Bu araştırma3, Türk Mûsikîsi saz icracılığının önde gelen isimlerinden olan Tanbûrî
Cemil Bey’in icrasının, günümüz Türk Mûsikîsi eğitiminde yaygın bir şekilde
kullanılan H. S. Arel nazariyatı ile arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya
koymak amacı ile yapılmıştır. Bu amaçla arşiv taraması yapılarak taksîm icralarına
ulaşılmıştır. Çalışma, Tanbûrî Cemil Bey’in hüseynî makamında klasik kemençe,
tanbûr ve yaylı tanbûr ile icra ettiği, toplam üç taksîm ile sınırlandırılmıştır. Tanbûrî
Cemil Bey’in bu taksîmleri önce notaya alınmış ardından da dizi, seyir özelliği,
kullanılan çeşniler ve ses aralığı açısından incelenmiştir. H. S. Arel nazariyatında yer
alan hüseynî makamına ait bilgiler ise H. S. Arel’in 1968 yılında yayınlanan Türk
Musikîsi Nazariyatı Dersleri adlı kitabından alınmış ve Tanbûrî Cemil Bey’in icrası ile
dizi, seyir özelliği, kullanılan çeşniler ve ses aralığı açısından karşılaştırmaları
yapılmıştır. Bunun sonucunda makamın işlenişinde farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır.
Tanbûrî Cemil Bey’in icrası ile H. S. Arel nazariyatı karşılaştırıldığında hüseynî
makamının dizi açısından tamamen benzerlik göstermediği görülmüştür. Sonuç
bölümünde yapılan karşılaştırmalar doğrultusunda benzerlik ve farklılıklara yer
verilmiştir. Tanbûrî Cemil Bey’in taksîm icraları için yapılan bu tür bir çalışmanın,
Tanbûrî Cemil Bey’in çalışmanın sınırlılıkları haricindeki taksîmlerinde ve diğer
önemli virtüözlerin icralarında da uygulanması önerilmektedir.
Türk Mûsikîsi Nazariyatı Hüseyni Makamı Taksîm Tanbûrî Cemil Bey Hüseyin Sadettin Arel
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orijinal araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.