Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenme-Öğretme Sürecinde Eğitsel Oyunlar Tekniğinin Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 16 - 28, 30.06.2021

Öz

Yaşamın ayrılmaz bir parçası olan oyun her yaştan bireyin ilgisini çekmektedir. Bu yönüyle oyunlar öğrenme-öğretme sürecinde etkili bir öğretim aracı olarak kullanılabilmektedir. Araştırmanın amacı öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde eğitsel oyunlar tekniğinin kullanımına yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Bu bağlamda nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen araştırma durum çalışması olarak desenlenmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenen araştırmanın çalışma grubu, sınıf ve branş öğretmenleri olmak üzere toplam 50 öğretmenden oluşmuştur. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Görüşme formunda öğretmenlerin eğitsel oyunları öğrenme-öğretme sürecinde kullanma tercihleri, tercih etme gerekçeleri, eğitsel oyunların avantajlı ve dezavantajlı yönleri ile eğitsel oyunların etkili kullanılması için önerilerini belirlemeye yönelik açık uçlu sorular yer almıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde eğitsel oyunlar tekniğini bazen kullanmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğretmenlere göre eğitsel oyunların avantajları, öğrenmede kalıcılığı sağlaması ve öğrenmeyi eğlenceli hale getirmesidir. Dezavantajlı yönleri ise fazla zaman gerektirmesi ve konu ile oyunların ilişkilendirilememesidir. Öğretmenler, öğrenme-öğretme sürecinde eğitsel oyunlar tekniğinin etkili bir şekilde kullanılabilmesi için oyunların hazırlanmasına ve uygulanmasına yönelik önerilerde bulunmuştur. Derslere, konulara ve kazanımlara uygun oyunların hazırlanması, okullardaki fiziksel imkânların eğitsel oyunların uygulanmasına yönelik iyileştirilmesi ve öğretmenlere eğitsel oyunlarla ilgili çeşitli kaynakların ulaştırılması gerektiği önerileri getirilmiştir.

Kaynakça

  • Akcanca, N. & Sömen, T. (2018). Öğretmen adaylarının eğitsel oyun tasarlama ve uygulama durumları. Turkish Studies, 13(27), 49-71.
  • Akçınar, S. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin eğitsel oyun oynatma becerilerinin incelenmesi. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Batdı, V. (2012). Yabancı dil öğretiminde eğitsel oyunların kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 1(4), 34.
  • Bellotti, F., Kapralos, B., Lee, K., Moreno-Ger, P. & Berta, R. (2013). Assessment in and of serious games: An overview. Advances in Human-Computer Interaction, 11, Article ID 136864. https://doi.org/10.1155/2013/136864
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (6.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Campos, H. & Moreira, R. (2015). Games as an educational resource in the teaching and learning of mathematics: an educational experiment in Portuguese middle schools. International Journal of
  • Mathematical Education in Science and Technology, 47(3), 463-474. https://doi.org/10.1080/0020739X.2015.1075614
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • De Freitas, S. I. (2006). Using games and simulations for supporting learning. Learning, Media and Technology, 31(4), 343–358. https://doi.org/10.1080/17439880601021967
  • Genç Ersoy, B. (2021). Türkçe öğretiminde eğitsel oyun kullanımı: bir meta-tematik analiz çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9 (2), 510-530. DOI: 10.16916/aded.887902
  • Gordon, A. K. (1972). Games for growth. Educational games in the classroom. Chicago, USA: Science Research Associates, Inc.
  • Hazar, Z. & Altun, M. (2018). Eğitsel oyunlara yönelik öğretmen görüşleri ve yeterliliklerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13 (1), 52-72.
  • Hopkins, I. & Roberts, D. (2015). ‘Chocolate-covered broccoli’? Games and the teaching of literature. Changing English Studies in Culture and Education, 22(2), 222-236. https://doi.org/10.1080/1358684X.2015.1022508
  • Kangas, M., Koskinen, A. & Krokfors, L. (2016). A qualitative literature review of educational games in the classroom: the teacher’s pedagogical activities. Teachers and Teaching theory and practice, 23(4), 451-470. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1206523
  • Kırbaş, Ş. & Koparan Girgin, G. (2018). İlkokulda eğitsel oyunlar tekniğinin öğretimdeki yerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 65(1), 521-538. https://doi.org/10.9761/JASSS7355
  • Koc, V. (2020). Beden eğitiminde eğitsel oyunlar. Çocuk Hakları ve Eğitimi Dergisi, 1(1), 68-79. DOI:10.29329/jcre.2020.287.6
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitive data analisis. international educational and professional publisher. Thousand Oaks London New Delhi: SAGE.
  • Miller, J. L. &. Kocurek, A. C. (2017). Principles for educational game development for young children. Journal of Children and Media, 11(3), 314-329. https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1308398
  • Noemí, P. M. & Máximo, S. H. (2014). Educational games for learning. Universal Journal of Educational Research, 2(3), 230-238. https://doi.org/10.13189/ujer.2014.020305
  • Özata, M. & Coşkuntuncel, O. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde eğitsel matematik oyunlarının kullanımına ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 662-683. DOI:10.17860/mersinefd.619983
  • Özyürek, A. & Çavuş, Z. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166.
  • Pitt, M. B., Borman-Shoap, E. C. & Eppich, W., J. (2015). Twelve tips for maximizing the effectiveness of game-based learning, Medical Teacher, 37(11), 1013-1017. https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1020289
  • Plass, J. L., Homer, B. D. & Kinzer, C. K. (2016). Foundations of game-based learning. Educational Psychologist, 50(4), 258-283.
  • Qian, M. & Clark, K. (2016). Game-based learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50-58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023
  • Ranz Smith, D. J. (2007). Teacher perception of play: In leaving no child behind are teachers leaving childhood behind?. Early Education and Development, 18(2), 271-303. https://doi.org/10.1080/10409280701280425
  • Seçkin Kapucu, M. & Çağlak, S. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının eğitsel oyun tasarlama ve sürece ilişkin görüşler: bir durum çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 536-573.
  • Somen, T. & Metin Goksu, M. (2020). Teacher opinions on the use of educational games in social studies course. International Journal of Progressive Education, 16(6), 164-183. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.280.10
  • Topçu, H., Küçük, S. & Göktaş, Y. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının ilköğretim matematik öğretiminde eğitsel bilgisayar oyunlarının kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(2), 119-136.
  • Usta, N., Işık, A. D., Şahan, G., Genç, S., Taş, F., Gülay, G., Diril, F., Demir, Ö. & Küçük, K. (2017). The opinions of pre-service teachers on the usage of games in mathematics teaching. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 328-344.
  • Ünal, F., Kök, E. E. & Pınar, Y. (2017). Öğretmenlerin penceresinden oyun ve eğitim programlarında oyuna yer verme durumları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 4(12), 731-746.
  • Watson, W. & Yang, S. (2016). Games in schools: Teachers’ perceptions of barriers to game-based learning. Journal of Interactive Learning Research, 27(2), 153-170.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Teachers' Views on the Use of Educational Games Technique in the Learning-Teaching Process

