Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Afet Farkındalık Eğitimlerinde Verimliliği Arttıran Modeller

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 55 - 69, 30.06.2019
https://doi.org/10.32569/resilience.563230

Öz

Türüne ve niteliğine bağlı olarak afetler önemli
fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplara yol açar. Hazırlık, afetleri önlemenin
temel yoludur. Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığı (AFAD),
doğa olaylarının afetlere dönüşmesini önlemek
amacıyla çeşitli hazırlık faaliyetler yürütmektedir.  Örneğin, kamuoyunu
bilinçlendirmek üzere 2003 yılında Ankara'da kurulan AFAD Deprem Simülasyon
Merkezi'nde bugüne kadar her yaştan çok sayıda öğrenciye ve kamu personeline
eğitim verilmiştir. AFAD’ın eğitimlerinde kullanılmak üzere eğitmenler
tarafından özel tasarlanıp üretilmiş olan birçok model mevcuttur. Bu çalışmada
depremin oluşum mekanizmasının ve gerçekleşme sürecinin gösterildiği "Yer
Kabuğu Katman Modeli"
ile "Üzerinde Yapı İnşa Edilebilen Deprem Sarsma Tablası Modeli"nin
tasarım ve üretim süreçleri anlatılmaktadır. Afet farkındalık eğitimlerinde katılımcıların izleyici
konumundan çıkıp sürece dâhil edilmesini sağlayan bu modeller ilgi
uyandırmakta, soyut şeyleri somutlaştırmakta, zamandan tasarruf sağlamakta ve
tekrar tekrar kullanılabilmektedir.
Söz konusu modellerin çoğaltılarak ülkemizin her yerinde deprem
farkındalık eğitimlerinde kullanılabileceği düşünülmektedir. Dolayısıyla,
kolaylıkla modellenebilecek bu materyallerin ihtiyaç duyulan eğitim
kurumlarında, sivil toplum ya da kamu kuruluşlarında üretilerek depremler
konusunda daha çok insanın deneyime dayalı bilinçli hale gelmesi sağlanabilir.

Kaynakça

  • AFAD. (2014, Kasım). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Eylül 25, 2018 tarihinde afad: https://www.afad.gov.tr/upload/Node/3495/xfiles/sozluk.pdf adresinden alındı
  • AFAD. (2015, Haziran 12). Ekim 27, 2018 tarihinde www.afad.gov.tr: https://www.afad.gov.tr/tr/1438/Afete-Hazir-Okullar-Odul-Aldi adresinden alındı
  • AFAD. (2016, Mart 04). Ekim 27, 2018 tarihinde afad.gov.tr: https://www.afad.gov.tr/tr/3617/Afete-Hazir-Turkiye-Ile-Okullar-Harekete-Geciyor adresinden alındı
  • AFAD. (2016, Mayıs 31). https://www.afad.gov.tr/tr/4275/Ilkokul-Ogrencileri-Afete-Hazir-Turkiye-Icin-Tiyatro-Yapiyor. Ekim 27, 2018 tarihinde www.afad.gov.tr: https://www.afad.gov.tr/tr/4275/Ilkokul-Ogrencileri-Afete-Hazir-Turkiye-Icin-Tiyatro-Yapiyor adresinden alındı
  • AFAD. (2017, Ocak 25). Ekim 27, 2018 tarihinde www.afad.gov.tr: https://www.afad.gov.tr/tr/15362/AFAD-okullari-harekete-geciriyor adresinden alındı
  • AFAD. (2018). Hakkında. Eylül 25, 2018 tarihinde AFAD: https://www.afad.gov.tr/tr/2211/AFAD-Hakkinda adresinden alındı
  • AFADEM. (2014). https://ankara.afad.gov.tr/tr/4135/Deprem-Simulasyon-Merkezi.
  • Atlı, A. (2006). Afet Yönetimi Kapsamında Deprem Açısından Japonya ve Türkiye Örneklerinde Kurumsal Yapılanma. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü. (2003). Uluslararası Acil Durum Yönetimi Sempozyumu Sonuç Raporu. Ankara.
  • Demirel, Ö. (2012). Öğretme Sanatı (Öğretim İlke ve Yöntemleri). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Ekinci, N. (2011). İşbirliğine Dayalı Öğrenme. Ö. Ed: Demirel içinde, Eğitimde Yeni Yönelimler (s. 93-109). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Ergünay, O. (2007). Türkiye'nin Afet Profili. TMMOB Afet Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 1-14). Ankara: TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası.Gazi Üniversitesi Deprem Araştırma ve Uygulama Merkezi. (2007). Türkiye'nin Afet Profili. TMMOB AFET SEMPOZYUMU, (s. 1-14).
  • Kadıoğlu, M. (2009). Eğitim Kurumları İçin Afet Acil Yardım Planlama Rehberi. İstanbul: İstanbul İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü.
  • Karamustafaoğlu, O. Ö. (2004). Isı ve sıcaklık kavramarının öğrencilerin zihninde yapılanmasına yönelik bir örnek olay incelemesi. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 94-109.
  • Özden, Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Şahinel, M. (2011). Etkin Öğrenme. Ö. Ed: Demirel içinde, Eğitimde Yeni Yönelimler (s. 149-165). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Yalın, H. İ. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • https://www.afad.gov.tr/tr/1547/AFAD-Engel-Tanimiyor
  • https://www.afad.gov.tr/tr/1825/AFAD-ta-Isaret-Dili-ile-Deprem-Egitimi

