Tükenmişlik kavramı ilk olarak 1970’li yıllarda Amerika’da, müşteri hizmetlerinde çalışan insanların yaşadığı mesleki bunalımı ifade etmek için kullanılmıştır. Tükenmişlik kavramı bir organizasyonun verimliliğine doğrudan etki eden önemli faktörlerdendir. Verimli bir organizasyonda verimli insan kaynağından oluştuğundan, çalışanlar kendilerini bedenen ve ruhen sağlıklı ve iyi hissettiklerinde verimli çalışanlar olurlar ve verimli organizasyonlar oluştururlar. Banka çalışanları da her alanında kendini hissettiren sıkıntılar, problemler ve zorlamalarla dolu bir yaşamla karşı karşıyadır. Banka çalışanlarının verimini, sağlığını ve psikolojisini etkileyen faktörler; kişisel tükenmişlik, iş tükenmişliği ve müşteri tükenmişliği olarak tanımlanan ve mesleki yılgınlık olarak da isimlendirilen tükenmişlik düzeyleridir. Bu araştırmada banka çalışanlarının tükenmişliği “Kopenhag Tükenmişlik Envanterleri’ne” göre ölçülmüştür. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Anketin güvenirliliği 0,9213 tespit edilmiştir. Anket verileri SPSS 20 IBM statistics programı ile t ve F testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Anketin kapsamı banka çalışanlarının duygusal, fiziksel, ruhsal durumlarını ve bu durumlarla demografik faktörlerin ilişkisini araştırmaktır. Alan araştırmasının maliyeti ve çeşitli zorluklar nedeniyle, araştırma İstanbul İlindeki özel sermayeli yerli ve yabancı mevduat bankaları arasından rassal örnekleme metodu ile seçilen 17 bankanın çalışanları ile yapılmıştır. Kopenhag tükenmişlik envanterinde değerlendirilmesinde bankalara, faaliyet alanına, faaliyet alanının sınırlarına, çalışan sayısına, bölüm, unvan, eğitim durumu, yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre, tükenmişlikler incelenmiştir. Sonuç olarak ise cinsiyet ve banka değişkenlerine göre CBI’nın üç alt boyutlarında farklılıkların önemli olduğu bulunmuştur
Kopenhag Tükenmişlik Envanteri Bankacılar Tükenmişlik Güvenilirlik
The concept of burnout syndrome was used in USA in the seventies to express the occupational depression of the officials who work in client sector for the first time. Burnout syndrome is one of the important factor that has direct effect on the productivity of an establishment. A productive establishment means physically and mentally active minds so when the workforce feel themselves psychologically, socially, or physically good success comes easily. Bank officials -as other workers in other sectors- can have problems, desperations, difficulties in every area of their lives. One of the factor that effects accomplishment of bank officials is their burnout exhaustion level which includes personal exhaustion, work exhaustion, client exhaustion. Burnout syndrome is also named as occupational intimidation. In this study, bank employees’ burnout were measured with respect to CBI. As a result of the measurement, there were statistical differences were found in the gender and banks for CBI, operating limits. In this study, the survey method was used and the survey reliability was found to be as 0.9213. The data of the survey was analyzed by SPSS 20 IBM statistics by t and F tests. We aim correlate the state of prolonged physical, emotional exhaustion, and depression of bank officials to their demographic factors. Due to economical situation and various difficulties, the study was conducted via random sampling method with the employees of 17 bank whom work in Private equity and foreign deposit bank. In the validation of Copenhagen Burnout Inventory, the variables of banks, area of activity, limits of activity area, personal quantity, department, title, educational status, age and sex were examined. The significancy p< 0.05 was found in three sub dimensions of Burnout according to the variables of sex and banks. Therefore we conclude that CBI is a reliable and valid instrument for measuring Burnout
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 3 |