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 16 - 28, 30.06.2021

Öz

The game, which is an integral part of life, attracts the attention of individuals of all ages. In this respect, games can be used as an effective teaching tool in the learning-teaching process in terms of learning. The aim of the research is to determine the opinions of teachers regarding the use of educational games technique in the learning-teaching process. In this context, the research conducted by qualitative research method is designed as a case study. The study group of the research determined by the maximum diversity sampling method which is one of the purposeful sampling methods consisted of a total of 50 teachers, including classroom and branch teachers. In the research, the data were collected by semi-structured interview form. The interview form included open-ended questions to determine teachers' preferences for using educational games in the learning-teaching process, their reasons for preference, the advantages and disadvantages of educational games, and their recommendations for the effective use of educational games. The data collected by interviews were analysed with descriptive and content analysis methods. In the study, it was determined that teachers sometimes prefer to use the technique of educational games in the learning-teaching process. According to teachers, the advantages of educational games are that they provide permanence in learning and make learning fun. The disadvantages are that it requires a lot of time and games cannot always be associated with the subject. Teachers have made recommendations for the preparation and implementation of games so that the educational games technique can be used effectively in the learning-teaching process. It has been proposed that appropriate games should be prepared for lessons, subjects and learning outcomes, physical facilities in schools should be improved for the implementation of educational games, and teachers should be provided with various resources related to educational games.

