Son yıllarda eğitim teknolojilerinde önemli bir rol üstlenen Yapay Zeka (YZ), özellikle kişiselleştirilmiş öğrenme ortamlarının oluşturulması, öğrencilerin öğrenme süreçlerinin desteklenmesi, öğrenme materyallerinin geliştirilmesi, ölçme ve değerlendirme gibi işlevlerle öne çıkmaktadır. Eğitimde YZ'nin kullanımı sayesinde öğretmenler, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına daha uygun içerikler tasarlayabilmekte, görseller oluşturabilmekte ve öğretim süreçlerini daha etkili hâle getirebilmektedir. Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin açı kavramına ilişkin sahip oldukları bilgi, güven ve kavram yanılgılarını tespit etmek amacıyla yapay zekâ destekli bir tanı testi geliştirmeyi hedeflemiştir. Test, iki aşamalı yapıdadır: ilk aşamada çoktan seçmeli 13 soru yer almakta, ikinci aşamada ise öğrencilerin cevaplarına yönelik “eminim” veya “emin değilim” şeklinde öz değerlendirme yapmaları istenmektedir. Testin ilk aşamasındaki cevap seçenekleri için literatürde mevcut olan kavram yanılgıları ve olası yanılgılar yapay zeka aracı Chatgpt ile belirlenmiş ayrıca sorulara uygun görseller yine yapay zeka araçlarına yaptırılmıştır. Testin geliştirilmesinde ölçme-değerlendirme ilkeleri dikkate alınmış; uzman görüşleriyle revize edilmiştir. Rize ilinde öğrenim gören 36 ortaokul öğrencisi ile uygulama yapılmıştır. Analizlerde; madde güçlük ve ayırtedicilik indeksleri hesaplanmış, maddelerin tanılayıcı niteliği incelenmiştir. Ayrıca öğrenci cevapları dört kategoriye (kavram yanılgısı, bilgi eksikliği, bilimsel bilgi, güven eksikliği) ayrılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin bazı açılarla ilgili kavramlarda kendilerinden emin bir şekilde yanlış cevap verdiklerini, yani sistematik yanılgılara sahip olduklarını göstermiştir. Test öğrencilerin kavram yanılgılarını ortaya çıkarmada etkili olmuş aynı zamanda bilimsel bilgi, bilgi eksikliği ve güven eksikliği kategorilerinde analiz yapılmasına olanak sağlamıştır. Çalışma, öğretmenlerin öğretimi bu yanılgılara göre şekillendirmesi, testin farklı konulara da uygulanması, öğrencilerin güven düzeylerine odaklanan öğretim ortamlarının oluşturulması gerektiği ve test geliştirmede yapay zeka araçlarının kullanılması önerileriyle sona ermektedir.
açı ortaokul öğrencileri yapay zeka kavram tanı testi matematik eğitimi
Artificial Intelligence (AI), which has played a significant role in educational technologies in recent years, stands out for its functions such as creating personalized learning environments, supporting student learning processes, developing learning materials, and conducting assessment and evaluation. Through the use of AI in education, teachers can design content more tailored to students' individual needs and make teaching processes more effective. This study aimed to develop an AI-supported test to identify middle school students' knowledge, misconception, confidence categories related to the concept of angle. The test has a two-stage structure: the first stage includes 13 multiple-choice questions, and the second stage asks students to self-assess their answers by choosing "sure" or "not sure." For the answer options in the first stage of the test, misconceptions and potential misconceptions found in the literature were identified using the AI tool Chatgpt, and AI tools were also used to create visuals appropriate to the questions. Measurement and evaluation principles were taken into account in the test's development and revised based on expert opinions. The study was conducted with 36 middle school students in the province of Rize. The analyses included calculating item difficulty and discrimination indices, and examining the diagnostic nature of the items. Student responses were also analyzed by dividing them into four categories (misconceptions, lack of knowledge, scientific knowledge, and lack of confidence). The results indicated that students confidently answered incorrectly on some relevant concepts, indicating systematic misconceptions. The test was effective in revealing students' misconceptions and facilitated analysis across categories of scientific knowledge, lack of knowledge, and lack of confidence. The study concludes with recommendations that teachers should tailor instruction to these misconceptions, apply the test to different subjects, create learning environments focused on students' confidence levels, and utilize artificial intelligence tools in test development.
angle middle school students artificial intelligence diagnostic test mathematics education
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Matematik Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 14 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |