Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, , 540 - 557, 25.04.2021
https://doi.org/10.33403/rigeo.724741

Öz

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi. (12), 77-96.
  • Artvinli, E. (2009). Coğrafya öğretmenlerinin coğrafi bilgi sistemleri (CBS)’ne ilişkin yaklaşımları. Balıkesir Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12 (22), 40-57.
  • Artvinli, E. & Kaya, N. (2010). 1992 uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi. (22), 93-127.
  • Balcı, A. (2012). Türkiye’nin coğrafi konum özelliklerini tasvire dayalı etkinliklerle öğretmeye yönelik nitel bir araştırma. Marmara Coğrafya Dergisi. (26), 216-259.
  • Bednarz, S. W., S. Heffron & N. T. Huynh (eds). (2013). A Road Map for 21st Century Geography Education: Geography Education Research (A report from the Geography Education Research Committee of the Road Map for 21st Century Geography Education Project). Washington: D.C Association of American Geographers
  • Bordons, M. & Barrigón, S. (1992). Bibliometric analysis of publications of Spanish pharmacologists in the SCI (1984–89). Part II. Scientometrics. 25 (3), 425-446.
  • Brooks, C. (2010). How does one become a researcher in geography education?. International Research in Geographical and Environmental Education. 19 (82), 113–116.
  • Butt, G. & Lambert, D (2014). International perspectives on the future of geography education and the role of national standards. International Research in Geographical and Environmental Education. 23 (1), 1-12.
  • Chao, C. C., Yang, J. M. & Jen, W. Y. (2007). Determining technology trends and forecasts of RFID by a historical review and bibliometric analysis from 1991 to 2005. Technovation. 27 (5), 268-279.
  • Chiu, W. T. & Ho, Y. S. (2007). Bibliometric analysis of tsunami research. Scientometrics. 73 (1), 3-17.
  • Cotton, D. R. E. (2006). İmplementing curriculum guidance on environmental education: the importance of teachers' beliefs. Journal of Curriculum Studies. 38 (1), 67-83.
  • Çifçi, T. (2017). Türkiye’de coğrafya eğitimi alaninda yapilan lisansüstü tezlerin (2006-2017) eğilimleri. Journal of History Culture and Art Research. 6 (4), 864-887.
  • Demiralp, N. (2007). Coğrafya eğitiminde materyaller ve 2005 coğrafya dersi öğretim programı. Kastamonu Eğitim Dergisi. 15 (1), 373-384.
  • Değirmenci, Y. (2019). 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde coğrafya konularının öğretimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (4), 3286-3305.
  • Demirgil, H. (2018). Süleyman demirel üniversitesi yayınlarında bilimsel yoğunlaşma alanları ve bibliyometrik ağ analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Dergisi. 13(2), 36-53.
  • Diodato V. (1994). Dictionary of Bibliometric. Haworth Press: Binghamton, NY.
  • Geçit, Y. (2010). Coğrafya eğitimi araştırmalarında temel yönelimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 10(2), 923-987.
  • Gökçe, N. & Öztürk, F. (2013). Primary school students’ perception about issues related to geography science. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13 (25), 92-118.
  • Gregg, M. & Leınhardt, G. (1994). Mapping out geography - an example of epistemology and education. Review of Educational Research. 64 (82), 311-361.
  • Gibson, C. (2007). Geography in higher education in Australia. Journal of Geography in Higher Education. 31(1), 97-119.
  • İncekara, S. (2009). Uluslararası alanda coğrafya eğitimi araştırmaları ve Türkiye’den örnekler: Mevcut durum ve gelecek yönler. Doğu Coğrafya Dergisi. 14(21), 123-136.
  • Karagöz, B. & Koç Ardıç, İ. (2019). Ana dili eğitimi dergisinde yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 7(2), 419-435.
  • Karagöz, B. & Şeref, İ. (2019). Yunus Emre İle ilgili araştırmaların bibliyometrik analizi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 13 (27), 123-141.
  • Karasu, Z. & Ünlü, M. (2006). Coğrafya öğretiminde oluşturmacı öğretim yönteminin öğrencinin akademik başarısına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi. (12), 105-128.
  • Kaya, M. F. (2013). Coğrafya eğitiminde yönelimler: 2012 yılına kadar yapılan lisansüstü tezler üzerine bir meta-analiz çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi. (27), 282-313.
  • Kılcan, B., Çetin, T., Ablak, S. & Gürgür, M. (2019). Beşeri coğrafya dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Cumhuriyet International Journal of Education. 8 (4), 913-927.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). Ortaöğretim coğrafya ders kitapları değerlendirme ölçütleri. Marmara Coğrafya Dergisi. (8), 19-33.
  • Kızılçaoğlu, A. & Taş, H. (2007). Secondary school geography education in new curriculum: the subject matter and geographic skills. Marmara Coğrafya Dergisi. (16), 93-108.
  • Koç, H., Aksoy, B., Sönmez, Ö.F. & Yeşiltaş, E. (2010). Öğretim sürecinde öğrencileri aktif kılan etkinlikler ve etkinliklere dayalı coğrafya öğretimi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. (2), 181-196
  • Koç, H. & Aksoy, B. (2010). 2005 coğrafya dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. (2), 17–53.
  • Koç, H., Sönmez, Ö. F. & Çifçi, T (2012). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında kullanılan metin türleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 12 (48), 17–39.
  • Koley, S. ve Sen, B. K. (2016). Biobibliometric study of Professor A. S. Paintal, a celebrated medical physiologist, Library Herald, 54 (2), 174-190.
  • Korkmaz, Ö. & Karakuş, U. (2009). The impact of blended learning model on student attitudes towards geography course and their critical thinking dispositions and levels. The Turkish Online Journal of Educational Technology. (8), 51-63.
  • Macías-Chapula, C. & Mijangos-Nolasco, A. (2002). Bibliometric analysis of AIDS literature in Central Africa. Scientometrics. 54(2), 309-317.
  • Naırn, K (2005). The problems of utilizing 'direct experience' in geography education. Journal of Geography in Higher Education. (29) ,293-309
  • Reaves, EJ., Valle, R., Chandrasekera, R.M., Soto, G., Burke, R.L., Cummings, J.F, Bausch, D.G. & Kasper, M.R. (2017). Use of bibliometric analysis to assess the scientific productivity and impact of the global emerging infections surveillance and response system program, 2006-2012. Military Medicine. 182(5), 1749–1756.
  • Sönmez, Ö. F., Koç, H. & Çifçi, T. (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları Dergisi. (36), 257-275.
  • Murphy, Alexander B. (2007). Geography's place in higher education in the United States. Journal of Geography in Higher Education. 31 (1), 121-41.
  • Tsay, M. Y. (2008). A bibliometric analysis of hydrogen energy literature, 1965–2005. Scientometrics. 75 (3), 421-438.
  • Tsay, M. Y., & Yang, Y. H. (2005). Bibliometric analysis of the literature of randomized controlled trials. Journal of the Medical Library Association. 93 (4), 450-458.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Qualitative research methods in the social sciences (8th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • University of Birmingham (UoB), (2002). Political Literacy within ITT Citizenship Education. Retrieved from http://www.citized.info/pdf/conferences/pilot/NovWorkshop.pdf.
  • Yaylagül, Ö. (2009). Divanu Lugat’it-Turk in terms of semiology. The Journal of International Social Research. 2(6). 690-698.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database

