Bu çalışmanın amacı yüksek öğretimde okul başarısını etkileyen faktörlerin incelenmesi olarak belirlenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Harran Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünde eğitimöğrenim görmekte olup Sosyal Bilimlerde İstatistik I dersine kayıtlı 47 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada 14 haftalık eğitim-öğretim süresince nitel araştırmalarda veri toplamak amacı ile kullanılan gözlem tekniği ile öğrencilerin okul başarılarını etkileyebilecek faktörler hakkında veriler toplanmıştır. Bu faktörler öğrencilerin devamsızlık durumları, ev ödevlerini yapıp yapmadıkları, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanıp kullanmadıkları ve sınavlarda harcadıkları süreler olarak belirlenmiştir. Gözlem tekniği ile elde edilen veriler öğrencilerin ara, yıl sonu ve bütünleme karşılaştırılmıştır. Yapılan ara sınavda çoktan seçmeli soru tekniği ağırlıklı kullanılırken yıl sonu ve bütünleme sınavında çoğunlukla klasik sorular kullanılmıştır. Bulgular ortaya çıkarmaktadır ki öğrenci devamsızlıkları ile okul başarıları arasında negatif ilişki olup yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarında açıkça gözlemlenmektedir. Hem erkek hem de kız öğrencilerin devamsızlıkları azaldıkça başarı oranları artmaktadır. Ek olarak, öğrencilerin sınavlarda harcadıkları süre ve teslim ettikleri ödev sayısı artıkça sınavlardan aldıkları puanlarda yükselmektedir. Diğer taraftan bu araştırma bilgi iletişim teknolojilerinin doğru ve ölçülü kullanımının önemini ortaya çıkarmaktadır. Gelecekte yapılacak çalışmalara öneri olarak, evren ve örneklem daha geniş tutularak okul başarısını etkileyen faktörler daha kapsamlı bir şekilde incelenebilir
The aim of this study to examine the factors that have effects on students’ school success in higher education. The study group of this study was 47 students enrolled in Statistics I in Social Science given in the fall semester of 2016-2016 academic year in the Department of Sociology in the Faculty of Arts and Sciences at Harran University. A qualitative research method namely observation was used in order to investi gate the factors that have effects on the school success during the 14-week education and training period. These factors were determined as the student attendance, whether they submited their homeworks, whether they utilised information and communication technologies, and the length of time they spent during their exams.The data obtained with the observation technique were stastistically compared with students’ grades based on their mid-term, final and resit exams. The classical questions are mostly used in the final and resit exams, whereas the major of questions the midterm exams was multiple-choice ones. The findings reveal that there is a negative relationship between student absenteeism and school achievement. The success rate of both female and male students tend to increase while their absenteeism rate is in decrease. Moreover, the school success tends to increase while the length of time that students have spent in exams and the number of homework submissions is in increase. On the other hand, this research reveals that the proper and sober-sided use of ICTs should be considered for the increment of school success in higher education. It is recommended that the factors affecting school success can be more extensively by extending the universe and sample in the future study.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.