BibTex RIS Kaynak Göster

Renk Olgusu ve Resim Sanatına Yansımaları

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 210 - 223, 01.01.2018

Öz

Renk üzerine yapılan araştırmalarda renk olgusuna karşı farklı yaklaşımlar olduğu gözlemlenmektedir. Bu yaklaşımlarda rengin, ışık, boya veya insanın görme algısı durumunun incelenmesiyle ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Fizyolojik tanımlamada renk, ışığın gözün retinasına değişik biçimde ulaşması ile ortaya çıkan bir algılama olarak açıklanmaktadır. Bu algılama, ışığın maddeler üzerine çarpması ve bazen soğurulup bazen yansıması nedeniyle çeşitlilik gösterir. İşte bu oluşuma renk veya renk tonu denir. İnsanın renk arayışları geçmiş yüzyıllarda olduğu gibi, sonraki yıllarda da kendini göstermiştir. Birçok alanda oluşan teknik gelişmelerle birlikte boyanın kimyası da değişmiştir. Bu değişim, resim yüzeyindeki renk yaklaşımlarına da etkilerde bulunmuştur. Resimde bilimsel perspektifin keşfi, ışık-gölge, volüm ve kompozisyon anlayışındaki değişimlere neden olmuştur. Ve bu değişimler geçen yüzyıllardaki anlayışla karşılaştırılamayacak kadar büyük farklılıklar ve yenilikler doğurmuştur. Rönesans, yeni bilgi ve tekniklerin gelişmesine olanak sağlamış, birçok açıdan nitelik ve çeşitliliği de beraberinde getirmiştir. Ayrıca, resim sanatının şekillenmesine büyük katkıları olan renk, ilk çağlardan modern zamanlara kadar insanın kendini farklı biçimlerde ve farklı anlamlarda ifade etmesine olanak sağlamıştır. Bu konuda renk olgusu insanların düşüncelerini ve duygularını kolay yolla ifade edebileceği önemli bir değer olmuştur. Resim sanatının tarihine bir göz atıldığında, rengin özgül renk değerinin ötesinde temsil değeri ile de kullanıldığı görülmektedir. Temsili renk değeri ile ifade edilmek istenen ise, rengin dış dünyayı yansıtma aracı olarak kullanılmasıdır

Kaynakça

  • Akay, A. (2001). Sanatın Sosyolojik Gözü. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Blazwick, I. & Wilson, S.(2000). Tate Modern: The Handbook, Publishing Londra: Tate Gallery.
  • Coşkun, N. (2006). Resim Sanatında Renk Öz Bağıntıları, Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. http://ulusaltezmerkezi.com/resim-sanatinda-renk-oz-bagintilari/133/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 20.11.2016)
  • Farthing, S. (2014). Sanatın Tüm Öyküsü (Çev: G. Aldoğan & F. Candil Çulcu). Çin: Hayalperest Yayınevi.
  • Gage, J. (2000). Color and Meaning: Art, Science and Symbolism. Berkeley: University of California Press.
  • Gage, J. (2006). Colour in Art. Londra: Thames & Hudson.
  • Germaner, S. (1997). 1960 Sonrası Sanat. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Hoffmann Hans (2016). Artist/Teacher, Teacher/Artist- http://www.pbs.orf/hanshofmann/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 14.11.2016)
  • Kavukçu, M. (2016). Resim Sanatında Renk Olgusu Üzerine. http://e-dergi.atauni.edu.tr adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 15.11. 2016)
  • Kuspit, D.(2006). Sanatın Sonu. (Y. Tezgiden, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kuspit, D. (2016). A Critical History of 20th-century Art. http://www.pbs.orf/hanshofmann/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 15. 11. 2016)
  • Leppert, R. (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü-İmgelerin Toplumsal İşlevi. ( İ. Türkmen, çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Livingstone, M. (2002). Vesion and Art: The Biology of Seeing. New York: Abrams Books.
  • Kandinsky, Vassily (2009). Sanatta Zihinsellik Üstüne. (Tevfik Turan, çev.). İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Malacara, D. (2002). Color Vision and Colorimetry:Theory and Applications, Second Edition. USA: The İnternational Society For Optical Engineering.
  • Moszynska, Anna (1990). Abstract Art, Londra: Thames & Hudson.
  • Öztuna, Y. (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım, İstanbul: Yorum Sanat Evi.
  • Seylan, A. (2005). Temel Tasarım, Ankara: M-Kitap.
  • Wö1ff1in, H. (1995). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, (H. Örs), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Vision Science & the Emergence of Art, http://www.webexhibits.org/colorart/sherman.html. adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 07.11.2016)

