Tüketici içinde bulunduğu pazarda bugün eskisinden daha özgür ve örgütlüdür. Toplumsal gelişmeler bireylerin hem bireyselliklerini daha yoğun yaşamalarını hem de kolaylıkla örgütlenebilmelerini mümkün kılmıştır. Özellikle toplumsal gelişmeler yüzünden tüketicilerin tüketicilik nitelikleri de değişim göstermektedir. Bireyselliğe önem veren ve sanal âlem sayesinde bunu yoğun bir biçimde yaşayabilen, sokakta da birey olduğunu tüketimde benimsediği kendine özgü tavrıyla gösteren postmodern tüketici kalıba sokulamayacağını anlatmaya çalışmaktadır. Postmodernizmin modernizme bir meydan okuma olduğunu düşünecek olursak, postmodern tüketicinin modernizme ve onun toplumsal yansımalarına meydan okuduğu sonucuna ulaşabiliriz. Farksız bir birey olarak tüketici olmak ve yığın içinde yer alan diğer bireylerin tükettiklerinin tamamen aynısını tüketmek bu yığın içinde yer alan sıradan bireylerden birisi olmak anlamına gelmektedir. Postmodern tüketici bu kurala uymayı reddeder ve her bir postmodern tüketici kendi yolunu izler. Postmodern tüketici aynı zamanda sivil itaatsiz bir tavır olarak da düşünülebilecek postmodern bir tarzla sisteme meydan okur. Bu çalışmada postmodern tüketicinin modern pazarlamaya yönelik tepkisinin sivil itaatsizlik metaforuyla açıklanabileceği iddia edilmektedir
Metafor Tüketici davranışı Postmodern tüketici Sivil itaatsizlik
Today in the marketplace, consumer is more free and organized than before. Societal developments make it possible for individuals either to experience individuality more intensively or to be able to get organized easily. Particularly, because of societal developments consuming characteristics of consumers are going through a transformation. Postmodern consumer who is trying to tell that he or she can not be put in a pattern appreciates individuality and experiences it intensively thanks to cyber world, and demonstrates his or her individuality on the street by his or her unique attitude in consumption. Considering postmodernity as a challenge to modernity, we may conclude that postmodern consumer challenges the modernity and its societal reflections. Being consumer as an identical individual and consuming exactly the same thing which is being consumed by other individuals of the mass means being an ordinary individual in the mass. Postmodern consumer does refuse to obey to this rule and each of them will follow his or her own way. Postmodern consumer challenges the system in the postmodern style which may also be considered as a civil disobedient attitude. In this study, it is claimed that the reaction of postmodern consumer against modern marketing may be explained by the metaphor of civil disobedience
Metaphor Consumer behavior Postmodern consumer Civil disobedience
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 1 Sayı: 2 |