BibTex RIS Kaynak Göster

Gemi Sanayinde Çalışanların İş Doyumu ve İş Performansı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 513 - 520, 01.01.2017

Öz

Gemi Sanayisi deniz ulaştırmasında; demir-çelik, makine imalat, elektrik-elektronik, boya, lastik, plastik ve çeşitli kimyasallarla ilgili birçok sanayi kolunun ürünlerini bir araya getiren ve bu sanayiler için lokomotif etkisi yaratan ve ülke ekonomisi için oldukça önemli bir sektördür. Gemi inşası, bakımı ve onarımı gibi faaliyetlerin yer aldığı gemi sanayisi, sermaye yoğun aynı zamanda emek yoğun bir sektör olduğu için istihdam açısından da önemli bir yere sahiptir. Bu noktadan hareketle, çalışmanın amacı gemi sanayinde çalışan beyaz ve mavi yakalı işgörenlerin; iş doyumu ve iş performansı arasındaki ilişkilerin incelenmesi ve bazı demografik özelliklere göre araştırma değişkenlerinde anlamlı farklılıklar olup olmadığının ortaya çıkartılmasıdır. Çalışma amacına yönelik olarak, Yalova-Altınova Tersaneler Bölgesinde çalışan 311 mavi ve beyaz yakalı işgörenlerden, anket yöntemiyle toplanan veriler analiz edilmiştir. Bu çalışma sonucunda çalışanların konumuna göre iş doyumu düzeyleri istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterirken, iş performansı algıları farklılık göstermemiştir. Ayrıca bu çalışma sonucunda çalışanların iş doyumu düzeyi, iş performansı algılarını anlamlı ve pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. İşletmelerin, çalışanların iş doyumunu ve iş performansını arttırmaya yönelik çalışmalar yapması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ak, B. (2014). Paremetrik Hipotez Testleri. Ş. Kalaycı içinde, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s. 73-82). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Crossman, A., & Abou-Zaki, B. (2003). Job Satisfaction and Employee Performance of Lebanese Banking Staff. Journal of Managerial Psychology, 18 (4), s. 368-376.
  • Çevik, N., & Korkmaz, O. (2014). Türkiyede Yaşam Doyumu ve İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İki Değişkenli Sıralı Probit Model Analizi. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi , 7 (1), s. 126-145.
  • Karcıoğlu, F., & Akbaş, S. (2010). İşyerinde Psikolojik Şiddet ve İş Tatmini İlişkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (10), s. 139-161.
  • Mercanlıoğlu, A. Ç. (2012). Demografik Değişkenler Bazında İş Tatmini Boyutlarında Oluşan Farklılıklar: Okmeydanı Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Personeline Yönelik Bir Araştırma. Öneri, 10, s. 121-138.
  • Mrayyan, M. T. (2005). Nurse Job Satisfaction and Retention: Comparing Public to Private Hospitals in Jordan. Journal of Nursing Management (13), s. 40-50.
