Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE ORTAOKULLARIN, ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİLİLİK DÜZEYLERİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, , 269 - 280, 30.07.2018
https://doi.org/10.33723/rs.442651

Öz

Bu araştırmanın genel amacı, öğrencilerin görüşlerine göre
Ankara’daki ortaokulların, etkili okulun 11 boyutuna ilişkin ( öğretimsel
liderlik, açık vizyon ve misyon, güvenli ve düzenli bir çevre, olumlu okul
iklimi, yüksek beklentiler, düzenli izleme ve değerlendirme, temel beceriler,
öğrenme olanakları (fırsatları), aile ve toplum katılımı, mesleki gelişim,
öğretmen katılımı ) etkililik düzeylerinin saptanmasıdır. Bu araştırma “tarama
modeli”nde yapılacak nicel bir çalışmadır. Bu çerçevede örnek olarak seçilen
kamu ortaokullarının, etkili okulların 11 karakteristik özelliğine sahip olma
düzeyleri, Ankara Üniversitesi Okul Geliştirme Ekibi tarafından geliştirilen
“Yüksek Performanslı Ortaokulların Ayırt Edici Dokuz Özelliği Tarama Ölçeği”
adlı veri toplama aracı etkili okulların 11 karakteristik özelliğini ölçecek
şekilde geliştirilerek belirlenmeye çalışılmıştır. 2017-2018 eğitim öğretim
yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda öğrenim gören 5.6.7.8.
sınıf seviyesindeki 147 öğrenciye uygulanmıştır. Bu çalışmada, genel olarak
uygulanan teorik araştırma ve değerlendirme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma,
ortaokul öğrencilerinin demografik özelliklerini belirleyen 3, etkili okul
(öğrenci görüşleri) ölçeği 62 soru olmak üzere toplamda 65 sorudan
oluşmaktadır.  Örnek olarak seçilen kamu
ortaokullarının etkili okulların on bir karakteristik özelliğine sahip olma
derecesine ilişkin öğrencilerin örnek olarak seçilen okullar hakkındaki genel
algıları arasındaki fark F testi ile saptanmıştır. Araştırmadaki manidarlık
testlerinde sınama. 05 düzeyinde yapılmıştır.

Kaynakça

  • Ada, S. & Baysal N. (2010). Türk eğitim sistemi ve etkili okul yönetimi. Ankara: Pegem.Akyüz, Ü. (2009). Etkili okul çalışmaları. MEB Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 118, 32- 41.Aldemir, M.C.(1985). Örgütler ve yönetimi, makro bir yaklaşım. İzmir: Bilgehan.Aydın, M. ( 1994). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu.Balcı, A. (200). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem.Balcı, A. (2007). Etkili okul, okul geliştirme, kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem.Balcı,A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.Bastepe, İ. (2002). Normal ve taşımalı eğitim yapan resmi ilköğretim okul yönetici, öğretmen ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okul (örgütsel) etkililik algıları. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.Başaran, İ. E. (2006). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks.Başaran, İ.E.(1998). Yönetimde insan ilişkileri: yönetsel davranış. Ankara: Gül.Baştepe, İ. (2009). Etkili okulun eğitim- öğretim süreci ve ortamı boyutlarının nitelikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 76- 83.Bursalıoğlu, Z. (2000). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Pegem.Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara:Pegem.Büyüköztürk,Ş., Çakmak E. , Akgün Ö., Karadeniz Ş. & Demirel, F. ( 2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.Girmen, P. (2001). Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerini karşılama düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.Gümüşeli, A.İ. (1996). Okul müdürlerinin öğretim liderliğini sınırlayan etkenler. Eğitim Yönetimi Dergisi, 2, 1- 12.Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.Karslı, M. (2004). Yönetsel etkililik. Ankara: Pegem A.Levine, D.U. ve Lezotte, L.W. (1990). Usually effective schools: a review and analysis of research and Practice. Eric No:ED.Sammons, P.,Hıllman,J., & Mortımore,P. (1995). Key characterıstıcs of effectıve schools a revıew of school effectıveness research A Report by the Institute of Education for the Office for Standards in Education.Şişman, M. (1996). Etkili okul yönetimi, ilkokullarda bir araştırma. Araştırma Raporu, Osmangazi Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Eskişehir.Şişman, M. (2002). Eğitimde Mükemmellik Arayışı: Etkili Okullar. Ankara: PegemYazıcıoğlu, Y. & Erdoğan S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.Yenipınar, Ş. (1998). İlköğretim okulu yöneticilerinin etkililik düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.Yıldız, S. (2001). Hava harp okulunun etkili okul özelliklerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

