BibTex RIS Kaynak Göster

ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİNİN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 128 - 139, 01.01.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, altı şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim 7. Sınıf fen bilimleri dersi İnsan ve çevre ünitesinin öğretiminde öğrencilerin akademik başarısına etkisini araştırmaktır. Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yıllında bir ilköğretim okulunun 7. Sınıflarında öğrenim gören 25 şer kişilik deney ve kontrol grubundan kız-erkek oluşan iki farklı sınıfta gerçekleşmiştir. Deney grubuna iki hafta süreyle altı şapkalı düşünme tekniğine uygun olarak ders anlatılırken kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi ile ders anlatılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre istatistiksel olarak Altı Şapkalı Düşünme tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarında geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bu anlamda öğrencilerin akademik başarılarını yükseltebilmek için değişik teknikler kullanılabilir

Kaynakça

  • Aykaç, N. (2011). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında Kullanılan Yöntem Ve Tekniklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği). Hayat, 19(1), 113126.
  • Bezir, Ç., & Baran, B. (2014). Second Life Ortamında Altı Şapka Düşünme Tekniğinin Dil Öğretimi Sürecine Katkısı. Eğitim Ve Bilim, 39(171).
  • Carl III, W. J. (1996). Six Thinking Hats: Argumentativeness and Response to Thinking Model.
  • Gregory, S., & Masters, Y. (2010). Six hats in Second Life: Enhancing preservice teacher learning in a virtual world. Paper presented at the International Conference on Teaching and Learning with Technology, Singapore.
  • Kaya, M. F. (2013). Coğrafya Derslerinde Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Konuların Öğretiminde Altı Şapkalı Düşünme Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi.
  • Keddie, A. (2002). Working with boys: the use of de Bono's six thinking hats to explore and find alternatives to limited and restrictive understandings of masculinities. The Primary Educator, 3, 10-15
  • Kendirli, B. (2008). Fen ve teknoloji dersinde kavram haritası kullanımının öğrenci tutumu, başarısı ve bilgi kalıcılığına etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kenny, L. J. (2003). Using Edward de Bono's six hats game to aid critical thinking and reflection in palliative care. International journal of palliative nursing, 9(3), 105-112.
  • Kırmızı, B. (2012). Almanca Derslerinde Altı Şapkalı Drama Tekniğinin Öğrencilerin Başarısına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2012(10).
  • Koray, Ö. (2004). Yaratıcı Düşünme Tekniklerinden Altı Düşünme Şapkası ve Nitelik Sıralama Tekniklerinin Fen Derslerinde Uygulanmasına Yönelik Öğrenci Görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 69.
  • Orhan, S. (2010). Altı Şapkalı Düşünme Tekniğinin İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Becerilerini Geliştirmeye Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • Orhan, S., Kırbaş, A., & Topal, Y. (2012). Görsellerle Desteklenmiş Altı Şapka Düşünme Tekniğinin Öğrencilerin Konuşma Becerilerini Geliştirmesine Etkisi. Electronic Turkish Studies, 7(3).
  • Schellens, T., Van Keer, H., De Wever, B., & Valcke, M. (2009). Tagging thinking types in asynchronous discussion groups: Effects on critical thinking. Interactive Learning Environments, 17(1), 77-94.
  • Sökmen,N., Bayram, H. (1999). Lise 1. sınıf Öğrencilerinin Temel Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri ile Mantıksal Düşünme Yetenekleri Arasındaki İlişki, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 1617,89-94.
  • Sönmez, V., Bircan, İ., Karatürk, K., Senemoğlu, N., Tezcan, M., Yanpar, T., Şahin, A. E. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, H., Hırça, N., & Coşkun, S. (2013). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Tekniklerini Tercih Ve Uygulama Düzeyleri: Şanlıurfa İli Örneği/Primary Science And Technology Teachers' Selection of Using Teaching Methods And Techniques And The Levels Of Their Applications.Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18).
  • Tamura, Y., & Furukawa, S. (2007). CSCL Environment for “Six Thinking Hats” Discussion. Paper presented at the KnowledgeBased Intelligent Information and Engineering Systems.
  • Wang, S.F. (1999). Modeling as Thinking Process: The Leverage is Thinking Role, not Thinking Skill. Paper presented at the Proceeding of the 17th International Conference of the System Dynamics Society & the 5th Australian and New Zealand Systems Conference.