The Models Which Raise Efficiency in Disaster Awareness Trainings

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 55 - 69, 30.06.2019
https://doi.org/10.32569/resilience.563230

Öz

Disasters, depending on the type and nature, cause
significant physical, economic and social losses. Being ready for disasters is
the most basic way to prevent or reduce the destruction caused by disasters.
Disaster and Emergency Management Presidency (AFAD) carries out various
activities in order to prevent the transformation of natural events into
disasters. For example, AFAD Earthquake Simulation Center, which was
established in Ankara in 2003 to raise public awareness, has trained many
students and civil servants of all ages to date. There are many models
specially designed and produced by instructors for use in AFAD's trainings. In
this study, the design and production processes of the "Earth Shell Layer
Model" and "
Earthquake
shock table model that can be building design on it" are explained. These
models that enable participants to be included in the process and become
involved in disaster awareness trainings; arouses interest, materializes
abstract things, saves time and can be used again and again. It is thought that
these models can be used in earthquake awareness training throughout Turkey.
Therefore, these materials, which can be modeled easily, can be produced in
needed educational institutions, civil society or public institutions and more
people can become conscious about experience.

Kaynakça

  • AFAD. (2014, Kasım). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Eylül 25, 2018 tarihinde afad: https://www.afad.gov.tr/upload/Node/3495/xfiles/sozluk.pdf adresinden alındı
  • AFAD. (2015, Haziran 12). Ekim 27, 2018 tarihinde www.afad.gov.tr: https://www.afad.gov.tr/tr/1438/Afete-Hazir-Okullar-Odul-Aldi adresinden alındı
  • AFAD. (2016, Mart 04). Ekim 27, 2018 tarihinde afad.gov.tr: https://www.afad.gov.tr/tr/3617/Afete-Hazir-Turkiye-Ile-Okullar-Harekete-Geciyor adresinden alındı
  • AFAD. (2016, Mayıs 31). https://www.afad.gov.tr/tr/4275/Ilkokul-Ogrencileri-Afete-Hazir-Turkiye-Icin-Tiyatro-Yapiyor. Ekim 27, 2018 tarihinde www.afad.gov.tr: https://www.afad.gov.tr/tr/4275/Ilkokul-Ogrencileri-Afete-Hazir-Turkiye-Icin-Tiyatro-Yapiyor adresinden alındı
  • AFAD. (2017, Ocak 25). Ekim 27, 2018 tarihinde www.afad.gov.tr: https://www.afad.gov.tr/tr/15362/AFAD-okullari-harekete-geciriyor adresinden alındı
  • AFAD. (2018). Hakkında. Eylül 25, 2018 tarihinde AFAD: https://www.afad.gov.tr/tr/2211/AFAD-Hakkinda adresinden alındı
  • AFADEM. (2014). https://ankara.afad.gov.tr/tr/4135/Deprem-Simulasyon-Merkezi.
  • Atlı, A. (2006). Afet Yönetimi Kapsamında Deprem Açısından Japonya ve Türkiye Örneklerinde Kurumsal Yapılanma. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü. (2003). Uluslararası Acil Durum Yönetimi Sempozyumu Sonuç Raporu. Ankara.
  • Demirel, Ö. (2012). Öğretme Sanatı (Öğretim İlke ve Yöntemleri). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Ekinci, N. (2011). İşbirliğine Dayalı Öğrenme. Ö. Ed: Demirel içinde, Eğitimde Yeni Yönelimler (s. 93-109). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Ergünay, O. (2007). Türkiye'nin Afet Profili. TMMOB Afet Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 1-14). Ankara: TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası.Gazi Üniversitesi Deprem Araştırma ve Uygulama Merkezi. (2007). Türkiye'nin Afet Profili. TMMOB AFET SEMPOZYUMU, (s. 1-14).
  • Kadıoğlu, M. (2009). Eğitim Kurumları İçin Afet Acil Yardım Planlama Rehberi. İstanbul: İstanbul İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü.
  • Karamustafaoğlu, O. Ö. (2004). Isı ve sıcaklık kavramarının öğrencilerin zihninde yapılanmasına yönelik bir örnek olay incelemesi. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 94-109.
  • Özden, Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Şahinel, M. (2011). Etkin Öğrenme. Ö. Ed: Demirel içinde, Eğitimde Yeni Yönelimler (s. 149-165). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Yalın, H. İ. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • https://www.afad.gov.tr/tr/1547/AFAD-Engel-Tanimiyor
  • https://www.afad.gov.tr/tr/1825/AFAD-ta-Isaret-Dili-ile-Deprem-Egitimi
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Sonkaya 0000-0003-3156-0513

G. Gülnaz Gültekin Bu kişi benim 0000-0002-3288-9196

Burhan Ulutaş Bu kişi benim 0000-0003-1267-5577

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 29 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sonkaya, E., Gültekin, G. G., & Ulutaş, B. (2019). Afet Farkındalık Eğitimlerinde Verimliliği Arttıran Modeller. Resilience, 3(1), 55-69. https://doi.org/10.32569/resilience.563230