BibTex RIS Kaynak Göster

Kodaly ve Dalcroze Yaklaşımlarıyla Desteklenmiş Etkinliklerin İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Görüşlerine Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 71 - 84, 01.01.2018

Öz

Müzik eğitiminde kullanılan Kodaly ve Dalcroze yaklaşımları, yapılandırmacı yaklaşımı destekler nitelikte öğrencinin müziği yaparak ve yaşayarak deneyimlemesine dayalıdır. Bu iki yaklaşımın müzik dersinde birlikte kullanılmasının, birbirini tamamlayıcı bir unsur olması düşüncesine dayanarak, bu araştırmanın genel amacını, Kodaly ve Dalcroze yaklaşımlarıyla desteklenmiş etkinliklerin müzik dersine yönelik öğrenci görüşlerine olan etkisinin belirlenmesi oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmacı tarafından 5E modeli temel alınarak oluşturulan ders planları ve etkinliklerin, öğrencilerin müzik dersine yönelik görüşlerine etkisi sorgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul’daki özel bir ilkokulun 3. sınıfında öğrenim gören 6’sı kız, 4’ü erkek toplam 10 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan ve üç açık uçlu sorudan oluşan müzik dersi görüş formu ile toplanmış, elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, müzik dersinde kullanılan Kodaly ve Dalcroze yaklaşımlarıyla desteklenmiş etkinliklerin, ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik görüşlerini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Abrahams, F. (2005). Critical pedagogy for music education: A best practice to prepare future music educators. http://www-usr.rider.edu/: http://www- usr.rider.edu/~vrme/v7n1/visions/Abrahams.CPME Best Practices.pdf adresinden 31.01.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Aksu, C. (2015a). Müzik eğitiminde ‘yapılandırmacı sorular’. Sanat Eğitimi Dergisi, 3(1), 47
  • Aksu, C. (2015b). Müzik eğitiminde yapılandırmacılık. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (12), 56-68.
  • Çevik, D. B. (2007). Müzik öğretim yöntemlerinden Orff müzik öğretisine genel bir bakış. BAÜ FBE Dergisi, 95-100.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-8.
  • Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382.
  • Gültekin, M., Karadağ, R. ve Yılmaz, F. (2007). Yapılandırmacılık ve öğretim uygulamalarına yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 503-528.
  • Houlahan, M. ve Tacka, P. (2015). Kodaly Today. A Cognitive Approach to Elementary. Oxford University Press.
  • İnan, G. (2011). Eylem araştırması: eğitimde değişimin yaratılmasında öğretmenin gücü. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 92, 481-486.
  • Johnson, A. P. (2014). Eylem araştırması el kitabı. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Kocabaş, A. ve Selçioğlu, E. (2006). İlköğretim okulları 4. ve 5. Sınıflarında müzik dersinin gerçekleşme düzeyi ve öğrencilerin beklentilerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (19), 59-69.
  • Kaya, Z. (2011). Koro eğitiminde yapılandırmacı yaklaşımın tutum, öz-yeterlik algısı ve akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Köklü, N. (2001). Eğitim eylem araştırması-öğretmen araştırması. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34 (1-2), 35-43.
  • McCarthy, M. (2003). Better Practise in Music Education. Baltimore: Maryland State Department of Education.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Özmenteş, G. (2009). Öğrenme kuramlarının müzik eğitimi üzerindeki yansımaları, eğitimde yeni yönelimler. Öğrenmenin doğası ve değerlendirme sempozyumu, Tevfik Fikret Lisesi. İzmir.
  • Scott, S. (2011). Contemplating a constructivist stance for active learning within music education. Arts Education Policy Review, 112(4), 191-198.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shively, J. (2015). Constructivism in music education. Arts Education Policy Review, vol. 116(3), 128-136.
  • Symons. K. (2014). Constructivism in the undergraduate music-theory classroom. http://www.academia.edu/6724907/Constructivism_in_the_Undergraduate_MusicTheory_Classroom adresinden 27.10.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Topoğlu, O. (2012). Çocukların eğitiminde kullanılan müzik öğretim yöntemleri. International Journal of Early Childhood Education Research Dergisi, 1(2).
  • http://ijecer.net/pfi-depo/v1n2/topoglu2.pdf adresinden 20.06.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Webster, P. R. (2002). Creative Thinking and Music Education: Encouraging Students to Make Aesthetic. In Proceedings of the 10th Anniversary of ESCOM conference on Musical Creativity. Liege: Liege University.
  • Yıldırım, K. (2009). Kodaly yönteminin ilköğretim öğrencilerinin keman çalma becerisi, özyeterlik algısı ve keman çalmaya ilişkin tutumları üzerindeki etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

