Bu çalışmada 12.sınıf ve mezun öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, alan türü, anne-baba meslek ve yaşadıkları yer değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırma da veri toplama aracı olarak Kuzgun ve Bacanlı 1995 tarafından geliştirilen Mesleki Olgunluk Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmış ve araştırma ilişkisel tarama modeline göre yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında Burdur ili merkezinde bulunan Arena Özel Öğretim Kursundaki 169 102 kız, 67 erkek 12.sınıf ve mezun öğrenciler oluşturmuştur. Verilerin analizi Statistics 22 SPSS programı kullanılmıştır. Veriler Bağımsız Örneklem t Testi ve ANOVA ile analiz edilmiş olup elde edilen bulguların anlamlılığı .05 düzeyinde sınanmıştır. Analizler sonucunda Mezun ve 12.sınıf öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, alan türü, annebaba meslek ve yaşadıkları yer değişkenleri açısından anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır
In this study, the career maturity levels of 12th-grade students and graduates were examined in terms of the variables of gender, grade level, type of school, type of field, professions of the parents and the places of residence. The Career Maturity Scale developed by Kuzgun and Bacanlı 1996 and personal information form were used in the study as a data collection tool, and the study was conducted according to the relational screening model. The study group of the research consisted of 169 102 females and 67 males 12th-grade students and graduates from Arena Special Education Course in the city centre of Burdur in the 2016-2017 academic year. The data were analyzed by using the Independent Sample t-Test and ANOVA in the SPSS program, and the significance of the findings obtained was tested at the level of .05. Findings of results showed that graduates and 12th-grade students’ career maturity levels did not vary significantly by gender, grade level, type of school, type of field, professions of the parents, and the places of residence.
Career maturity High school student Type of school Type of field
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.