Yıl 2021, , 540 - 557, 25.04.2021
https://doi.org/10.33403/rigeo.724741

Öz

The purpose of this study is to examine scientific publications about Geography Education in terms of bibliometric indicators. Case study method, one of the qualitative research methods, was applied in this study. The scanning range of bibliometric data obtained from the WoS database generated by Clarivate Analytics covers the dates between 1975 and March 2020. The bibliometric analysis technique was conducted in the study. As a result of the analyses, it was revealed that 559 of 64,874,978 studies registered in the WoS database between 1975 and 2020 were the studies related to Geography Education. It was also observed that 196 (35.06%) of these records were in the education / training research category. Through the analyses, it was concluded that the most common type of publication related to Geography Education was the articles with a total number of 196. Moreover, it is seen that approximately 106 of the published articles have been published during the years between 2016 and 2020. This rate indicates that the educational researches related to Geography Education have increased in recent years. In addition, at the end of the analyses, it was comprehended that there are 330 different authors contributing to the related field. It was determined that a total of 535 different keywords were utilized in 196 articles, and the most effective journal was the “Journal of Geography and Environmental Education”. Besides, it is observed that the researchers from 25 different countries have published some articles that contribute to the field. In this regard, the most active country is the United States, and it is respectively followed by Britain, Australia, and Turkey. That Turkey with 18 articles takes place at the 4th rank among the 25 different countries indicates that some comprehensive studies related to this field are carried out