The Concept of Color and Its Reflections on Art

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 210 - 223, 01.01.2018

Öz

Different approaches regarding the concept of color can be observed in studies carried out over color. From this approaches it can be understood that color emerges from the investigation of light, paint or visual perception of humans. Physiologically color is explained as perception emerging from the light reflecting in the retina in different ways. This perception varies as a result of the light hitting substances and sometimes getting absorbed, sometimes getting reflected. This formation is called color or color tone. Humans’ search for color has appeared in recent years as well as it did in the past centuries. On top of many technical developments in many areas, the chemistry of paint has also changed, which has also reflected upon approaches of color on painting surfaces. The discovery of scientific perspective in painting has caused changes in conception of light-shade, volume and composition. And these changes have produced big differences and innovations which cannot be compared to the conceptions of previous centuries. The renaissance enabled new information and technics to be improved, and brought about many qualities and varieties in many ways. Furthermore, the color which had a major contribution on the embodiment of art has enabled humans to express themselves in different forms and meanings since the ancient times to modern days. In this respect, the concept of color has become an important value with which humans can easily express their thoughts and emotions. When the history of art is considered, the color is also used as representation value beyond its specific color value. By representative color value, it is meant that the color is used as an instrument to reflect the outer world also changed, which has also reflected upon approaches of color on painting surfaces. The discovery of scientific perspective in painting has caused changes in conception of light-shade, volume and composition. And these changes have produced big differences and innovations which cannot be compared to the conceptions of previous centuries. The renaissance enabled new information and technics to be improved, and brought about many qualities and varieties in many ways. Furthermore, the color which had a major contribution on the embodiment of art has enabled humans to express themselves in different forms and meanings since the ancient times to modern days. In this respect, the concept of color has become an important value with which humans can easily express their thoughts and emotions. When the history of art is considered, the color is also used as representation value beyond its specific color value. By representative color value, it is meant that the color is used as an instrument to reflect the outer world.

Kaynakça

  • Akay, A. (2001). Sanatın Sosyolojik Gözü. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Blazwick, I. & Wilson, S.(2000). Tate Modern: The Handbook, Publishing Londra: Tate Gallery.
  • Coşkun, N. (2006). Resim Sanatında Renk Öz Bağıntıları, Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. http://ulusaltezmerkezi.com/resim-sanatinda-renk-oz-bagintilari/133/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 20.11.2016)
  • Farthing, S. (2014). Sanatın Tüm Öyküsü (Çev: G. Aldoğan & F. Candil Çulcu). Çin: Hayalperest Yayınevi.
  • Gage, J. (2000). Color and Meaning: Art, Science and Symbolism. Berkeley: University of California Press.
  • Gage, J. (2006). Colour in Art. Londra: Thames & Hudson.
  • Germaner, S. (1997). 1960 Sonrası Sanat. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Hoffmann Hans (2016). Artist/Teacher, Teacher/Artist- http://www.pbs.orf/hanshofmann/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 14.11.2016)
  • Kavukçu, M. (2016). Resim Sanatında Renk Olgusu Üzerine. http://e-dergi.atauni.edu.tr adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 15.11. 2016)
  • Kuspit, D.(2006). Sanatın Sonu. (Y. Tezgiden, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kuspit, D. (2016). A Critical History of 20th-century Art. http://www.pbs.orf/hanshofmann/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 15. 11. 2016)
  • Leppert, R. (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü-İmgelerin Toplumsal İşlevi. ( İ. Türkmen, çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Livingstone, M. (2002). Vesion and Art: The Biology of Seeing. New York: Abrams Books.
  • Kandinsky, Vassily (2009). Sanatta Zihinsellik Üstüne. (Tevfik Turan, çev.). İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Malacara, D. (2002). Color Vision and Colorimetry:Theory and Applications, Second Edition. USA: The İnternational Society For Optical Engineering.
  • Moszynska, Anna (1990). Abstract Art, Londra: Thames & Hudson.
  • Öztuna, Y. (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım, İstanbul: Yorum Sanat Evi.
  • Seylan, A. (2005). Temel Tasarım, Ankara: M-Kitap.
  • Wö1ff1in, H. (1995). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, (H. Örs), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Vision Science & the Emergence of Art, http://www.webexhibits.org/colorart/sherman.html. adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 07.11.2016)
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökçen Şahmaran Can Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE G. Şahmaran Can, “Renk Olgusu ve Resim Sanatına Yansımaları”, Researcher, c. 6, sy. 1, ss. 210–223, 2018.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.