The Effectiveness Levels of Academic Success In Students Secondary School By Student Views: Ankara Provincial Example

Yıl 2018, , 269 - 280, 30.07.2018
https://doi.org/10.33723/rs.442651

Öz

The general aim of this research is to find out how
the secondary schools in Ankara can be used for the 11 dimensions of effective
school (instructional leadership, open vision and mission, safe and orderly
environment, positive school climate, high expectations, regular monitoring and
evaluation, basic skills, learning opportunities (opportunities), family and
community involvement, professional development, teacher involvement). This
research is a quantitative work to be done on the "screening model".
The data collection tool called "High Performance Middle School
Differentiating Nine Feature Screening Scale" developed by the Ankara
University School Development Team has been developed to measure the 11
characteristic characteristics of effective schools and to determine the 11
characteristic characteristics of selected public middle schools in this frame.
In the 2017-2018 academic year, students studying in secondary schools attached
to the Ministry of National Education. 147 students at the class level were
applied. In this study, generally applied theoretical research and evaluation
method is used. The study consists of 65 questions in total which consists of 3
questions which determine the demographic characteristics of middle school
students and 62 questions which are effective school (student opinion) scale.
For example, the difference between the general perceptions of students
selected for selected schools on the degree that selected public secondary
schools have eleven characteristic characteristics of effective schools is
determined by the F test. Testing in the test of relevance in the research. 05
level.

Kaynakça

  • Ada, S. & Baysal N. (2010). Türk eğitim sistemi ve etkili okul yönetimi. Ankara: Pegem.Akyüz, Ü. (2009). Etkili okul çalışmaları. MEB Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 118, 32- 41.Aldemir, M.C.(1985). Örgütler ve yönetimi, makro bir yaklaşım. İzmir: Bilgehan.Aydın, M. ( 1994). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu.Balcı, A. (200). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem.Balcı, A. (2007). Etkili okul, okul geliştirme, kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem.Balcı,A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.Bastepe, İ. (2002). Normal ve taşımalı eğitim yapan resmi ilköğretim okul yönetici, öğretmen ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okul (örgütsel) etkililik algıları. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.Başaran, İ. E. (2006). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks.Başaran, İ.E.(1998). Yönetimde insan ilişkileri: yönetsel davranış. Ankara: Gül.Baştepe, İ. (2009). Etkili okulun eğitim- öğretim süreci ve ortamı boyutlarının nitelikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 76- 83.Bursalıoğlu, Z. (2000). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Pegem.Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara:Pegem.Büyüköztürk,Ş., Çakmak E. , Akgün Ö., Karadeniz Ş. & Demirel, F. ( 2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.Girmen, P. (2001). Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerini karşılama düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.Gümüşeli, A.İ. (1996). Okul müdürlerinin öğretim liderliğini sınırlayan etkenler. Eğitim Yönetimi Dergisi, 2, 1- 12.Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.Karslı, M. (2004). Yönetsel etkililik. Ankara: Pegem A.Levine, D.U. ve Lezotte, L.W. (1990). Usually effective schools: a review and analysis of research and Practice. Eric No:ED.Sammons, P.,Hıllman,J., & Mortımore,P. (1995). Key characterıstıcs of effectıve schools a revıew of school effectıveness research A Report by the Institute of Education for the Office for Standards in Education.Şişman, M. (1996). Etkili okul yönetimi, ilkokullarda bir araştırma. Araştırma Raporu, Osmangazi Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Eskişehir.Şişman, M. (2002). Eğitimde Mükemmellik Arayışı: Etkili Okullar. Ankara: PegemYazıcıoğlu, Y. & Erdoğan S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.Yenipınar, Ş. (1998). İlköğretim okulu yöneticilerinin etkililik düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.Yıldız, S. (2001). Hava harp okulunun etkili okul özelliklerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Figen Helvacı 0000-0003-0169-6997

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 11 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 11 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Helvacı, F. (2018). ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE ORTAOKULLARIN, ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİLİLİK DÜZEYLERİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 1(2), 269-280. https://doi.org/10.33723/rs.442651
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs