Research, Vol: 3, No: 11, Spring, pp.488-498.
  • Sharma, B., (2004), Marketing Strategy, Contextual Factors and Firm Performance: An Investigating of Their Relationship, Marketing Intelligence & Planning, Vol:22, No: 2, pp.128-143.
  • Singer, B.P., B.G. Bossing and H.J.M. Vande Putte, (2007), Corporate Real Estate and Competitive Strategy, Journal of Corporate Real Estate, Vol:9, No:1, pp.25-38.
  • Solberg, C.A. and F. Durrieu, (2008), Strategy Development in International Markets: A Two Tier Approach, International Marketing Review, Vol: 25, no:5, pp.520-543.
  • Ülgen, Hayri ve S.Kadri Mirze, (2004), İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayınları, Birinci Basım, Şubat, İstanbul.
  • Wan, Zi and S.H. Bullard, (2009), Competitive Strategy and Business Performance in the U.S. Upholstered, Wood Household Furniture Industry, Forest Products Journal, Vol: 59, No:9, pp.15-19.
  • Zahay, D. and A. Griffin, (2010), Marketing Strategy Selection, Marketing Metrics, and Firm Performance, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol:25, No:2, pp. 84-93.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ercan Taşkın Bu kişi benim

Aydın Kayabaşı Bu kişi benim

Hakan Kiracı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Taşkın, E., Kayabaşı, A., & Kiracı, H. (2011). REKABETÇİ YÖNTEMLERİN İŞLETME PERFORMANSI ÜZERİNE ETKİSİ: İNEGÖL’DE FAALİYET GÖSTEREN VE İHRACAT YAPAN İŞLETMELER ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Pazarlama Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(8), 105-122.