THE EFFECTS OF SIX THINKING HATS TECHNIQUE ON THE ACADEMIC SUCCESS OF STUDENTS FOR THE 7TH GRADE

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 128 - 139, 01.01.2017

Öz

The purpose of this study is to investigate the impact of the six-hat thinking technique on the academic achievement of students in teaching elementary 7th grade science class Human and environmental unit. The study was conducted in two different classes consisting of 25 experimental and control groups girls and boys who were educated in the 7th Grade of a primary school in 2013-2014 education year. While the lesson was given to the experimental group according to the six hat thinking technique for two weeks, the lesson was given to the control group with the traditional teaching method for two weeks. According to the results of the research, it was concluded statistically that the Six Hat Concept of Thinking was more effective in the academic achievement of the students than the traditional method. In this sense, various techniques can be used to improve the academic achievement of the students.1Yrd. Doç. Dr., Atatürk Üniversitesi/mehmetyilmaz@atauni.edu.tr2Öğretmen, Milli Eğitim Bakanlığı/farukarici25@gmail.com 3Prof. Dr., Atatürk Üniversitesi/rdilber@atauni.edu.tr *Bu çalışma altı şapkalı düşünme tekniğinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi isimli yüksek lisans tezinin bir parçası olarak sunulmuştur

Kaynakça

  • Aykaç, N. (2011). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında Kullanılan Yöntem Ve Tekniklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği). Hayat, 19(1), 113126.
  • Bezir, Ç., & Baran, B. (2014). Second Life Ortamında Altı Şapka Düşünme Tekniğinin Dil Öğretimi Sürecine Katkısı. Eğitim Ve Bilim, 39(171).
  • Carl III, W. J. (1996). Six Thinking Hats: Argumentativeness and Response to Thinking Model.
  • Gregory, S., & Masters, Y. (2010). Six hats in Second Life: Enhancing preservice teacher learning in a virtual world. Paper presented at the International Conference on Teaching and Learning with Technology, Singapore.
  • Kaya, M. F. (2013). Coğrafya Derslerinde Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Konuların Öğretiminde Altı Şapkalı Düşünme Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi.
  • Keddie, A. (2002). Working with boys: the use of de Bono's six thinking hats to explore and find alternatives to limited and restrictive understandings of masculinities. The Primary Educator, 3, 10-15
  • Kendirli, B. (2008). Fen ve teknoloji dersinde kavram haritası kullanımının öğrenci tutumu, başarısı ve bilgi kalıcılığına etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kenny, L. J. (2003). Using Edward de Bono's six hats game to aid critical thinking and reflection in palliative care. International journal of palliative nursing, 9(3), 105-112.
  • Kırmızı, B. (2012). Almanca Derslerinde Altı Şapkalı Drama Tekniğinin Öğrencilerin Başarısına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2012(10).
  • Koray, Ö. (2004). Yaratıcı Düşünme Tekniklerinden Altı Düşünme Şapkası ve Nitelik Sıralama Tekniklerinin Fen Derslerinde Uygulanmasına Yönelik Öğrenci Görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 69.
  • Orhan, S. (2010). Altı Şapkalı Düşünme Tekniğinin İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Becerilerini Geliştirmeye Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • Orhan, S., Kırbaş, A., & Topal, Y. (2012). Görsellerle Desteklenmiş Altı Şapka Düşünme Tekniğinin Öğrencilerin Konuşma Becerilerini Geliştirmesine Etkisi. Electronic Turkish Studies, 7(3).
  • Schellens, T., Van Keer, H., De Wever, B., & Valcke, M. (2009). Tagging thinking types in asynchronous discussion groups: Effects on critical thinking. Interactive Learning Environments, 17(1), 77-94.
  • Sökmen,N., Bayram, H. (1999). Lise 1. sınıf Öğrencilerinin Temel Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri ile Mantıksal Düşünme Yetenekleri Arasındaki İlişki, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 1617,89-94.
  • Sönmez, V., Bircan, İ., Karatürk, K., Senemoğlu, N., Tezcan, M., Yanpar, T., Şahin, A. E. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, H., Hırça, N., & Coşkun, S. (2013). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Tekniklerini Tercih Ve Uygulama Düzeyleri: Şanlıurfa İli Örneği/Primary Science And Technology Teachers' Selection of Using Teaching Methods And Techniques And The Levels Of Their Applications.Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18).
  • Tamura, Y., & Furukawa, S. (2007). CSCL Environment for “Six Thinking Hats” Discussion. Paper presented at the KnowledgeBased Intelligent Information and Engineering Systems.
  • Wang, S.F. (1999). Modeling as Thinking Process: The Leverage is Thinking Role, not Thinking Skill. Paper presented at the Proceeding of the 17th International Conference of the System Dynamics Society & the 5th Australian and New Zealand Systems Conference.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Yılmaz Bu kişi benim

Faruk Arıcı

Refik Dilber Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE M. Yılmaz, F. Arıcı, ve R. Dilber, “ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİNİN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ”, Researcher, c. 5, sy. 1, ss. 128–139, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.