  • Neelamegam, M. (2010). Job Satisfaction and Demographic Variables - Is There Any Link? Perspectives of Innovations . Economics & Business, 6 (11), s. 108-111.
  • Özdevecioğlu, M., & Kanıgür, S. (2009). Çalışanların İlişki ve Görev Yönelimli Liderlik Algılamalarının Performansları Üzerindeki Etkileri. KMU İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11, s. 53-82.
  • Parsons, E., & Broadbridge, A. (2006). Job Motivation And Satisfaction: Unpacking the Key Factors for Charity Shop Managers. Journal of Retailing and Consumer Services, 13, s. 121– 131.
  • Perera, D., Khatibi, A., Navaratna, N., & Chinna, K. (2014). Job Satisfaction and Job Performance Among Factory Employees in Apparel Sector. Asian Journal of Management Sciences & Education, 3 (1), s. 96-104.
  • Rotundo, M., & Sackett, P. (2002). The Relative Importance of Task, Citizenship, and Counterproductive Performance to Global Ratings of Job Performance: A Policy-Capturing Approach. Journal of Applied Psychology, 87 (1), s. 66-80.
  • Saari, L., & Judge, T. (2004). Employee Attitudes and Job Satisfaction. Human Resource Management , 43 (4), s. 395–407.
  • Sani, A. (2013). Role of Procedural Justice, Organizational Commitment and Job Satisfaction on Job Performance: The Mediating Effects of Organizational Citizenship Behavior. International Journal of Business and Management, 8 (15), s. 57-68.
  • Schneıder, B., Hanges, J. P., Smıth, B. D., & Salvaggıo, N. A. (2003). Which Comes First: Employee Attitudes or Organizational Financial and Market Performance. Journal of Applied Psychology, 88, s. 836–851.
  • Sigler, T., & Pearson, C. M. (2000). Creating an Empowering Culture: Examining The Relationship Between Organizational Culture and Perceptions of Empowermen. Journal of Quality Management, 5, s. 27-52.
  • Turunç, Ö. (2010). Organizasyonlarda Kontrol Algılamalarının Örgütsel Özdeşleşme ve İş Performansına Etkisi. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11 (1), s. 251-269.
  • Yalova-Altınova, T. G. (2015). www.altinovatersane.com.tr. 29 Mart, 2015 tarihinde alındı.
  • Yazıcıoğlu, İ. (2010). Örgütlerde İş Tatmini ve İşgören Performansı İlişkisi: Türkiye ve Kazakistan Karşılaştırması, s. 243- 264.
  • Yelboğa, A. (2012). Örgütsel Adalet ile İş Doyumu İlişkisi: Ampirik Bir Çalışma. Ege Akademik Bakış, 12 (2), s. 171-182.
  • Yoon, J., & Thye, S. R. (2002). A Dual Process Model of Organizational Commitment: Job Satisfaction and Organizational Support. Work and Occupations, 29, s. 97-124.
  • Ziegler, R., Hagen, B., & Diehl, M. (2012). Relationship Between Job Satisfaction and Job Performance: Job Ambivalence as a Moderator. Journal of Applied Social Psychology , 42 (8), s. 2019–2040 .

