Bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin bilişsel duygu düzenleme stratejileri, romantik ilişkilerle ilgili akılcı olmayan inançları ve öz anlayışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında eğitim gören 402 üniversite öğrencisi 297 kadın, 105 erkek oluşturmaktadır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin bilişsel duygu düzenleme stratejilerini ölçmek amacıyla “Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği”, romantik ilişkilerle ilgili akılcı olmayan inançlarını ölçmek amacıyla “Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği” ve öz anlayışlarını ölçmek amacıyla “Öz Anlayış Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler üzerinde betimsel analizler, pearson momentler çarpımı korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda bilişsel duygu düzenleme stratejileri ile romantik ilişkilerle ilgili akılcı olmayan inançlar ve öz anlayış arasında anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca romantik ilişkilerle ilgili akılcı olmayan inançlar ile öz anlayış arasında anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Bilişsel duygu düzenleme stratejileri romantik ilişkilerle ilgili akılcı olmayan inançların % 26.1 ‘ini yordamaktadır. Bilişsel duygu düzenleme stratejilerinden kendini suçlama, kabul etme, olumluya yeniden odaklanma, plana yeniden odaklanma, olumlu yeniden değerlendirme, felaketleştirme ve diğerlerini suçlama alt boyutları öz anlayışın % 45.9’unu yordamaktadır. Bununla birlikte romantik ilişkilerle ilgili akılcı olmayan inançların farklı düşünme ve aşırı beklentiler alt boyutlarının öz anlayışın % 8.6’sını yordadığı tespit edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlar alanyazın ışığında tartışılmıştır
The purpose of this research is to examine the relationship between university students's cognitive emotion regulation strategies, irrational beliefs about romantic relationships and self-compassion. The sample of the study consisted of 402 university students 297 females and 105 males studying in 20192020. In order to collect data, Demographic Information Form, Cognitive Emotion Regulation Scale, Irrational Romantic Relationship Beliefs Scale and Self Compassion Scale were used. Descriptive analysis, Pearson correlation and multiple linear regression analysis were performed. As a result of the research, it was found that there was a significant relationship between cognitive emotion regulation strategies and irrational beliefs about romantic relationships and self-compassion. It was also found that there was a significant relationship between irrational beliefs about romantic relationships and self-compassion. Cognitive emotion regulation strategies predict 26.1% of irrational beliefs about romantic relationships. The sub-dimensions of cognitive emotion regulation strategies self-blame, acceptance, positive refocusing, refocus on planning, positive reappraisal, catastrophizing and other-blame predict 45.9% of self-compassion. Furthermore multiple linear regression analysis demonstrated that different thinking and extreme expectations, which are sub-dimensions of irrational beliefs about romantic relationships were % 8.6 predictors of self-compassion. The results of the study were discussed in the light of the literature
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.