Today, schools aim to develop each individuals’ higher-level life skills such as problem solving, reasoning and multidimensional thinking. Intelligence games has a significiant potential to serve. Hovewer literature review gives little insight into study of area The purpose of this study is to gain perspective of social studies teacher candidates about the use of intelligence games in teaching enviroment. The participants of the study are composed of 16 social studies prospective teachers who are enrolled at a Teacher Education Program. Qualitative method is used in study in data gathering and analysing process. After identifying the games of intelligence, the participants of the work will be determined on the basis of volunteerally. Specialist trainers will be running their mentors with a total of 8 hours of different mental games for 4 weeks and 2 each week with designated participants. In this process, it is aimed primarily for teacher candidates to recognize these games. At the end of the application, the opinions of the teacher candidates regarding the use of intelligence games in teaching social studies has been tried to be revealed by focus group interview. The focus group interviews will be conducted in three groups, with a maximum of seven participants. Findings show that prospective teachers view intelligence games as positive and a powerful tool for improving teaching enviroment.
Skills Prospective Teachers Social Studies Teaching Intelligence Games
Günümüzde okullarda yürütülen eğitim ve öğretim uygulamalarıyla bireylerde problem çözme, akıl yürütme ve çok boyutlu düşünme gibi üst düzey yaşam becerilerin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Zeka Oyunlarının düşünme becerileri gerektirdiği söylenebilir. İlgili alanyazın incelendiğinde zekâ oyunlarının eğitim ortamlarından kullanılmasına ilişkin sınırlı sayıda akademik çalışmanın olduğu söylenebilir. Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının zekâ oyunları tecrübelerinden yola çıkarak zekâ oyunlarının sosyal bilgiler eğitimde kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, sosyal bilgiler öğretmenliği lisans düzeyinde eğitim gören ve 4. Sınıfta öğrenim gören toplam 16 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışma kapsamında ilk olarak zekâ oyunları konusunda uzmanların görüşleri doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı’nın ortaokullar için belirlediği Zekâ Oyunları programı çerçevesinde hangi Zekâ Oyunlarının öğretmen adaylarına tanıtılacağı belirlenmiştir. Zekâ oyunlarının belirlenmesinden sonra çalışmanın katılımcıları gönüllülük esasına göre belirlenmiştir. Belirlenen katılımcılarla 4 hafta boyunca ve her hafta 2’şer saat olmak üzere toplamda 8 saat farklı zekâ oyunları uygulamaları uzman eğitimciler mentorlüğünde yürütülmüştür. Bu süreçte öncelikle öğretmen adaylarının bu oyunları tanımaları amaçlanmıştır. Uygulama sonunda ise öğretmen adaylarının zekâ oyunlarının sosyal bilgiler öğretiminde kullanımına ilişkin görüşleri odak grup görüşmesi yöntemiyle ortaya konmaya çalışılmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının Zeka Oyunları hakkında genel olarak olumlu, eğitim-öğretim ortamını çeşitlendirecek ve zenginleştirecek özelliklere sahip olduğunu düşündüklerini göstermektedir
Beceriler Öğretmen Adayları Sosyal Bilgiler Eğitimi Zekâ Oyunları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.