The Effect of Activities Supported by The Kodaly and Dalcroze Approaches on Opinions of 3rd Grade Students on Music Course

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 71 - 84, 01.01.2018

Öz

The Kodaly and Dalcroze approaches used in music education are based on experiencing the learner 's music by making and living, and in a way supporting constructive approach. Based on the idea that the use of these two approaches in music lessons is complementary, the overall purpose of this research is to determine the effectiveness of events supported by Kodaly and Dalcroze approaches to students' opinions on music lessons. For this purpose, the researcher's lesson plans and activities based on the 5E model were questioned about the effects of the students' opinions on music lessons. The study group of the study consisted of a total of 10 students, 6 girls and 4 boys, who were educated in the 3rd grade of a private elementary school in Istanbul in the academic year of 2015-2016. The data of the study was collected by the researcher with a music course opinion form consisting of three open ended questions and the obtained data was analyzed by descriptive analysis technique. As a result of the research, it was concluded that the activities supported by the Kodaly and Dalcroze approaches used in the music linfluenced the views of 3rd grade students of the primary school towards the music lesson positively

Kaynakça

  • Abrahams, F. (2005). Critical pedagogy for music education: A best practice to prepare future music educators. http://www-usr.rider.edu/: http://www- usr.rider.edu/~vrme/v7n1/visions/Abrahams.CPME Best Practices.pdf adresinden 31.01.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Aksu, C. (2015a). Müzik eğitiminde ‘yapılandırmacı sorular’. Sanat Eğitimi Dergisi, 3(1), 47
  • Aksu, C. (2015b). Müzik eğitiminde yapılandırmacılık. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (12), 56-68.
  • Çevik, D. B. (2007). Müzik öğretim yöntemlerinden Orff müzik öğretisine genel bir bakış. BAÜ FBE Dergisi, 95-100.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-8.
  • Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382.
  • Gültekin, M., Karadağ, R. ve Yılmaz, F. (2007). Yapılandırmacılık ve öğretim uygulamalarına yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 503-528.
  • Houlahan, M. ve Tacka, P. (2015). Kodaly Today. A Cognitive Approach to Elementary. Oxford University Press.
  • İnan, G. (2011). Eylem araştırması: eğitimde değişimin yaratılmasında öğretmenin gücü. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 92, 481-486.
  • Johnson, A. P. (2014). Eylem araştırması el kitabı. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Kocabaş, A. ve Selçioğlu, E. (2006). İlköğretim okulları 4. ve 5. Sınıflarında müzik dersinin gerçekleşme düzeyi ve öğrencilerin beklentilerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (19), 59-69.
  • Kaya, Z. (2011). Koro eğitiminde yapılandırmacı yaklaşımın tutum, öz-yeterlik algısı ve akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Köklü, N. (2001). Eğitim eylem araştırması-öğretmen araştırması. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34 (1-2), 35-43.
  • McCarthy, M. (2003). Better Practise in Music Education. Baltimore: Maryland State Department of Education.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Özmenteş, G. (2009). Öğrenme kuramlarının müzik eğitimi üzerindeki yansımaları, eğitimde yeni yönelimler. Öğrenmenin doğası ve değerlendirme sempozyumu, Tevfik Fikret Lisesi. İzmir.
  • Scott, S. (2011). Contemplating a constructivist stance for active learning within music education. Arts Education Policy Review, 112(4), 191-198.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shively, J. (2015). Constructivism in music education. Arts Education Policy Review, vol. 116(3), 128-136.
  • Symons. K. (2014). Constructivism in the undergraduate music-theory classroom. http://www.academia.edu/6724907/Constructivism_in_the_Undergraduate_MusicTheory_Classroom adresinden 27.10.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Topoğlu, O. (2012). Çocukların eğitiminde kullanılan müzik öğretim yöntemleri. International Journal of Early Childhood Education Research Dergisi, 1(2).
  • http://ijecer.net/pfi-depo/v1n2/topoglu2.pdf adresinden 20.06.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Webster, P. R. (2002). Creative Thinking and Music Education: Encouraging Students to Make Aesthetic. In Proceedings of the 10th Anniversary of ESCOM conference on Musical Creativity. Liege: Liege University.
  • Yıldırım, K. (2009). Kodaly yönteminin ilköğretim öğrencilerinin keman çalma becerisi, özyeterlik algısı ve keman çalmaya ilişkin tutumları üzerindeki etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bülent Küçük Bu kişi benim

Jale Deniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE B. Küçük ve J. Deniz, “Kodaly ve Dalcroze Yaklaşımlarıyla Desteklenmiş Etkinliklerin İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine Yönelik Görüşlerine Etkisi”, Researcher, c. 6, sy. 1, ss. 71–84, 2018.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.