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi. (12), 77-96.
  • Artvinli, E. (2009). Coğrafya öğretmenlerinin coğrafi bilgi sistemleri (CBS)’ne ilişkin yaklaşımları. Balıkesir Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12 (22), 40-57.
  • Artvinli, E. & Kaya, N. (2010). 1992 uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi. (22), 93-127.
  • Balcı, A. (2012). Türkiye’nin coğrafi konum özelliklerini tasvire dayalı etkinliklerle öğretmeye yönelik nitel bir araştırma. Marmara Coğrafya Dergisi. (26), 216-259.
  • Bednarz, S. W., S. Heffron & N. T. Huynh (eds). (2013). A Road Map for 21st Century Geography Education: Geography Education Research (A report from the Geography Education Research Committee of the Road Map for 21st Century Geography Education Project). Washington: D.C Association of American Geographers
  • Bordons, M. & Barrigón, S. (1992). Bibliometric analysis of publications of Spanish pharmacologists in the SCI (1984–89). Part II. Scientometrics. 25 (3), 425-446.
  • Brooks, C. (2010). How does one become a researcher in geography education?. International Research in Geographical and Environmental Education. 19 (82), 113–116.
  • Butt, G. & Lambert, D (2014). International perspectives on the future of geography education and the role of national standards. International Research in Geographical and Environmental Education. 23 (1), 1-12.
  • Chao, C. C., Yang, J. M. & Jen, W. Y. (2007). Determining technology trends and forecasts of RFID by a historical review and bibliometric analysis from 1991 to 2005. Technovation. 27 (5), 268-279.
  • Chiu, W. T. & Ho, Y. S. (2007). Bibliometric analysis of tsunami research. Scientometrics. 73 (1), 3-17.
  • Cotton, D. R. E. (2006). İmplementing curriculum guidance on environmental education: the importance of teachers' beliefs. Journal of Curriculum Studies. 38 (1), 67-83.
  • Çifçi, T. (2017). Türkiye’de coğrafya eğitimi alaninda yapilan lisansüstü tezlerin (2006-2017) eğilimleri. Journal of History Culture and Art Research. 6 (4), 864-887.
  • Demiralp, N. (2007). Coğrafya eğitiminde materyaller ve 2005 coğrafya dersi öğretim programı. Kastamonu Eğitim Dergisi. 15 (1), 373-384.
  • Değirmenci, Y. (2019). 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde coğrafya konularının öğretimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (4), 3286-3305.
  • Demirgil, H. (2018). Süleyman demirel üniversitesi yayınlarında bilimsel yoğunlaşma alanları ve bibliyometrik ağ analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Dergisi. 13(2), 36-53.
  • Diodato V. (1994). Dictionary of Bibliometric. Haworth Press: Binghamton, NY.
  • Geçit, Y. (2010). Coğrafya eğitimi araştırmalarında temel yönelimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 10(2), 923-987.
  • Gökçe, N. & Öztürk, F. (2013). Primary school students’ perception about issues related to geography science. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13 (25), 92-118.
  • Gregg, M. & Leınhardt, G. (1994). Mapping out geography - an example of epistemology and education. Review of Educational Research. 64 (82), 311-361.
  • Gibson, C. (2007). Geography in higher education in Australia. Journal of Geography in Higher Education. 31(1), 97-119.
  • İncekara, S. (2009). Uluslararası alanda coğrafya eğitimi araştırmaları ve Türkiye’den örnekler: Mevcut durum ve gelecek yönler. Doğu Coğrafya Dergisi. 14(21), 123-136.
  • Karagöz, B. & Koç Ardıç, İ. (2019). Ana dili eğitimi dergisinde yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 7(2), 419-435.
  • Karagöz, B. & Şeref, İ. (2019). Yunus Emre İle ilgili araştırmaların bibliyometrik analizi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 13 (27), 123-141.
  • Karasu, Z. & Ünlü, M. (2006). Coğrafya öğretiminde oluşturmacı öğretim yönteminin öğrencinin akademik başarısına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi. (12), 105-128.
  • Kaya, M. F. (2013). Coğrafya eğitiminde yönelimler: 2012 yılına kadar yapılan lisansüstü tezler üzerine bir meta-analiz çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi. (27), 282-313.
  • Kılcan, B., Çetin, T., Ablak, S. & Gürgür, M. (2019). Beşeri coğrafya dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Cumhuriyet International Journal of Education. 8 (4), 913-927.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). Ortaöğretim coğrafya ders kitapları değerlendirme ölçütleri. Marmara Coğrafya Dergisi. (8), 19-33.
  • Kızılçaoğlu, A. & Taş, H. (2007). Secondary school geography education in new curriculum: the subject matter and geographic skills. Marmara Coğrafya Dergisi. (16), 93-108.
  • Koç, H., Aksoy, B., Sönmez, Ö.F. & Yeşiltaş, E. (2010). Öğretim sürecinde öğrencileri aktif kılan etkinlikler ve etkinliklere dayalı coğrafya öğretimi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. (2), 181-196
  • Koç, H. & Aksoy, B. (2010). 2005 coğrafya dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. (2), 17–53.
  • Koç, H., Sönmez, Ö. F. & Çifçi, T (2012). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında kullanılan metin türleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 12 (48), 17–39.
  • Koley, S. ve Sen, B. K. (2016). Biobibliometric study of Professor A. S. Paintal, a celebrated medical physiologist, Library Herald, 54 (2), 174-190.
  • Korkmaz, Ö. & Karakuş, U. (2009). The impact of blended learning model on student attitudes towards geography course and their critical thinking dispositions and levels. The Turkish Online Journal of Educational Technology. (8), 51-63.
  • Macías-Chapula, C. & Mijangos-Nolasco, A. (2002). Bibliometric analysis of AIDS literature in Central Africa. Scientometrics. 54(2), 309-317.
  • Naırn, K (2005). The problems of utilizing 'direct experience' in geography education. Journal of Geography in Higher Education. (29) ,293-309
  • Reaves, EJ., Valle, R., Chandrasekera, R.M., Soto, G., Burke, R.L., Cummings, J.F, Bausch, D.G. & Kasper, M.R. (2017). Use of bibliometric analysis to assess the scientific productivity and impact of the global emerging infections surveillance and response system program, 2006-2012. Military Medicine. 182(5), 1749–1756.
  • Sönmez, Ö. F., Koç, H. & Çifçi, T. (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları Dergisi. (36), 257-275.
  • Murphy, Alexander B. (2007). Geography's place in higher education in the United States. Journal of Geography in Higher Education. 31 (1), 121-41.
  • Tsay, M. Y. (2008). A bibliometric analysis of hydrogen energy literature, 1965–2005. Scientometrics. 75 (3), 421-438.
  • Tsay, M. Y., & Yang, Y. H. (2005). Bibliometric analysis of the literature of randomized controlled trials. Journal of the Medical Library Association. 93 (4), 450-458.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Qualitative research methods in the social sciences (8th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • University of Birmingham (UoB), (2002). Political Literacy within ITT Citizenship Education. Retrieved from http://www.citized.info/pdf/conferences/pilot/NovWorkshop.pdf.
  • Yaylagül, Ö. (2009). Divanu Lugat’it-Turk in terms of semiology. The Journal of International Social Research. 2(6). 690-698.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Aksoy 0000-0002-7181-8008

