Öz
Bu
çalışmanın amacı okul yöneticileri için yönetici yeterlikleri düzeylerini
değerlendirmeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ölçek geliştirme ilkeleri
doğrultusunda literatür tarama, madde havuzu oluşturma, uzman görüşü alma ve
ölçek formu oluşturma aşamaları takip edilmiştir. Okul yöneticilerinin yöneticilik görevlerini
yürütürken sahip olması gereken yeterlikler konusunda literatür taraması
yapılmıştır. Okul yöneticileri için Katz’ın (1978) etkili yöneticilikte üç
temel yeterlik alanı olan teknik yeterlikler, insancıl yeterlikler ve kavramsal
yeterlikler ile günümüzde yaşanan değişimlerle sahip olması gereken teknolojik
yeterlikleri de kapsayan dört yeterlik alanı belirlenmiştir. Bu dört boyuta
göre madde havuzu oluşturulmuştur.
Oluşturulan madde havuzundan alan uzmanlarının incelemeleri ve 50 okul
yöneticisinin görüşleri doğrultusunda yapılan değerlendirmeler sonucunda 65
maddelik taslak ölçek formu hazırlanmıştır.
Taslak ölçek formu, 2015-2016 eğitim öğretim yılında okul yöneticisi
olarak görev yapan 256 katılımcıya uygulanarak elde edilen veriler analiz
edilmiştir. Madde analizleri, açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve güvenirlik
analizleri yapılmıştır. Ölçeğin; KMO (Kaiser- Meyer- Olkin Measure of Sampling
Adequacy) değeri 0.914, Bartlett Testi 5,315ve Cronbach Alfa iç tutarlılık
katsayısı 0, 970 olarak bulunmuştur. Çalışma sonucunda okul yöneticilerinin
yeterliklerini değerlendirmede kullanılmak üzere, belirtilen dört boyutta 50 maddeden oluşan,
geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak
“Okul Yöneticisinin Yeterlikleri Ölçeği” geliştirilmiştir.