Kaynakça

  • Akcanca, N. & Sömen, T. (2018). Öğretmen adaylarının eğitsel oyun tasarlama ve uygulama durumları. Turkish Studies, 13(27), 49-71.
  • Akçınar, S. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin eğitsel oyun oynatma becerilerinin incelenmesi. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Batdı, V. (2012). Yabancı dil öğretiminde eğitsel oyunların kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 1(4), 34.
  • Bellotti, F., Kapralos, B., Lee, K., Moreno-Ger, P. & Berta, R. (2013). Assessment in and of serious games: An overview. Advances in Human-Computer Interaction, 11, Article ID 136864. https://doi.org/10.1155/2013/136864
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (6.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Campos, H. & Moreira, R. (2015). Games as an educational resource in the teaching and learning of mathematics: an educational experiment in Portuguese middle schools. International Journal of
  • Mathematical Education in Science and Technology, 47(3), 463-474. https://doi.org/10.1080/0020739X.2015.1075614
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • De Freitas, S. I. (2006). Using games and simulations for supporting learning. Learning, Media and Technology, 31(4), 343–358. https://doi.org/10.1080/17439880601021967
  • Genç Ersoy, B. (2021). Türkçe öğretiminde eğitsel oyun kullanımı: bir meta-tematik analiz çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9 (2), 510-530. DOI: 10.16916/aded.887902
  • Gordon, A. K. (1972). Games for growth. Educational games in the classroom. Chicago, USA: Science Research Associates, Inc.
  • Hazar, Z. & Altun, M. (2018). Eğitsel oyunlara yönelik öğretmen görüşleri ve yeterliliklerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13 (1), 52-72.
  • Hopkins, I. & Roberts, D. (2015). ‘Chocolate-covered broccoli’? Games and the teaching of literature. Changing English Studies in Culture and Education, 22(2), 222-236. https://doi.org/10.1080/1358684X.2015.1022508
  • Kangas, M., Koskinen, A. & Krokfors, L. (2016). A qualitative literature review of educational games in the classroom: the teacher’s pedagogical activities. Teachers and Teaching theory and practice, 23(4), 451-470. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1206523
  • Kırbaş, Ş. & Koparan Girgin, G. (2018). İlkokulda eğitsel oyunlar tekniğinin öğretimdeki yerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 65(1), 521-538. https://doi.org/10.9761/JASSS7355
  • Koc, V. (2020). Beden eğitiminde eğitsel oyunlar. Çocuk Hakları ve Eğitimi Dergisi, 1(1), 68-79. DOI:10.29329/jcre.2020.287.6
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitive data analisis. international educational and professional publisher. Thousand Oaks London New Delhi: SAGE.
  • Miller, J. L. &. Kocurek, A. C. (2017). Principles for educational game development for young children. Journal of Children and Media, 11(3), 314-329. https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1308398
  • Noemí, P. M. & Máximo, S. H. (2014). Educational games for learning. Universal Journal of Educational Research, 2(3), 230-238. https://doi.org/10.13189/ujer.2014.020305
  • Özata, M. & Coşkuntuncel, O. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde eğitsel matematik oyunlarının kullanımına ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 662-683. DOI:10.17860/mersinefd.619983
  • Özyürek, A. & Çavuş, Z. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166.
  • Pitt, M. B., Borman-Shoap, E. C. & Eppich, W., J. (2015). Twelve tips for maximizing the effectiveness of game-based learning, Medical Teacher, 37(11), 1013-1017. https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1020289
  • Plass, J. L., Homer, B. D. & Kinzer, C. K. (2016). Foundations of game-based learning. Educational Psychologist, 50(4), 258-283.
  • Qian, M. & Clark, K. (2016). Game-based learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50-58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023
  • Ranz Smith, D. J. (2007). Teacher perception of play: In leaving no child behind are teachers leaving childhood behind?. Early Education and Development, 18(2), 271-303. https://doi.org/10.1080/10409280701280425
  • Seçkin Kapucu, M. & Çağlak, S. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının eğitsel oyun tasarlama ve sürece ilişkin görüşler: bir durum çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 536-573.
  • Somen, T. & Metin Goksu, M. (2020). Teacher opinions on the use of educational games in social studies course. International Journal of Progressive Education, 16(6), 164-183. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.280.10
  • Topçu, H., Küçük, S. & Göktaş, Y. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının ilköğretim matematik öğretiminde eğitsel bilgisayar oyunlarının kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(2), 119-136.
  • Usta, N., Işık, A. D., Şahan, G., Genç, S., Taş, F., Gülay, G., Diril, F., Demir, Ö. & Küçük, K. (2017). The opinions of pre-service teachers on the usage of games in mathematics teaching. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 328-344.
  • Ünal, F., Kök, E. E. & Pınar, Y. (2017). Öğretmenlerin penceresinden oyun ve eğitim programlarında oyuna yer verme durumları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 4(12), 731-746.
  • Watson, W. & Yang, S. (2016). Games in schools: Teachers’ perceptions of barriers to game-based learning. Journal of Interactive Learning Research, 27(2), 153-170.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Demirtaş Bu kişi benim 0000-0002-0403-7199

Müfide Çalık Bu kişi benim 0000-0003-2279-6460

Sevilay Sarışık 0000-0001-6750-4949

Salih Sarışık 0000-0002-6506-2830

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirtaş, Z., Çalık, M., Sarışık, S., Sarışık, S. (2021). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Eğitsel Oyunlar Tekniğinin Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 16-28.