Bu çalışmanın amacı, Fen bilimleri dersi “Maddeyi Tanıyalım” ünitesine yönelik geliştirilmiş TGA (Tahmin-Gözlem-Açıklama) çalışma yaprağının ilkokul 3. Sınıf öğrencilerinin başarıları ve eleştirel düşünmeleri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Çalışma, Trabzon’un merkez ilçelerinden birindeki bir devlet okulunun 3. sınıfında öğrenim gören 22 öğrenci ile yürütülmüştür. Kolay ulaşılabilir örneklem bağlamında, araştırmacının sınıfında bulunan öğrenciler amaçlı örneklem yoluyla seçilmiştir. Araştırma basit deneysel desen ile yürütülmüştür. Tek gruplu ön test- son test uygulanmıştır. Örneklem üzerinde uygulama çalışmasından önce ön test, ardından uygulama çalışması ve uygulamadan sonra son test ve eleştirel düşünme becerisi ölçeği (açıklama ve yorumlama boyutları) uygulanmıştır. Öğrencilere “Maddeyi Tanıyalım” ünitesine yönelik hazırlanmış TGA çalışma yaprağı uygulanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak başarı testi, eleştirel düşünme testleri ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme sorularından elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, TGA çalışma yaprağının kullanılmasının, öğrencilerin başarılarının ve düşünme becerilerinin gelişimine katkı sağladığını ortaya koymuştur. Bulgular, uygulama süresinin daha uzun olmasının TGA yaprağının eleştirel düşünme becerisi üzerindeki etkisinin artacağını göstermektedir. İleride benzer alanda çalışacak araştırmacılara, uygulama süresinin uzun olmasının daha verimli olacağı önerilmiştir. TGA çalışma yaprağının ilkokul fen bilimleri dersinde kullanımına yönelik çalışmalar oldukça az olduğundan, ilkokul fen bilimleri dersinde uygulanmasına yönelik öneriler getirilmiştir. TGA çalışma yaprağının başka yöntemlerle birleştirilerek kullanılmasının öğrenci başarıları ve becerilerinin gelişiminde daha etkili olacağı belirtilmiştir.
TGA(Tahmin,Gözlem, Açıklama) İlkokul Maddenin Özellikleri Eleştirel Düşünme Öğrenciler
The purpose of this study is to investigate the effect of POE (Prediction-Observation-Explanation) worksheet developed for the “Matter Unit” on the achievement and critical thinking of primary school 3rd grade students. The research was conducted with 22 3rd grade students in a state primary school in Trabzon province in the 2024-2025 academic year. Within the scope of the convenience sampling method, the students in the researcher's class were selected through purposive sampling. The research was conducted using a simple experimental design. A single-group pre-test and post-test were applied A pre-test was administered before the sampling application study, and a post-test and critical thinking skills scale (explanation and interpretation dimensions) were administered after the application study. The TGA worksheet prepared for the "Getting to Know Matter" unit was administered to the students. Achievement tests, critical thinking tests, and semi-structured interview questions were used as data collection tools in the study. Data obtained from semi-structured interview questions were analyzed using content analysis. The findings revealed that the use of the TGA worksheet contributed to the development of students' achievement and thinking skills. It was suggested to researchers working in similar fields that a longer implementation period would be more effective. Because studies on the use of the TGA worksheet in elementary school science classes are relatively scarce, suggestions were made for its implementation in elementary school science classes. It was stated that using the TGA worksheet in conjunction with other methods would be more effective in improving student achievement and skills.
TGA(Prediction,observation,research) Primary School Properties of matter Critical Thinking Students
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sınıf Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi |
| Bölüm | Öğretim Uygulaması |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |