Bu araştırma, Mardin Artuklu Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerden lisanslı sporcu olan öğrencilerin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ve düzeylerinin farklı değişkenler açısından karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya toplam 183 öğrenci katılmıştır. Öğrenci tutumlarının ölçülmesi için Demirhan ve Altay 2001 tarafından geliştirilen, toplam 24 maddeden oluşan Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.91, Ölçüt geçerliliği katsayısı da 0.79 olarak tespit edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplar için iki faktörlü varyans analizi Two-Way ANOVA kullanılmıştır. Farkın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek için Tukey Testinden faydalanılmıştır. Araştırma üniversitede okuyan lisanslı sporcu öğrencilerin tutum puanları ortalamaları üstüne yapılan analiz neticesinde, öğrenciler arasında istatistiksel şekilde bir fark tespit edilmiştir. Yapılan çalışma neticesinde, aktif olarak spor yapan öğrenciler incelendiğinde sporcu lisansı olan öğrenciler lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir fark tespit edilmiştir. p
This study was conducted to compare the attitudes and levels of physical education and spore of the students who are licensed athletes from Mardin Artuklu University in terms of different variables. A total of 183 students participated in the research. For measuring student attitudes, a total of 24 items of Physical Education and Sport Attitude Scale developed by Demirhan and Altay 2001 were used. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was 0.91 and the criterion validity coefficient was 0.79. Two-way analysis of variance Two-Way ANOVA was used for independent groups in the analysis of the data. The Tukey Test was used to determine which group originated the difference. As a result of the analysis on the average of the attitude scores of the licensed athletes who studied in the research university, a statistical difference was found among the students. As a result of the study, a statistically significant difference was found in favor of the athlete license students when active sports students were examined. P
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.