Staj, öğrencilerin okulda aldıkları teorik bilgileri ve laboratuvar ortamlarında görmüş oldukları uygulamaları, gerçek iş yaşamlarında somutlaştırmalarına ve pekiştirmelerine, buna bağlı olarak beceri ve deneyim kazanmalarına imkân tanıyan iş başı eğitim yöntemidir Öz, Özden & Özkuk, 2014; Ruhanen, Robinson & Breakey, 2013; Wasi & Lodhi, 2015 . Stajlar aynı zamanda öğrencilerin çalışma hayatları ile ilk olarak tanıştıkları dönemdir. Öğrencilerin çalışacakları alanı tanımlarında ve mesleklerini sevmelerinde staj dönemlerinin ve özellikle yaz stajlarının rolü büyüktür. Öğrencilere uygulama ve deneyim kazandırması düşüncesiyle üniversitelerde yaz stajı yapma zorunluluğu bulunmaktadır. Bu zorunluluk neticesinde bazı problemler ortaya çıkmıştır. Bu amaçla, Iğdır Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu programlarında öğrenim gören öğrencilerin yapmış oldukları stajlar ile ilgili görüşleri, bu konudaki sorunların tanımlanmasında ve bu sorunların çözümüne yönelik önerilerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışma betimsel tarama modelinde bir çalışma olup, anket tekniği ile gerçekleşmiştir. Araştırmada, öğrencilerin yaz stajı hakkındaki görüş ve önerileri nicel veriler ile toplanmıştır. Çalışmanın evreni, Iğdır Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu; Çocuk Gelişimi, İlk ve Acil Yardım, Tıbbi Laboratuvar, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik, Çevre Sağlığı, Evde Hasta Bakımı ve Yaşlı Bakımı programlarında öğrenim gören ve yaz stajını tamamlayan 349 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem alınmaya gidilmemiş, evrenin bütününe ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmada veriler, Hançer Aydemir 2016 tarafından oluşturulan anket formu ile elde edilmiştir. Çalışmada 349 adet geçerli anketten elde edilen veriler, yüzde ve frekans dağılımları, çapraz tablo Crosstab , Kruskal -Wallis ve korelasyon analizi yapılarak bulunmuştur. Araştırma elde edilen bulgular sonucunda, yaz stajını yapan öğrencilerin %73,4’ ü staj yapılan kurumda staj esnasında bir bilginin verilmediğini ifade etmişlerdir. Bu durumun sebebi olarak da, öğrencilerin %24,3’ü stajyerlere geçici eleman gözüyle bakıldığı ve öğrencilerin %20,2’si ise stajyerlerin önemsenmediğini belirtmişlerdir. Çalışmaya katılan öğrenciler, staj yerlerinin belirlenmesinde en önemli faktörün, staj yapılacak yerin ikamet edilen bölgede %62,8 olmasını belirtmişlerdir. Buna yönelik olarak yapılan korelasyon analiz sonucunda, öğrencilerin ikamet ettiği bölge ile staj yapılan bölge arasında pozitif yönde ve yüksek bir ilişki olduğu tespit edilmiştir r 349 = .849; p
Yaz stajı Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu Mesleki deneyim
Traineeship, is a job-shadowing method which enables for students to embody and consolidate real work life of theoretical knowledge that they have learned at school and seen at laboratory correspondingly to gain experience and talent Öz, Özden & Özkuk, 2014; Ruhanen, Robinson & Breakey, 2013; Wasi & Lodhi, 2015 . Traineeship, at the same time, is the first period that students meet with the working life. Traineeship periods especially summer internship, owe a great role for students to get familiar with the areas that they will work and love their jobs. Summer internship is obligatory at Universities with the idea of making students to gain practice and experince. As a result of this obligation, some problems appeared. For this purpose, it is aimed to develop suggestions for solving and determining these problems with the views of students studying at Vocational School of Health Sciences of Iğdir University. The study is administered with the survey technique and owes descriptive analysis model. Views and suggestions of students about summer internship was gathered with qualitative data for the study. The study is comprised from 349 students studying at the departments of Vocational School of Health Sciences; Child Care, First Aid and Emergercy, Medical Laboratory, Medical Documentation and Secretary, Environmental Health, Elderly Care. In the study, sampling wasn’t gathered instead it is aimed to reach the entire population. Data is gathered with questionnaire that is developed by Hançer Aydemir 2016 . The data of 349 valid questionnaires were analyzed and percentage/frequency distributions, Crosstab,Kruskal -Wallis and correlation analysis were found out. According to the results of the study, 73,4 % of summer internship students expressed that they are not informed during the traineeship at the institution that they have made their traineeship. As a reason of this situation, 24,3 % of them expressed that they are seen as temporary worker and 20,2% of them expressed that they are not cared. Students who participated in the study, 62,8% expressed that the most significant factor in determining the traineeship place was the traineeship place’s locating in the living location. In the result of correlation analysis directed for this, there was a positive and high relation between residential location and traineeship location r 349 = .849; p
Summer internship Vocational school of health sciences Occupational experience
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 3 |