Kerem Bozdoğan 0000-0003-0605-2031

Ömer Faruk Sönmez 0000-0002-8910-2817

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2020
Kabul Tarihi 25 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aksoy, B., Bozdoğan, K., & Sönmez, Ö. F. (2021). An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database. Review of International Geographical Education Online, 11(2), 540-557. https://doi.org/10.33403/rigeo.724741
AMA Aksoy B, Bozdoğan K, Sönmez ÖF. An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database. Review of International Geographical Education Online. Nisan 2021;11(2):540-557. doi:10.33403/rigeo.724741
Chicago Aksoy, Bülent, Kerem Bozdoğan, ve Ömer Faruk Sönmez. “An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database”. Review of International Geographical Education Online 11, sy. 2 (Nisan 2021): 540-57. https://doi.org/10.33403/rigeo.724741.
EndNote Aksoy B, Bozdoğan K, Sönmez ÖF (01 Nisan 2021) An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database. Review of International Geographical Education Online 11 2 540–557.
IEEE B. Aksoy, K. Bozdoğan, ve Ö. F. Sönmez, “An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database”, Review of International Geographical Education Online, c. 11, sy. 2, ss. 540–557, 2021, doi: 10.33403/rigeo.724741.
ISNAD Aksoy, Bülent vd. “An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database”. Review of International Geographical Education Online 11/2 (Nisan 2021), 540-557. https://doi.org/10.33403/rigeo.724741.
JAMA Aksoy B, Bozdoğan K, Sönmez ÖF. An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database. Review of International Geographical Education Online. 2021;11:540–557.
MLA Aksoy, Bülent vd. “An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database”. Review of International Geographical Education Online, c. 11, sy. 2, 2021, ss. 540-57, doi:10.33403/rigeo.724741.
Vancouver Aksoy B, Bozdoğan K, Sönmez ÖF. An Evaluation of the Publications in the Field of Geography Education: Bibliometric Analysis Based on the Web of Science Database. Review of International Geographical Education Online. 2021;11(2):540-57.