Relationship between Job Satisfaction and Job Performance of Employees in the Shipyard Industry

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 513 - 520, 01.01.2017

Öz

Shipyard Industry in maritime transport; gather many branch of industry products as iron-steel, machine manufacturing, electric-electronic, paint, tire, plastic and several chemicals and register locomotive for these industries, and is a quite important sector for national economy. Shipyard industry that includes ship construction, maintenance and repair activities, is not only capital intensive but also labor intensive so it has a significant position in terms of employment. From this viewpoint, the aim of this study is to analyse the relation between job satisfaction and job performance of white and blue collar workers who work in the shipbuilding industry and ascertain whether there are significant differences in the variables in regard to demographical features. For this purpose the data that was collected from 311 white and blue collar workers who work at Altınova Shipyard Region in Yalova/ Turkey data collected by questionnaire were analyzed. As a result of this study, although there was a statistically significant difference in the level of job satisfaction according to the position of employees, perceptions of job performance did not differ. Furthermore, the result of this study is that the level of job satisfaction of the employees is the result that the perceptions of business performance are significant and positive. Businesses are encouraged to undertake work to improve employee job satisfaction and job performance

Kaynakça

  • Ak, B. (2014). Paremetrik Hipotez Testleri. Ş. Kalaycı içinde, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s. 73-82). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Crossman, A., & Abou-Zaki, B. (2003). Job Satisfaction and Employee Performance of Lebanese Banking Staff. Journal of Managerial Psychology, 18 (4), s. 368-376.
  • Çevik, N., & Korkmaz, O. (2014). Türkiyede Yaşam Doyumu ve İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İki Değişkenli Sıralı Probit Model Analizi. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi , 7 (1), s. 126-145.
  • Karcıoğlu, F., & Akbaş, S. (2010). İşyerinde Psikolojik Şiddet ve İş Tatmini İlişkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (10), s. 139-161.
  • Mercanlıoğlu, A. Ç. (2012). Demografik Değişkenler Bazında İş Tatmini Boyutlarında Oluşan Farklılıklar: Okmeydanı Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Personeline Yönelik Bir Araştırma. Öneri, 10, s. 121-138.
  • Mrayyan, M. T. (2005). Nurse Job Satisfaction and Retention: Comparing Public to Private Hospitals in Jordan. Journal of Nursing Management (13), s. 40-50.
  • Neelamegam, M. (2010). Job Satisfaction and Demographic Variables - Is There Any Link? Perspectives of Innovations . Economics & Business, 6 (11), s. 108-111.
  • Özdevecioğlu, M., & Kanıgür, S. (2009). Çalışanların İlişki ve Görev Yönelimli Liderlik Algılamalarının Performansları Üzerindeki Etkileri. KMU İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11, s. 53-82.
  • Parsons, E., & Broadbridge, A. (2006). Job Motivation And Satisfaction: Unpacking the Key Factors for Charity Shop Managers. Journal of Retailing and Consumer Services, 13, s. 121– 131.
  • Perera, D., Khatibi, A., Navaratna, N., & Chinna, K. (2014). Job Satisfaction and Job Performance Among Factory Employees in Apparel Sector. Asian Journal of Management Sciences & Education, 3 (1), s. 96-104.
  • Rotundo, M., & Sackett, P. (2002). The Relative Importance of Task, Citizenship, and Counterproductive Performance to Global Ratings of Job Performance: A Policy-Capturing Approach. Journal of Applied Psychology, 87 (1), s. 66-80.
  • Saari, L., & Judge, T. (2004). Employee Attitudes and Job Satisfaction. Human Resource Management , 43 (4), s. 395–407.
  • Sani, A. (2013). Role of Procedural Justice, Organizational Commitment and Job Satisfaction on Job Performance: The Mediating Effects of Organizational Citizenship Behavior. International Journal of Business and Management, 8 (15), s. 57-68.
  • Schneıder, B., Hanges, J. P., Smıth, B. D., & Salvaggıo, N. A. (2003). Which Comes First: Employee Attitudes or Organizational Financial and Market Performance. Journal of Applied Psychology, 88, s. 836–851.
  • Sigler, T., & Pearson, C. M. (2000). Creating an Empowering Culture: Examining The Relationship Between Organizational Culture and Perceptions of Empowermen. Journal of Quality Management, 5, s. 27-52.
  • Turunç, Ö. (2010). Organizasyonlarda Kontrol Algılamalarının Örgütsel Özdeşleşme ve İş Performansına Etkisi. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11 (1), s. 251-269.
  • Yalova-Altınova, T. G. (2015). www.altinovatersane.com.tr. 29 Mart, 2015 tarihinde alındı.
  • Yazıcıoğlu, İ. (2010). Örgütlerde İş Tatmini ve İşgören Performansı İlişkisi: Türkiye ve Kazakistan Karşılaştırması, s. 243- 264.
  • Yelboğa, A. (2012). Örgütsel Adalet ile İş Doyumu İlişkisi: Ampirik Bir Çalışma. Ege Akademik Bakış, 12 (2), s. 171-182.
  • Yoon, J., & Thye, S. R. (2002). A Dual Process Model of Organizational Commitment: Job Satisfaction and Organizational Support. Work and Occupations, 29, s. 97-124.
  • Ziegler, R., Hagen, B., & Diehl, M. (2012). Relationship Between Job Satisfaction and Job Performance: Job Ambivalence as a Moderator. Journal of Applied Social Psychology , 42 (8), s. 2019–2040 .
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Yorulmaz Bu kişi benim

Duygu Yıldırım Pekşen Bu kişi benim

Nurettin Büyük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE M. Yorulmaz, D. Y. Pekşen, ve N. Büyük, “Gemi Sanayinde Çalışanların İş Doyumu ve İş Performansı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Researcher, c. 5, sy. 4, ss. 513–520, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.