This research aims to examine the scope and distribution of literacy skills in the Common Text of Curriculum and Social Studies Course Curriculum prepared in line with the 2024 Türkiye Century Education Model. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study; The data were obtained from the Common Text of Curriculum published by the Ministry of National Education and the 2024 Social Studies Course Curriculum. The nine literacy skills defined in the program were systematically examined in line with the six learning areas at the 4th, 5th, 6th and 7th grade levels and evaluated with descriptive analysis. The findings show that literacy skills are reflected in the program a total of 214 times. It was determined that these skills were especially concentrated in the 5th and 6th grades, while they were more limited in the 4th and 7th grades. This indicates that skill development is more strongly supported at the middle class levels, while there is a relative decrease towards the upper classes. In terms of literacy types, visual, information and digital literacies are the most represented skills in the program; on the other hand, financial, art, sustainability and data literacy were found to be very limited. In terms of learning areas, "Our Common Heritage" and "Our Living Democracy" stand out as the areas with the highest skill density. As a result, it is understood that the program adopts a skill-based structure, but literacy skills are not distributed evenly across grade levels and learning areas. This shows that the program should be developed in terms of a holistic literacy approach.
Bu araştırma, 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda hazırlanan Öğretim Programları Ortak Metni ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan okuryazarlık becerilerinin kapsamını ve dağılımını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmış; veriler Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan Öğretim Programları Ortak Metni ile 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ndan elde edilmiştir. Programda tanımlanan dokuz okuryazarlık becerisi, 4, 5, 6 ve 7. sınıf düzeylerinde yer alan altı öğrenme alanı doğrultusunda sistematik olarak incelenmiş ve betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular, okuryazarlık becerilerinin toplam 214 kez programa yansıdığını göstermektedir. Bu becerilerin özellikle 5. ve 6. sınıflarda yoğunlaştığı, buna karşılık 4. sınıf ve 7. sınıf düzeylerinde daha sınırlı yer aldığı belirlenmiştir. Bu durum, beceri gelişiminin orta sınıf düzeylerinde daha güçlü bir şekilde desteklendiğine, üst sınıflara doğru ise görece bir azalma yaşandığına işaret etmektedir. Okuryazarlık türleri açısından görsel, bilgi ve dijital okuryazarlıkların programda en yüksek temsil edilen beceriler olduğu; buna karşın finansal, sanat, sürdürülebilirlik ve veri okuryazarlıklarının oldukça sınırlı düzeyde yer aldığı görülmüştür. Öğrenme alanları bakımından “Ortak Mirasımız” ve “Yaşayan Demokrasimiz” en yüksek beceri yoğunluğuna sahip alanlar olarak öne çıkmaktadır. Sonuç olarak, programın beceri temelli yapıyı benimsediği ancak okuryazarlık becerilerinin sınıf düzeyleri ve öğrenme alanlarına dengeli biçimde dağıtılmadığı anlaşılmaktadır. Bu durum, programın bütüncül bir okuryazarlık yaklaşımı açısından geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir.
Okuryazarlık Becerisi Ortak Metin Öğretim Programı Sosyal Bilgiler
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
| Bölüm | Derleme |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |